Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas 80
Jag har också förstått att en PPC kan ge lite underlig info. Tror att själva koden t.ex. 2120, 0095 osv stämmer.
Men översättningen blir svår då de kan betyda lite olika beroende på år / modell. Därför räknas 4-5 olika betydelser upp.

Visst BCM finns inte på den årsmodellen, men ABS har samma adress på nätverket när det gäller diagnos.
Letade lite i mina filer så fick jag fram att ABS-0095 betyder "wrong CAN configuration file", 0093 hittade jag inget på dock.
Och CEM-E000 betyder "CAN transmit/recieve error"
Så det känns som det skulle kunna vara något problem med nätverket isåfall.
(Nu när jag läser igenom allt så förstår jag hur dumt det var att antyda att batteriet kunde vara orsaken till att bilen gick så dåligt)
Sparkz skrev: Åter till mina problem om Carman har några idéer? Liknande symptom och koder. Jag var inne på CEM först eftersom jag hade kommunikationsproblem på både HS och LS-Can (DIM, UEM, SRS och nån mer) ABS-styrenheten verkar OK i det här fallet, jag får inget annat än 60 Ohm över CAN.
Ett CAN nät har 2 termineringmotstånd på 120 ohm, så 60 Ohm om du mäter borde väl stämma isåfall?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Precis, eftersom ett av motstånden sitter i BCM/ABS så skulle en dålig lödning där göra att motståndet blev 120 Ohm.
av S80in
Jag hittade en utländsk sida som eventuellt svarade på frågan. Där stod att det är vanligt med en kallödning på Motorolachipet på instrumentpanelens kretskort. Bild finns på http://www.loadmypicture.com/getimage.c ... jpg&full=1
Där ska man alltså värma om lödningarna och om det finns blå skyddslack på dessa ska man tvätta bort det med aceton först. Det ser inte identiskt ut -99 men man kan identifiera chipet. Ta bort mätarna genom att dra dessa rakt ut från chipet.
En annan sak som skulle kunna generera spänningsfall är jordanslutningarna i motorrummet som är lackerade. De är alltså beroende av god kontakt på undersidan av "skruvskallen" för att fungera som de ska. Där skulle det kunna finnas oxid efter 10 år och man kan slipa bort färgen under kabelskorna. Samma sak på pluspolen i motorrummet och polerna på batteriet; kolla att det är god kontakt där / mäta resistans.
Jag har också en S80 -99 och har gått igenom dessa saker efter att SRS lampan tänts några ggr. Sedan lät jag släcka lampan och sedan dess har det varit lugnt. :-)-)

En intressant tråd till http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 20#p315933

Så här stod det på http://www.volvo-forums.com/t13321-dash ... oblems.htm i post #19
romkaromka
Rating: 0
View Member Profile

post Aug 30 2008, 12:18 PM
Post #19

Newbie

Group: Members
Member No.: 26,952
Status: Offline
Drives: 2003 Volvo S60 D5

HI!!!!!!
Today I have fixed second panel using Budulan method!
THIS METHOD WORKS REALLY WELL!!! (the problem is not in L4925N)
Please send this message to all forums and to all people who has this problem!
THE PROBLEM IN THE BAD CONNECTION OF MOTOROLA CHIP! You need to open driver panel, remove all indicators (mätare) and then remove blue lacque (for example by acetone) from that chip and blow carefully all contacts with hot air. I have used aoyue 968 station and hot air with 350-400C temperature.

I post this picture again here!
This is a motorolla chip, selected by red color
http://www.loadmypicture.com/getimage.c ... jpg&full=1

IF YOU HAVE PROBLEM WITH COMPUTER DISPLAY, TURN INDICATOR BLINKING, PANEL RESETS ITSELF, TIME TICKING ITSELF AND CAN'T STOP OR SOMETHING LIKE THIS ---- USE THIS METHOD AND YOU WILL FIX YOUR PANEL!
Senast redigerad av 1 S80in, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
ja vist kan det vara oxid på jordanslutningar efter 10 år, men jag har inte sett en enda bil som har det & det kan inte skapa dessa felkoder ! (det är därför man läser felkoder, för att man ska börja leta i rätt ände)

Instrumentet skulle kunna skapa en sån här kod, men det är inte så troligt på en 99:a (tror inte det chipet kan göra denna felkod)
Det är därimot troligt att det är det chippet som strlar på 02:orna
av Magnuss80
Hej!

Jag har en S80 2.4 automat 1999 som har liknande fel. Oftast går bilen perfekt men ibland när jag ska starta så startar motorn för att sedan stanna efter 1 sekund. Enda sättet att få igång bilen är att koppla bort minuspolen någon sekund och sedan sätta tillbaka och bilen startar igen. Nu är det tyvärr inte det enda felet utan vid tre tillfällen så har jag fått meddelande om ”Bromsfel stanna omedelbart”, ”Växellåda service erfordras” och ABS, TRS lyser. Vid två av dessa gångerna så har även hastighets, varv och motortemp mätare lagt av och motorn har gått som den går på 3 cylindrar. Även växellådan gått i ”limp mode”. Åter igen bara att ta resetta med minuspolen och bilen går som inget hade hänt. Senaste gången det hände stod vid rödljuset och väntade på att det skulle bli grön, svängde sen höger och ”Bromsfel stanna omedelbart” och alla mätare till noll. Bilen gick i alla fall bra så jag stannade för att handla och låste bilen med fjärr-låset. När jag kom tillbaka så var bilen som död. Jag fick öppna med nyckeln men bara förardörren öppnades. Försökte i alla fall starta men då gick bara startmotorn runt. Efter att låst och låst upp några gånger fungerade c-låset igen och jag kunde öppna bakluckan för att lossa minuspolen och ja naturligtvis startade motorn sen. Tyvärr så är nu ”SRS airbag service” framme och detta går ej att nolla.
Vad är det som händer??

Jag har gjort följande:
Bytt batteri (nytt)
Batterispänning 14.5v vid tomgång
Bytt batteri i fjärrdosan
Lossat och rengjort jordfästena i baklucka samt motorrum (ca 10 st)
Öppnat ABS styrmodulen, lödningarna såg bra ut men lödade om samtliga för säkerhets skull.
Inget verkar hjälpa.

Felkoder

CCM Inget fel hittat
DDM Inget fel hittat
TCM-E003 Konfigurationsfel Felaktig konfiguration Felkoden är funnen aktiv
TCM-E000 Kommunikation styrenhet Felaktig Kommunikation Felkoden är funnen inte aktiv
SWM Inget fel hittat
DIM-03CF No match Felkoden är funnen aktiv
PDM Inget fel hittat
SRS Inget fel hittat
ECM Inget fel hittat
ETM Inget fel hittat
REM Inget fel hittat
CEM-1D08 Styrenhet Internt fel Felkoden är funnen aktiv
CEM-E000 Kommunikation styrenhet Felaktig kommunikation Felkoden är funnen aktiv
CEM-0001 No match Felkoden är funnen inte aktiv
CEM-0102 No match Felkoden är funnen inte aktiv
CEM-0202 No match Felkoden är funnen inte aktiv
CEM-1A5D Kommunikation med ETM-styrenhet signal saknas Felkoden är funnen inte aktiv
CEM-1A5F Kommunikation med ABS-styrenhet signal saknas Felkoden är funnen inte aktiv
CEM-1A61 Kommunikation med TCM-styrenhet signal saknas Felkoden är funnen inte aktiv
CEM-1A62 Kommunikation med ECM-styrenhet signal saknas Felkoden är funnen inte aktiv
CEM-46D9 No match Felkoden är funnen inte aktiv
ABS-0095 Kommunikation styrenhet Kommunikation styrenhet Felkoden är funnen med okänd status
ABS-0093 Kommunikation styrenhet Kommunikation styrenhet Felkoden är funnen med okänd

Mvh
Magnus
av Yoko
Till Magnus, hittade du felet? Har precis samma problem med en S80 -00. Har nytt batteri m.m.
av Magnuss80
Hej Yoko

Jag har inte hittat felet än men felet verkar bli värre när jag använder cruise controle och vid varmt väder. Jag har inskaffat mig en brytare till minuspolen så jag snabbt kan komma iväg om bilen krånglar, den kostade bara 50kr. Förmodligen så köper jag en ny ABS-kontroll enhet och testar (10.000kr). Jag har förmodligen också ett annat fel som gör att det inte går att öppna med fjärren om bilen stått i solen, vet inte om detta har något med det andra felet att göra. Kanske blir UEM överhettad och lägger av (10.000kr till).
Jag tycker hur som helst att dessa volvo priser är helt sjukt dyra. Jag betalade 25.000 för bilen och nu ska jag tydligen betala lika mycket för några delar som är max. 1% av bilen. Mitt enda råd är att sälj eller skrota och välj ett annat märke. Man vågar ju knappt vrida runt nyckeln och titta på dagens felkoder för då kostar det tiotusentals kronor att åtgärda.

Mvh Magnus
av zapy
Magnuss80 skrev:Hej Yoko

Jag har inte hittat felet än men felet verkar bli värre när jag använder cruise controle och vid varmt väder. Jag har inskaffat mig en brytare till minuspolen så jag snabbt kan komma iväg om bilen krånglar, den kostade bara 50kr. Förmodligen så köper jag en ny ABS-kontroll enhet och testar (10.000kr). Jag har förmodligen också ett annat fel som gör att det inte går att öppna med fjärren om bilen stått i solen, vet inte om detta har något med det andra felet att göra. Kanske blir UEM överhettad och lägger av (10.000kr till).
Jag tycker hur som helst att dessa volvo priser är helt sjukt dyra. Jag betalade 25.000 för bilen och nu ska jag tydligen betala lika mycket för några delar som är max. 1% av bilen. Mitt enda råd är att sälj eller skrota och välj ett annat märke. Man vågar ju knappt vrida runt nyckeln och titta på dagens felkoder för då kostar det tiotusentals kronor att åtgärda.

Mvh Magnus
Jag skulle ju kolla om det är dåliga lödningar i dina boxar som nån annan länkat till och isf värmaupp alla lödningar så dom omfogas, eller besöka en gammal hederlig radio och tv-reperatör som är stadig på handen och kan göra det åt dig.
av Yoko
Ja det är hutlösa priser bilia tar för felsökning m.m. Min S80 fungerar ibland för att sedan lägga av helt, får upp angående ABS samt antispinn och då lägger hela mittpanelen av ingen kupé fläkt ingen radio ingen AC fungerar och batteriet blir urladdat. Har automat och kan inte bogsera den för felsökning. Vet inte var jag ska börja.
av Magnuss80
Hej Zapy och tack för ditt tips men jag har redan sågat upp kåpan och lödat om alla de större lödpunkterna men ingen skillnad. Förmodligen är några av komponenterna dåliga och då hjälper det ju inte. Jag har sett på ett annat forum (tror det var matthewsvolvosite) om en kille som hade en S80 med samma fel och den stackaren fick tips av verkstaden att byta växellåda, flera elektronikmoduler, hjulsensorer, omdragning av kablage mm. Tillslut så bytte han CEM och allt fungerade igen. Jag vet inte vad han fick betala för allt detta men det måste ju varit många gånger dyrare än bilens värde. Det finns ABS styrmodulel hos skruvat.se för 4000kr så det kan man ju kanske leva med.
Just nu så fungerar bilen ganska bra för det har inte varit så varmt men jag kommer troligtvis att byta ABS styrmodulen ändå. Återkommer när jag fått klarhet i problemet.
Mvh Magnus

Tror dom har grävt sin egen grav, kolla bara […]

Jag har fått till mig av phoenix gold sj&au[…]

Har det gått så illa att du inte kan l[…]

måste kolla oem settings idag...ser på[…]