Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Milla79
Hej!
Alldeles ny här på forumet och givetvis hoppas jag på lite hjälp.

Köpte för ett par dgr sen en Volvo V70 97a.

Skulle till affären och handla lite, vilket gick hur bra som helst (bortsett från att jag blev lite fattigare :P )
Inga som helst problem med bilen på vägen dit.
När jag kommer ut ur affären så är bilen väldigt svårstartad.
Får efter lite svordommar igång bilen men den hackar.. väldigt mycket..
Lägger den i D och hoppas på att komma hem (5 min körning bara) den hoppar,hackar och rycker sen dör den.
Provar starta den igen och allting är samma som innan.

Ringer min sambo och beklagar mig (ja, jag ÄR tjej :D ) han befinner sig 20 mil ifrån mig och kan inte hjälpa mig.
Jag beskriver problemet för honom och han säger att det kan vara fukt, lr kondens.
Försöker få fatt i ngn som kan hjälpa mig men hittar givetvis ingen. Allt som allt tog det nog 20 min från det att bilen dog tills jag försökte starta den igen.
Döm av min förvåning när den startar direkt, utan problem och jag kan köra hem den utan problem.

Nu till min fråga..
Vad hände?
Kan det vara så att det har med fukt/kondens att göra?
Vi har haft ösregn hela dan och bilen har stått ute.
Inte kan jag tänka mig att det bör påverka bilen så men brainstorma lite och kom med ideèr om vad det kan vara.

Tack på förhand
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Om detta problem uppträder igen, att bilen är svårstartad varm, så kan det mycket väl vara dåligt bränsletryck. Detta kan orsakas av defekt bränslerelä, defekt bränslepump, igensatt bränslefilter eller hinder i bränsleledningar. Kan även vara defekt bränsletrycksregulator.

En annan möjlighet är defekt styrbox till insprutningen.

En god ide kan vara att få felkoder utlästa från systemet på en verkstad om du inte har möjlighet att göra det själv.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Hjulvridarn
Uppträder problemet enbart vid fuktig väderlek kan det vara fel på tändkablarna.
Kan även vara något vaccumslang som är trasig och som gör att det blir "tjuvluft".

Men bränslepumpsrelät är ju en relativt vanligt fel som ger de symptom du beskriver.

Lycka till i alla fall!
av mikaturpeinen
Fick samma fel på min S70 direkt efter köp, på hemvägen från säljaren faktiskt. På min bil var det LMM, luftmängdmätaren som var kass. Om det är samma på din är hyffsat enkelt att kolla, nåsta gång bilen krånglar, dra ur kontakten för LMM. Går bilen bättre då är det troligtvis LMM som är trasig. Lycka till.
Köra EX90 med släp

Jag körde ett ordentligt stort släp med […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]