Rådlös skrev:Jag håller med dig Variosboy.
Skall man göra sådana jämförelser så måste man ha samma bil, samma förare, samma viktfördelning, samma körsätt (nästan datorstyrt), samma vägbana, samma väglag, samma väder (det finns ju inget som kan variera så mycket som vädret), samma "allting". Endast däcken får skilja.
Man får anpassa sig efter gällande omständigheter helt enkelt.
Likförbannat är dubbdäck bäst på vinterväglag. Dvs, snö, is, halka etc etc... i stockholmstrakten.
Det är ju liksom inte ens öppet för diskussion. Om man sedan väljer att köra dubbfritt och kompenserar genom att köra långsammare och med mer marginaler, och ställer bilen hemma när det är som jävligast, ja då funkar det ju med dubbfritt. Men under samma förhållanden är dubbdäcken överlägsna, svårare än så är det inte.
Precis som en 1.6d räcker till om man planerar omkörningarna och bara kör om när det är rejält med sträcka etc, D5 är ändå säkrare tack vare större marginaler.
Däremot kan man diskutera miljöaspekter, oförmågan att ta en dubbdäcksförsedd bil utomlands etc. Men säkerhetsmässigt (och det är väl det det gäller på vintern) är det liksom inte öppet för diskussion.