Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ogya
#426015
2.5FT och T6:an har samma växellåda, samma slutväxel men ändå går de olika fort vid 1000 rpm
Olika däckdimensioner.
Användarvisningsbild
av Momentum
#426072
Ogya skrev:
2.5FT och T6:an har samma växellåda, samma slutväxel men ändå går de olika fort vid 1000 rpm
Olika däckdimensioner.
Naturligtvis - tack
av Steff 99
#426093
Momentum skrev:
Ogya skrev:
2.5FT och T6:an har samma växellåda, samma slutväxel men ändå går de olika fort vid 1000 rpm
Olika däckdimensioner.
Naturligtvis - tack
Däckdimensionen påverkar inte om man håller sig inom helbilsgodkännandet, då är omkretsen mer eller mindre alltid lika oavsätt om man har 16" eller 20"
Användarvisningsbild
av Momentum
#426098
Steff 99 skrev:
Däckdimensionen påverkar inte om man håller sig inom helbilsgodkännandet, då är omkretsen mer eller mindre alltid lika oavsätt om man har 16" eller 20"
Ok - Då är inte det heller förklaringen
Lite mera jämförelser nedan som vi kan spekulerar kring :D


Typ Slutväxel
2.5FTAut 3,329
2.5FT 3,770
113,25%

D3Aut 3,075
D3Man 3,567
116,00%

D5Aut 3,200
D5Man 4,000
125,00%

D5AWD 3,329
D5Man 4,000
120,16%

D5AWD 3,329
D5Aut 3,200
104,03%

D3Man 3,567
D5Man 4,000
112,14%

D3Aut 3,075
D5Aut 3,200
104,07%

---------------------------------------------------

Typ Km/h vid 1000
2.5FTAut 52,3
2.5FT 58,6
112,05%

D3Aut 56,6
D3Man 62
109,54%

D5Aut 54,5
D5Man 58,8
107,89%

D5AWD 52,4
D5Man 58,8
112,21%

D5AWD 52,4
D5Aut 54,5
104,01%

D3Man 62
D5Man 58,8
94,84%

D3Aut 56,6
D5Aut 54,5
96,29%
av Primus
#434976
Mats skrev:http://www.automotorsport.se/nyhetsbrev ... ill-starkt

I denna artikel nämner dem automatlådan till nya V60.
"Kraftöverföringen sker via andra generationen av Volvos sexväxlade automatiska växellåda med Geartronic. Nya ventiler och förbättrad friktion ger snabbare växlingar än den tidigare versionen."

Någon som vet något mer om andra generationens Geartronic?

/Mats
Någon som vet något?
av Ogya
#435187
Momentum skrev:Ok - Då är inte det heller förklaringen
Lite mera jämförelser nedan som vi kan spekulerar kring


Typ Slutväxel
2.5FTAut 3,329
2.5FT 3,770
113,25%

D3Aut 3,075
D3Man 3,567
116,00%

D5Aut 3,200
D5Man 4,000
125,00%

D5AWD 3,329
D5Man 4,000
120,16%

D5AWD 3,329
D5Aut 3,200
104,03%

D3Man 3,567
D5Man 4,000
112,14%
%
Jo, det är enda förklaringen. Däck av olika dimensioner har inte alls lika stor dynamisk rullningsradie, kan skilja någon procent eller så. Sedan så har ju inte alla på Volvo koll. Några fel har smygit sig in. 3,770 ska vara 3,773 och 3,567 ska vara 3,565.
av Ogya
#435193
Primus skrev:
Mats skrev:http://www.automotorsport.se/nyhetsbrev ... ill-starkt

I denna artikel nämner dem automatlådan till nya V60.
"Kraftöverföringen sker via andra generationen av Volvos sexväxlade automatiska växellåda med Geartronic. Nya ventiler och förbättrad friktion ger snabbare växlingar än den tidigare versionen."

Någon som vet något mer om andra generationens Geartronic?

/Mats
Någon som vet något?
Den förbättrade varianten har bl.a. längre torsionsdämpare vilket möjliggör mer lock-up. Och draggförlusterna på kopplingslamellerna är mindre, dvs motståndet de möter av oljan vid sin rotation.
Användarvisningsbild
av philipsguy
#435203
Ogya skrev:
Primus skrev:
Mats skrev:http://www.automotorsport.se/nyhetsbrev ... ill-starkt

I denna artikel nämner dem automatlådan till nya V60.
"Kraftöverföringen sker via andra generationen av Volvos sexväxlade automatiska växellåda med Geartronic. Nya ventiler och förbättrad friktion ger snabbare växlingar än den tidigare versionen."

Någon som vet något mer om andra generationens Geartronic?

/Mats
Någon som vet något?
Den förbättrade varianten har bl.a. längre torsionsdämpare vilket möjliggör mer lock-up. Och draggförlusterna på kopplingslamellerna är mindre, dvs motståndet de möter av oljan vid sin rotation.
Jag är lite nyfiken på den nya lådan, jag märker inte knappt alls av lockupen tidigare lådor sänkte väl lockupen varvtalet med 200 varv eller så. Kanske sker växling och lockup samtidigt eller?
Användarvisningsbild
av StringerBell
#435212
philipsguy skrev: Jag är lite nyfiken på den nya lådan, jag märker inte knappt alls av lockupen tidigare lådor sänkte väl lockupen varvtalet med 200 varv eller så. Kanske sker växling och lockup samtidigt eller?
På traditionella lådor märkte jag aldrig någon skillnad på växel och lock-up. Lock-up'växeln var alltid låst.
av Ogya
#435238
StringerBell skrev:
philipsguy skrev: Jag är lite nyfiken på den nya lådan, jag märker inte knappt alls av lockupen tidigare lådor sänkte väl lockupen varvtalet med 200 varv eller så. Kanske sker växling och lockup samtidigt eller?
På traditionella lådor märkte jag aldrig någon skillnad på växel och lock-up. Lock-up'växeln var alltid låst.

Detta är en "traditionell" automatväxellåda, dvs ingen dubbelkopplingslåda. Lockup:en kan inte alltid vara låst, då skulle du inte kunna stå stilla på Drive.

Utökad möjlighet för lock-up (LU) innebär att dieslarna kan köras mer ekonomiskt på lägre varvtal där man tidigare slirat med öppen LU vilket kostat bränsle. Momentomvandlaren har en tredje funktion (utöver startelement och momentförstärkare), nämligen att dämpa olikformighet, vilken är större hos dieslarna (tror jag). Jag vet i alla fall att just "brum" hindrat tidig LU tidigare. Genom att förbättra torsionsdämparen, som ju fungerar som ett substitut för momentomvandlaren vid LU, så kan man ha LU vid lägre varvtal då tendensen för brum är som störst. Torsionsdämparen på en automatväxellåda är att jämföra med fjädrarna i dubbelmassesvänghjulet på en manuellt växlad bil. (På Volvos manuella AWD-modeller är även själva kopplingslamellen dämpad, dvs försedd med fjädrar som sitter mellan lamellytan och dess nav.)

När LU sker, t.ex. före/under/efter växling för alla olika körfall och olika växlar är helt omöjligt för en lekman att veta som inte jobbar med detta på Volvo eller hos leverantören Aisin AW. Visst skulle man kunna generalisera... men det lämnar jag åt någon annan som kanske vet mer.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

3-cylindriga som finns i XC40? Sedan tänker j[…]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

På min 745-a byttes kompressorn (till en beg[…]

ok, lite som jag misstänkte då.......

Kom på det när jag hade fyrat av fr&ari[…]