Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas88
hej alla kunniga, det är så att min baklucka på min 945 från 94 glappar fram och tillbaka och gnisslar, om jag står utanför bilen så kan jag dra luckan in och ut när den är stängd och låst (samma olåst) och när jag kör så gnisslar det från den duktigt irriterande. så nu undrar jag om jag kan justera luckan eller låset så att den slutar glappa fram och tillbaka? för det ska den väl inte? och vad kan jag göra åt gnisslandet? har hittat på sidan av luckorna så sitter det två aluminium klumpar med två bultar och plast över, som går in i typ som en styrning mot karossen, vad är det för nåt?

sen brukar centrallåset till bakluckan inte låsa upp ibland, men om jag trycker in luckan så låses den upp varje gång, kan detta ha ett samband? har även märkt att handtaget på utsidan av luckan inte fjädrar tillbaka när den är låst, men den gör det när den är upplåst, ska den fjädra även när den är låst?
menar du själva bygeln i karossen som låset hakar i? det skumma är att båda låslägena fungerar första hacket funkar och även andra... men ändå glappar luckan fram och tillbaka, det är ju inte mkt, men dock lite, vilket gör att det viner där bak.. fartvinden tar sig in
ska kolla så näsan sitter fast.. hur menar du då? är det nåt som brukar gå sönder i dom?
vad tror ni om centrallåset då? låser inte upp om jag inte trycker in luckan samtidigt som nån låser upp vid förardörren.. låter ju nästan som att låset tar emot nånstans så att centrallås motorn inte kan dra upp stången.. vilket släpper om jag trycker in luckan.. kan jag börja med och justera lite och se? går låskistan och justera?
Användarvisningsbild
av emwtur
finns en massa dragstänger som går att justera längden på.
fick göra en storsmörjning/justering på min precis innan semestern.

lossar man insidan på luckan så ser man det mesta !
/emwtur
ska kolla upp detta imorgon...

men vad tror ni? beror det på att luckan glappar lite in och ut? för det funkar och låsa upp utan problem om luckan trycks in.. är låskistan justerbar? eller bara låsnäsan?
Användarvisningsbild
av emwtur
kolla först att låskistan sitter fast i luckan - själv skulle jag nog släppt inredningen på luckan och kollat att det ser ok ut därinne.
kolla sedan att "näsan" sitter fast i luck-karmen där nere.
du kan släppa skruvarna och flytta näsan lite inåt och testa om det blir bättre.
/emwtur
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]