Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

CabBO skrev:
Jag förstår din förklaring full ut, men har en fråga och en synpunkt.
Angående att använda lutningssensorer i automatlådan så hur vet man det. Detta måste ju också bero på vilken motor du har. Den Chrysler PT Cruiser jag nämnde i tidigare inlägg orkade ju inte.

Problemet som jag ser det är att så länge du kör på kända vägar är det inga problem. Då vet du hur vägen ser ut och kan välja farthållaren av eller på. Det är när man kör på okända vägar det blir värre. Där måste det ju bli rena chansningen om av eller på angående förbrukning. Gäller det bara bekvämligheten så är det ju bara att ha på den oavsett vägtyp.
Jo, det är det som de rekommenderade: Kör alltid på farthållaren utom vid stora kullar/dalar men även om man körde med den på de ställen där det är backigt så tror jag man är vinnare i längden för farthållaren justerar bättre än vad man gör som förare på alla andra sträckor och dessutom är det svårt att köra "manuellt" utan att glida upp i högre och högre hastigheter så jag skulle rekommendera att i princip alltid ha den påslagen. Det kommer du vinna på i längden.
För att farthållaren ska vara snålare/lika snål så måste vägen vara platt och du måste vara ensam på vägen. Och hur ofta är man det ?:-/

Farthållaren är ju blind, föraren däremot kan kompensera för omgivningen.

Ett annat exemple än kuperad terräng då:

Halva Sverige är ju snart 2+1 väg. Om man kör 2+1 där det är 100 km/h tex och det är en bra bit kvar till det blir dubbelfiligt är det ju helt fel att ligga kvar i 100 på farthållaren till man är ikapp långtradaren/husvagnen och sedan ligga 80 efter denna fram till det blir 2-filigt. man sparar mycket bränsle på att slå av på tempot direkt så man istället kommer ifatt långtradaren/husvagnen precis där det blir 2-filigt.

MIna passagerare kommenterade min körning och undrade hur jag hade kunde ha sådan "tur" att alltid komma ifatt där det "råkar" bli två filer, det är ju ingen tur utan bara vanlig planering.

Om du vet vad du gör kan du alltid köra snålare utan farthållaren på.
CalleV70 skrev:jo, men det är ju aktiv körning! Ligger man på E4 i 300 km köper jag absolut att farthållaren är optimal på alla sätt. Ibland bromsar man ner, men på "reset" kör den upp till rätt fart säkert på "rätt" förbrukning (gäller automat). :???:
Hur menar du att farthållaren är optimal på E4an??? I komfort javisst, men inte i förbrukning (om man vet vad man gör)

Jag har kört E4an från Helsingborg till Luleå och nog var det både backar, 2+1 väg, många 100-90-80-70-50 byten, mycket trafik så det var sällan man hade vägen för sig själv, nog gick det att köra mycket snålare utan farthållare.

Nu bryr ju jag mig inte speciellt om hur mycket det drar utan brukar peta i farthållaren i alla fall och ta den lilla extra kostnaden, då det är optimalt bekvämt.
VolvoB20 skrev:
CalleV70 skrev:jo, men det är ju aktiv körning! Ligger man på E4 i 300 km köper jag absolut att farthållaren är optimal på alla sätt. Ibland bromsar man ner, men på "reset" kör den upp till rätt fart säkert på "rätt" förbrukning (gäller automat). :???:
Hur menar du att farthållaren är optimal på E4an??? I komfort javisst, men inte i förbrukning (om man vet vad man gör)

Jag har kört E4an från Helsingborg till Luleå och nog var det både backar, 2+1 väg, många 100-90-80-70-50 byten, mycket trafik så det var sällan man hade vägen för sig själv, nog gick det att köra mycket snålare utan farthållare.

Nu bryr ju jag mig inte speciellt om hur mycket det drar utan brukar peta i farthållaren i alla fall och ta den lilla extra kostnaden, då det är optimalt bekvämt.
Jag håller med dig om att på längre sträckor på motorväg är det bekvämt med farthållaren på och mig gör det inget om den drar något mer, men på mindre vägar eller kortare sträckor kör jag utan. Men jag tycker det är intressant i dagens debatter om förbrukning hit eller dit och någon dl eller cl här eller där kan reda ut om den verkligen hjälper till att minska förbrukningen
av *pettson*
Nåt som hjälper långt mycket mera i bilistens jakt på droppar är..
* Ha rätt däcktryck
* Ha rätt hjulinställning
* Ha lättrullande hjul (energy saver däck med mindre rullmotstånd)
* Sänk hastigheten, eller använd den hastighet ditt fordon går snålast i inom lagliga ramar.
Som för mej är det en enorm skillnad i förbrukning mellan 115km/h och 120 Hur och varför? Ingen aning, men det visar stor skillnad på färddatorn.
När du åker olastat, se till att inget onödigt är med i bilen.
Farthållaren är inte programmerad till att spara bensin, den är programmerad till att ge en bekväm färd.
Man kan säkerligen spara en del bensin genom att köra aktivt.
*pettson* skrev:Nåt som hjälper långt mycket mera i bilistens jakt på droppar är..
* Ha rätt däcktryck
* Ha rätt hjulinställning
* Ha lättrullande hjul (energy saver däck med mindre rullmotstånd)
* Sänk hastigheten, eller använd den hastighet ditt fordon går snålast i inom lagliga ramar.
Som för mej är det en enorm skillnad i förbrukning mellan 115km/h och 120 Hur och varför? Ingen aning, men det visar stor skillnad på färddatorn.
När du åker olastat, se till att inget onödigt är med i bilen.
Farthållaren är inte programmerad till att spara bensin, den är programmerad till att ge en bekväm färd.
Man kan säkerligen spara en del bensin genom att köra aktivt.
Lufttrycket är nog där som de flesta misar tror jag.

Det där med att köra omkring med massa bråte i bilen är många som underskattar. Det blir som sagt en hel del vikt som kan tas bort genom att tömma bilen på skräp. Tänk också på att du måste accelerera och bromsa denna vikt hela tiden. Det kostar bränsle. Något som är blytungt och som jag slängt ur bilen är hållarna för lastnätet bak på bakre ryggstödet. De är blytunga. Ett litet tips bara :)

Något som jag fick lära mig på ett föredrag kring Eco-driving var att slå av gasen lite de sista 100 metrarna innan ett krön på en kulle. Bilen drar mycket soppa uppför och du kan låta bilen "rulla" över den sista biten av krönet och sedan gasa på när backen hjälper dig och inte motar dig. Det kanske bara handlar om 100-200 meter men momentanförbrukningen är skyhög så där finns droppar att tjäna. Hos Lastbilstillverkare är farthållaren en av nycklarna till låg förbrukning. Vissa tillverkare har en lägre snitthastighet än andra trots samma vägsträcka och typ av bil/last. En av orsakerna orsakerna är att farthållaren inte drar på fullt i uppförsbackarna utan låter hastigheten sjunka något. dvs olika aggressivitet. Det ger lite längre körtid men sparar mycket bränsle.
av *pettson*
Har du möjlighet så kika på bränsleförbrukningen momentant,när du ändå åker på motorväg. Vid en viss hastighet lägger den iväg, det är olika på olika bilar då det handlar om effekt och utväxling.
Min T5 med 4.00-1 i slutväxel, drar mera bensin i 90 än i 85, eller 95. Den drar mera i 110, än i 115. Med mera menar jag inte smådroppar utan vi pratar om ca 1dl milen extra genom dom 5km/h.
Har funderat en del över bränsleförbrukningen (min "nya" V70 -00 har ju färddator som gör en medveten om det hela tiden), har ingen större kunskap om teknik/elektronik så det blir mest lite filosoferande, rätta mig gärna någon med kunskap. Och upprepar säkert en del som redan sagts...

Borde finnas ett optimalt varvtal (för given motor) för lägsta förbrukning, detta bör väl sedan påverkas av rådande motstånd, vind, däck, last, lutning etc. Även av utväxling, alltså att optimalt varvtal för 4.e växel inte är samma som för 5.e växel t.ex., givet samma yttre förutsättningar.
I så fall borde optimalt varvtal (hastighet) i en viss växel inte vara samma i uppförs/nerförsbacke. Och om man t.ex. kör i 70 skulle jag helt ogenerat tippa på att i stort motlut drar motorn mindre i 4an än 5an, medan i lite nerför så drar det mindre i 5an (med min manuella V70). Detta är ju ganska teoretiskt, är ju ingen höjdare att ligga i t.ex. 85 :roll: . Men som en grund för resonemanget att låta hastigheten sjunka i uppförsbacke.

Angående uppförsbackar måste det ju även där finnas någon optimal teknik, låter man hastigheten sjunka för mycket vid brant uppför så kan jag tänka mig att förbrukningen ökar, vid hög växel...

Tror (återigen utan att ha några kunskaper :lol: ), iaf på min V70, att farthållaren verkar vara optimerad för konstant hastighet istället för att tillåta lite ups and downs. Känns som att den accar/motorbromsar för minsta lilla ojämnhet. Å andra sidan skulle det ju inte vara bra med några extra km/h vid eventuell hastighetskamera i nerförsbacke. Skulle föredragit att den varit lite långsammare med korrigeringar.

Mycket svammel, men får väl skyllas på sen timma :)
*pettson* skrev:Min T5 med 4.00-1 i slutväxel, drar mera bensin i 90 än i 85, eller 95. Den drar mera i 110, än i 115. Med mera menar jag inte smådroppar utan vi pratar om ca 1dl milen extra genom dom 5km/h.
Som en sinus-kurva? (eller vad det heter). Verkar ju skumt. Men då kanske jag skall testa 130 istf 120 :D (på Autobahn givetvis) tyckte det var så trist när jag märkte att förbrukningen drog iväg mycket vid 120 istf 110. Men tråkigt att motorn har uppåt 3000 i varv vid 110 i 5an.
Kanske finns vissa "harmoniska" varvtal, på äldre bilar kan man ju höra att dom vibrerar mer/mindre vid olika varvtal. Min gamla 244 kändes väldigt harmonisk vid strax under 120.
Körde igår från västkusten till stockholm och hade min farthållare på hela tiden. När jag låg på Nissastigen i 80-95 km i timmen med kuperad terräng och väg som är från 0 till 90 så visade färddatorn 0,78 l milen och när jag låg på E4 i 110 - 120km/timmen så visade färddatorn 0,82 l/milen. Helt ok för mig med 230hk motor och sexväxlad låda.

Jag körde avrundat 46 mil på 38 liter enligt full tank innan och efter körningen. Det blir 0.826 l/milen enligt uträkning. Då körde jag ca 29 mil på motorväg. Färddatorn stämmer tycker jag.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]