Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dwidberg
Någon som kan tipsa om mycket bra dubbfria vintertdäck till en V70 2,0 F 2008. Har köpt en begagnad bil och köpt på mig en extra uppsättning orgfälg 205-60 16 utan däck. Skulle vilja få tips om bra däck samt vad får ni för märke/modell på dubbfria däck ni som köper direkt via volvohandlaren ? Min handlare ville ha 12500 kr extra för vinterdäck på fälg och det tyckte jag lät ganska dyrt. Önskade egenskaper bra grepp på Stockholmsvinterväglag samt tysthet : )
av Rådlös
Jag har köpt lika som du, V70 2.0 F -08, och beställde odubbade vinterdäck: Continental COFP205/60R CVC5 på fälg och med navkapslar. Det var samma pris som det du skriver. Har vi köpt bil ur samma lager?
Det går säkert att jaga lägre priser etc. etc. Men då får man först ta sig tid med det och sedan åka eller ringa runt, det kostar en massa besvär. Dessutom hade man säkert inte gjort det nu på sommaren, utan förträngt det så länge som möjligt. Då blir det i stället en paniksituation i november-december där det kanske är flera dagars väntekö. Därför slog jag till nu (någon månad sedan) när vi ändå var igång med köpslåendet.
av Enzo
Tyvärr får man inte bra grepp på stockholmsvinterväglag om man ska ha dubbfritt, däremot får du tysthet.

Det bästa däcket greppmässigtpå vinterväglag är tveklöst Hakka 7. Om du inte nöjer dig med det så är det bara att börja kompromissa bort egenskaper. Välj själv var du vill stanna. Hur någon kan välja tysthet före säkerhet på vintern är för mig helt obegripligt, så mkt bullrar ju inte dagens dubbdäck.
av Steff 99
dwidberg skrev:Någon som kan tipsa om mycket bra dubbfria vintertdäck till en V70 2,0 F 2008. Har köpt en begagnad bil och köpt på mig en extra uppsättning orgfälg 205-60 16 utan däck. Skulle vilja få tips om bra däck samt vad får ni för märke/modell på dubbfria däck ni som köper direkt via volvohandlaren ? Min handlare ville ha 12500 kr extra för vinterdäck på fälg och det tyckte jag lät ganska dyrt. Önskade egenskaper bra grepp på Stockholmsvinterväglag samt tysthet : )
Använd sökfunktionen där kan du läsa flera tråder om just detta
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Har kört 200.000 km med olika dubbfritt nu under snart 10 år. Supernöjd och kommer aldrig mer att montera dubbdäck.

De bästa tyckte jag var Michelin och Kontinentals dubbfria.
av Rådlös
Jag håller med dig Variosboy.
Skall man göra sådana jämförelser så måste man ha samma bil, samma förare, samma viktfördelning, samma körsätt (nästan datorstyrt), samma vägbana, samma väglag, samma väder (det finns ju inget som kan variera så mycket som vädret), samma "allting". Endast däcken får skilja.
Man får anpassa sig efter gällande omständigheter helt enkelt.
av Enzo
Rådlös skrev:Jag håller med dig Variosboy.
Skall man göra sådana jämförelser så måste man ha samma bil, samma förare, samma viktfördelning, samma körsätt (nästan datorstyrt), samma vägbana, samma väglag, samma väder (det finns ju inget som kan variera så mycket som vädret), samma "allting". Endast däcken får skilja.
Man får anpassa sig efter gällande omständigheter helt enkelt.
Likförbannat är dubbdäck bäst på vinterväglag. Dvs, snö, is, halka etc etc... i stockholmstrakten.

Det är ju liksom inte ens öppet för diskussion. Om man sedan väljer att köra dubbfritt och kompenserar genom att köra långsammare och med mer marginaler, och ställer bilen hemma när det är som jävligast, ja då funkar det ju med dubbfritt. Men under samma förhållanden är dubbdäcken överlägsna, svårare än så är det inte.

Precis som en 1.6d räcker till om man planerar omkörningarna och bara kör om när det är rejält med sträcka etc, D5 är ändå säkrare tack vare större marginaler.

Däremot kan man diskutera miljöaspekter, oförmågan att ta en dubbdäcksförsedd bil utomlands etc. Men säkerhetsmässigt (och det är väl det det gäller på vintern) är det liksom inte öppet för diskussion.
Användarvisningsbild
av Bosa
Har också åkt bra många mil med dubbfritt utan några som helst problem, var riktigt nöjd med Nokians dubbfria och är nog det bästa dubbfria jag åkt på. Har dock inte testat Continental som efter uppköpet av Gislaved fick ett redigt uppsving på vinterdäckssidan.

Med ett bra dubbfritt finns det ingen som helst anledning att ställa bilen hemma beroende på före. Har själv gått över till dubbdäck men endast på grund av en brant backe med en 90graders kurva som ställer till det när jag har släpvagn med skoter på och ska hem. Hade det inte varit för den backen hade jag åkt dubbfritt. Så på nästa bil som det är planerat att det blir en AWD så lär det bli dubbbfritt igen. :)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Kan ingen moderator flytta diskussionen till allmänt, för däckval är väl ändå något som tillhör "allmänt"?
Det är väl ingen som väljer däck beroende på bimodell eller!?
Väljer däck gör man väl utifrån:

-Väglag
-Drivning (2 eller 4-hjulsdrift)
-Ekonomi

Och inget av dessa har ju med modell å göra rent generellt..

Sedan börjar den "bluddra" och ka[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https:/[…]

@Micce1980 , Den har precis rullat 122xx mil s&ar[…]

Brandsläckare i V90?

Har en liten korg/back bak i bagaget med pås[…]