Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bodisathva
Köpte en XC60 D5 AWD med polestarkitet för en månad sedan och har kört ca. 400 mil. I "min" normala landsvägsfart om 120-140 km/h så ligger förbrukningen på 0.84. Om jag kör mer försiktigt, 90-110 km/h, så kommer jag ned i 0.74 . Siffrorna är acceptabla med tanke på AWD o SUV men Volvos kännetecken är ju inte låg förbrukning. BMW 330 IX (diesel) kombi var betydligt snålare, starkare motor med annan typ av bil..
Överhuvudtaget är jag nöjd med XC60, mina alternativ vid inköp var Audi A4 allroad, Q5 samt BMW X1-3. Valet föll på XC60 pga det större lastutrymmet samt en fin design. Jag har kört BMW i 10 år och tycker Volvo står sig bra ifall man jämför komfort samt design. BMW är snäppet bättre på motorer, växlelådor och hela drivlinan. Dock så får man ju betydligt mer bil för pengarna på Volvo. XC60 är ju också snudd på lika stor som X5 och i den jämförelsen så blir ju prisgapet enormt...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag tror XC60 FWD blir en riktigt hit.... 99% av SUV köparna använder ju aldrig AWD i villaförorten utan köper SUV för imagen och för att man börjar bli stel i kroppen och inte orkar åla sig in en låg bil.
av Arese
Tycker nog att det kan vara värt 20k för Awd för att slippa tourque-steer vid fullgasstämplingar samt att ta sig upp för backen vid Åre choklad på vintrarna :D

Mvh
Arese
av Amli
Arese skrev:Tycker nog att det kan vara värt 20k för Awd för att slippa tourque-steer vid fullgasstämplingar
Jag kan inte hålla med dig mer.
av EnVolvo
DrDiesel skrev:Åkte förbi den lokala Volvo handlaren och fick se att det stog en solid Vit XC60 R-design i skyltfönstret
Hade lite brått men hoppade in lite snabbt för att känna, klämma och lukta
Nåt som slog mig var det "billiga" ihåliga ljudet när man slog igen dörrarna.
Mer Kia Sportage än premium SUV
Är det jag som är kräsen ?

Kanske är off-topic, men vilken är den "bästa" handlaren i syd sverige ?
Den lokala på orten har väl inte gjort sig kända för sin kundvänlighet, såvida man
inte traskar runt i vit skjorta och slips tillvardags
av EnVolvo
EnVolvo skrev:
DrDiesel skrev:Åkte förbi den lokala Volvo handlaren och fick se att det stog en solid Vit XC60 R-design i skyltfönstret
Hade lite brått men hoppade in lite snabbt för att känna, klämma och lukta
Nåt som slog mig var det "billiga" ihåliga ljudet när man slog igen dörrarna.
Mer Kia Sportage än premium SUV
Är det jag som är kräsen ?

Kanske är off-topic, men vilken är den "bästa" handlaren i syd sverige ?
Den lokala på orten har väl inte gjort sig kända för sin kundvänlighet, såvida man
inte traskar runt i vit skjorta och slips tillvardags
Det första blev ju bra...

Jag kan rekomendera Johan Persson på Göinge Bil i Älmhult, riktigt bra service.
av dieseltuc
VolvoB20 skrev:Jag tror XC60 FWD blir en riktigt hit.... 99% av SUV köparna använder ju aldrig AWD i villaförorten utan köper SUV för imagen och för att man börjar bli stel i kroppen och inte orkar åla sig in en låg bil.

Kör de inte bil på vintern?

AWD är för vinterkörning inte för att köra i skogen.

Har man väl kört en vinter med 4wd i detta land så byter man aldrig tillbaka.

Fattar inte riktigt vitsen med en FWD XC60, småpengar i mellan för en rumphuggen bil.
av Amli
dieseltuc skrev:
VolvoB20 skrev:Jag tror XC60 FWD blir en riktigt hit.... 99% av SUV köparna använder ju aldrig AWD i villaförorten utan köper SUV för imagen och för att man börjar bli stel i kroppen och inte orkar åla sig in en låg bil.

Fattar inte riktigt vitsen med en FWD XC60, småpengar i mellan för en rumphuggen bil.
Jag håller med dig helt. Jag ser inte inom en snar framtid att jag kommer köpa något annat än en bil med AWD. Även om jag personligen aldrig skulle köpa en XC60 med FWD så förstår jag däremot dem som gör det. Det är inte konstigare än att någon väljer till R-design på en V70. Man är främst ute efter designen med andra ord.
Användarvisningsbild
av skiffervag
Amli skrev:
dieseltuc skrev:

Jag håller med dig helt. Jag ser inte inom en snar framtid att jag kommer köpa något annat än en bil med AWD. Även om jag personligen aldrig skulle köpa en XC60 med FWD så förstår jag däremot dem som gör det. Det är inte konstigare än att någon väljer till R-design på en V70. Man är främst ute efter designen med andra ord.

Skälet till att jag valde endast fwd är dels pengarna(22000),men även att det är en onödig funktion för oss som bor i Västra Götaland.Barmark 11 månader/år,och 15 års erfarenhet av framhjulsdrivna Volvo ,gör att jag känner mej nöjd med mitt köp och mitt val.
Därför la jag pengarna istället på paketen och på bättre ljud och en automat :mrgreen:
:lol: :)
Hej Christer! Nu besiktigas din Volvo XC60 före utleverans från fabriken
Nu står din Volvo XC60 utanför fabriken med skyddsplast på huv, skärmar m.m. En sista genomgång görs innan det är dags för transport hem till din Volvohandlare. 1 vecka kvar och längta :D
av Amli
skiffervag skrev: jag känner mej nöjd med mitt köp och mitt val.
Det är allt som räknas. Jag tror du kommer bli nöjd. Det är en jättefin bil (trots att den saknar AWD :wink: )

Hej! Hur får man varvräknaren att funk[…]

Intressant berätta mer... kunde du smö[…]

Det går, men det ända "rätta&[…]

https://aeromotors.se/kataloog/article/7163682/p-8[…]