Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

För en tid sedan fick jag problem med 2 ans vxl på min s40-98....den var trög att få i , när jag väl fick i den så var det lögn att få ur den , fick slå till på spaken för att få ur den....sedan dess finns inget drivläge för 2an (vxlläget finns, men tar inte drivning)...liksom borta.
Böt bussningar i länkage (vxlförare-växelspak) då spaken var väldigt sladdrig...blev mycket bättre. Men det "sura" är att 2 an finns fortfarande inte...finns inte tillstymmelse till drivning...inget skrap ingeting.

Kan det vara synkningen.....?

Vad har gummigrejen som sitter längre fram på staget mot växelföraren för funktion..

Kan växelföraren har kommit fel så den inte når 2 ans växel....eller är det det värsta synkringen till 2...och i så fall ras på lådan...??
Hur länge håll du på så att pressa i 2 och slå ut den ? låter ju inte som det är massage direkt för växellådan :-O) Hade med samma fel men försvann med nya bussningar. Kan ju vara nåt i växellådan som pajat. Stången mellan växelspak och växellåda har inte blivt böjd då?
Nja....högst 2 gånger inte mer sedan har jag kört på 1 till 3an...funkar ju men blir lite knöligt vid kurvor och från start...

Nja jag tyckte inte att stången var böjd då jag bytte bussningar...efter bytet är det inte någe slappt...men det går istället trögt å lägga i vxlar ...men det kanske det ska göra till en början

2 är nu som den inte kommer i läge...om man jämför 4ans läge, som när den ligger i, går växelspak helt mot växelhuset nederkant....2ans vxl har ca 2 cm kvar men ändå är det helt stop då....i och för sig, är det som den inte når ända fram....men det kankse har att göra med att synken inte öppnar sig....eller att stången är böjd (men då borde ju inte 4ran gå i heller)....kan det ha att göra med detta..justera avstånd se bild Bild

Fastnade din (nöp liksom) oxå så du fick slå ut den med handflatan.....

Intressant är också att Lyten med k&ou[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Hej ! Jag har en fundering ifall ni hade kunnat hj[…]

Noterar att effektmätaren har lite annorlunda[…]

Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]