Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nalle
Hej som rubriken lyder så har jag ett skrapskrammel ljud från motorn vid motorbromsning,men även vid tomgång.i bland det låter som det "knäpper" till samtidigt som det låter som motorn går lite tyngre och då börjar detta ljud och det känns även som bilen har blivit slö eller tung om ni förstår vad jag menar.Det låter inget vid acceleration.jag har kollat så det inte ligger något löst i katten och turbon har inga kännbara glapp o inget oljeklet så om någon har några tipps så är jag tacksam

MVH Mats
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Lade till bilmodell i rubriken.
av ziggeman
Min låter lite skrapande och accelererar slöare när min AC är igång i bilen, det låter som någonting skrapar till när man står stilla på tomgången, fast det kommer i intervaller, inte konstant (skrapandet). Om du kör med AC igång, slå av den så kanske det blir bättre. Annars vet jag inte så mycket mera :(
av nalle
Tack för tipset! jag var ute tidigt i morse o tok körde lite och konstaterade att "beata" inte går fortare än 185kmh med ac,190kmh med ac men enligt volvo ska toppfarten vara ca 240 vart har dom sista 50kmh tagit vägen?jo jag vet gammal bil blablabla men det har kommit plötsligt,sista 200 milen,ska ut o leta mer senare i dag.ja just det det är en v40 t4 99 jag pratar om :???:

MVH Mats
av Kojje
nalle skrev:Tack för tipset! jag var ute tidigt i morse o tok körde lite och konstaterade att "beata" inte går fortare än 185kmh med ac,190kmh med ac men enligt volvo ska toppfarten vara ca 240 vart har dom sista 50kmh tagit vägen?jo jag vet gammal bil blablabla men det har kommit plötsligt,sista 200 milen,ska ut o leta mer senare i dag.ja just det det är en v40 t4 99 jag pratar om :???:

MVH Mats
Om bilen går som den skall alltså inte misständer eller liknande så börja med att kolla upp ditt laddtryck turbon skall ladda ca.0.9bar om den är original.
av nalle
Hej igen jag var ute i garaget i går o kollade men hittade inga slangar som var trasiga eller satt löst.Vart kopplar man in manometern och ska man mäta turbo trycket med belastad motor?

MVH Mats

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]