StringerBell skrev:philipsguy skrev:
Jag är lite nyfiken på den nya lådan, jag märker inte knappt alls av lockupen tidigare lådor sänkte väl lockupen varvtalet med 200 varv eller så. Kanske sker växling och lockup samtidigt eller?
På traditionella lådor märkte jag aldrig någon skillnad på växel och lock-up. Lock-up'växeln var alltid låst.
Detta är en "traditionell" automatväxellåda, dvs ingen dubbelkopplingslåda. Lockup:en kan inte alltid vara låst, då skulle du inte kunna stå stilla på Drive.
Utökad möjlighet för lock-up (LU) innebär att dieslarna kan köras mer ekonomiskt på lägre varvtal där man tidigare slirat med öppen LU vilket kostat bränsle. Momentomvandlaren har en tredje funktion (utöver startelement och momentförstärkare), nämligen att dämpa olikformighet, vilken är större hos dieslarna (tror jag). Jag vet i alla fall att just "brum" hindrat tidig LU tidigare. Genom att förbättra torsionsdämparen, som ju fungerar som ett substitut för momentomvandlaren vid LU, så kan man ha LU vid lägre varvtal då tendensen för brum är som störst. Torsionsdämparen på en automatväxellåda är att jämföra med fjädrarna i dubbelmassesvänghjulet på en manuellt växlad bil. (På Volvos manuella AWD-modeller är även själva kopplingslamellen dämpad, dvs försedd med fjädrar som sitter mellan lamellytan och dess nav.)
När LU sker, t.ex. före/under/efter växling för alla olika körfall och olika växlar är helt omöjligt för en lekman att veta som inte jobbar med detta på Volvo eller hos leverantören Aisin AW. Visst skulle man kunna generalisera... men det lämnar jag åt någon annan som kanske vet mer.