Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
#434088
*pettson* skrev:
Honke skrev:Jag kan bara hålla med, det är ett jävla ofog med gamla xenonkonverterade bilar
Nej.. snarare ett jävla ofog med folk som monterar saker utan att bry sej om andra. För det går utmärkt att konvertera utan att blända andra. Bara man har lust att göra jobbet ordentligt.
Man kan ju undra hur sjutton de bilarna får igenom belysningen genom besiktningen? En gåta för mig. I vissa fall är det som att möta någon med helljuset på.

p.s. skall tillägga att jag även sett bilar med konvertering där det inte bländar och fungerar perfekt men de är tyvärr underrepresenterade.....
Användarvisningsbild
av crumpets
#434091
Hur är det egentligen man gör för att ställa in lyktorna så de inte bländar? Har hört att man gör det annorlunda än med halogen där man väl bara kan ställa bilen x meter från en vägg och se till att det inte lyser över en viss höjd.
av Lövet
#434102
Emiljonsson7 skrev:
*pettson* skrev:
Honke skrev:Jag kan bara hålla med, det är ett jävla ofog med gamla xenonkonverterade bilar
Nej.. snarare ett jävla ofog med folk som monterar saker utan att bry sej om andra. För det går utmärkt att konvertera utan att blända andra. Bara man har lust att göra jobbet ordentligt.
Man kan ju undra hur sjutton de bilarna får igenom belysningen genom besiktningen? En gåta för mig. I vissa fall är det som att möta någon med helljuset på.
De går inte genom besiktningen. De plockar bort lamporna och besiktar sedan med halogen. Sedan monterar man tillbaka xenonlamporna och åker runt och bländar ett år till.

Det går inte att justera höjden för att inte blända med en fulkonvertering eftersom det lika mycket är ljusbildens form som dess höjd som är felaktig. Och den kan du inte justera någonting.
av CalleV70
#434148
crumpets skrev:Hur är det egentligen man gör för att ställa in lyktorna så de inte bländar? Har hört att man gör det annorlunda än med halogen där man väl bara kan ställa bilen x meter från en vägg och se till att det inte lyser över en viss höjd.
Alla bilar mad halvljusxenon har automatisk nivåreglering i lamphusen. Därför bländar aldrig xenon (på "vågrät" väg)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#434158
*pettson* skrev:
Honke skrev:Jag kan bara hålla med, det är ett jävla ofog med gamla xenonkonverterade bilar
Nej.. snarare ett jävla ofog med folk som monterar saker utan att bry sej om andra. För det går utmärkt att konvertera utan att blända andra. Bara man har lust att göra jobbet ordentligt.
Det innebär att man byter HELA insatsen inte bara lampan. Så att man får hållare, refelktor och glas om är anpassade för xenon.

Men det är ingen ful-konvertering som jag skrev innan i tråden.
Användarvisningsbild
av len
#434219
men hur får du nivåregleringen då??
av *pettson*
#434294
Gällande att få till ljusbilden så går det utmärkt att få den väldigt liknande den som är med vanlig halogen, detta genom att matcha lampans infästning, det är lite pilligt att ändra lampvinkeln så att kärnljuset hamnar bakom glödtrådskärmen ordentligt men det går utmärkt. När man är klar med det så ställer man ljusen 2grader lägre än normalt. Voila ingen som bryr sej och ingen som bländas. Och jag hade iallfall inga problems att köra igenom sbp. Dom frågade om det var xenon och jag sa ja. Men dom är ställda 2 grader lägre så dom inte bländas. Inget tjafs ingenting. Bara åka igenom. Trots att dom har föreskrifter mot hemkonvertering.
Men ärligt talat så lägger inte folk ned nån energi alls, dom slår in lamporna, bryr sej inte om att dom faktiskt sitter med GUMMIFOT, strappar fast ballasterna tejpar ihop kablagen och vips är det xenon, som bländar som fan.. Sen verkar det vara nåt väldigt mystiskt med den där knappen som ställer ljushöjden på nyare bilar (icke xenon). Inte en endaste människa verkar varesej veta att den finns, eller hur den fungerar. Kanske dags för näsan i handboken för många inför mörkret?
av Pontus_742
#434587
tänkte prova att bes med xenon nästa år, har ju bra ljusbild o så, INGEN som blinkat på mig heller
ingen synlig ballast eller kablage till halvljuset men till hel och dim ser man :P
av *pettson*
#434628
Honke skrev:*pettson* nu blir jag verkligen förvirrad. Du menar att du har fått igenom en bil på SBP som är xenonkonverterad trots att du inte har automatisk höjdreglering av halvljuset?

Hittade denna tråden där du skriver något helt annat :???:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=32219
Du behöver inte vara förvirrad. Kan enkelt förklara hur det ligger till.
Bilen hade xenon och besiktigades utan problem året innan (2008). Lamporna började spricka där tändtråden gick in. Efter att ha bytt 3 lampor på ett år på samma sida så monterades satsen bort då nånting, vilket jag inte kunde peka ut verkade märkligt det inföll innan besiktning 2009, hade inte löst vad problemet var så att montera var meningslöst, jag fick några tvåor på avgasvärde efter trimmet som tack av sbp. Efter byte av sort och utförande så gjordes ombesiktning 2009 med fixade avgasvärden och xenon. Sen pajade ena lyktjusteringen och lyktan dippade nu i mars.
Jag har nu bytt till två nya lyktor då jag gav samma för dom som en enda. Jag har inte hunnit montera xenonsatsen igen efter detta då jag ägnat mej åt annat genom att vara med och bygga min nya verkstad. Nu är det besiktningsperiod igen. Jag lär inte hinna montera innan besiktningen så detta året blir det utan xenon om jag inte kan besikta väldigt sent.

Och bilprovningens tekniska tjänst har klargjort att det är omöjligt att åka igenom med det... Trots detta har jag besiktigat två ggr och kommit igenom två ggr.
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]