Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
3000s skrev:Var också och provkörde en S60 D3 i går. Fantastisk bil, men blev grymt besviken på effekten. Bilen hade dock bara gått 54 mil.
Vet någon om de går med reducerad effekt de första milen?
På min bil var det en klart märkbar skillnad när bilen hade passerat några hundra mil. Det blev mycket bättre vrid framför allt med milen.
Användarvisningsbild
av CabBO
Amli skrev:
3000s skrev:Var också och provkörde en S60 D3 i går. Fantastisk bil, men blev grymt besviken på effekten. Bilen hade dock bara gått 54 mil.
Vet någon om de går med reducerad effekt de första milen?
På min bil var det en klart märkbar skillnad när bilen hade passerat några hundra mil. Det blev mycket bättre vrid framför allt med milen.

Hur menar du nu. Du skriver: "Det blev mycket bättre vrid framförallt med milen". Menar du att ju mer mil du kör, desto bättre vrid, eller hur menar du :D .
av Amli
Kanske var lite otydlig... :)
Jag menar att efter kanske 2-300 mil så var det som om någonting släppte. Jag fick mycket bättre vridmoment och motorn kändes därmed spänstigare. Det var förstås inte som en spärr utan kom successivt. Det var i alla fall en klar skillnad från när den var helt ny. Bränsleförbrukning gick även ner. Precis samma sak var det med min förra bil, Audi A4 Avant 2,0TQ.
Användarvisningsbild
av CabBO
Nu förstår jag bättre vad du menade. Trodde nog att det var något sådant du menade.
av menbj0
Jag har också provkört nu så jag lägger till mina intryck här:

Första turen gick med en D5 AWD, 17'-hjul:

+känslan i kupén är riktigt lyxig
+bilen är väldigt snabb och stark och fartblindheten blir maximal
+jag tycker automaten var en positiv upplevelse trots att den får en del kritik.
+ganska kul att köra trots automat
+jätte-tyst och mycket bekväm

-jag upplever fjädringen lite för mjuk (kan kanske fixas med 18' hjul eller aktivt chassi)
-bilen känns tung. Det ger en "rejäl" men inte så pigg känsla (jag jämför med min S40)
-armstöden på dörrarna ger inte ett gediget intryck. Det kom t.o.m. något knäppljud från dom

Sen tog jag en sväng med D3, 16'-hjul:
+Motorn är klen på låga varv men blir sedan vrål-stark (nästan för stark faktiskt)
+Motorvägskörning är en njutning; det är bara att nudda gasen så sätter bilen fart

-Jag gillar inte den manuella lådan. Seg och sladdrig. En riktig besvikelse. Jag upplevde XC60:s låda som mycket skönare trots att de borde vara identiska (XC60 2010 175 Drive)
-Motor/transmission gav märliga ljud ibland. Kändes inte stabilt.

Jag kommer definitivt att byta min S40 mot en S60 när den sjunkit i pris. Rent känslomässigt skulle jag vilja ha 2.0T (även om jag inte kört den) men risken för strort värdefall är nog hög.

D5 är min favorit hittills. Den känns mycket mer sofistikerad än D3 men det kan bero på automat-lådan.
av sandberg80
Jag körde en D3 Manuell under förra veckan och jag var nästan lyrisk efteråt. Det var längesedan jag var så imponerad av en bil efter en provkörning som med s60. Kvalitetskänslan är både en och två klasser högre än i V70II, den var tyst, motorn gillade jag dessutom riktigt skarpt. Manuell blri det inte så det kunde jag tänka bort.

Småsaker som imponerade var:
* 7"-displayen. Snygg och vid en kort navigation ganska logisk.
* Dörrklangen. Öppna en V70II dörr, och öppna sedan en S60-dörr. Hör skillnaden. Här har Volvo sneglat mot BMW och Audi och gjort det bra.
* Passformen. Både ute och inne. Toppklass!

Väntar spänt på V60 och ska nog snart lägga ut min A4 på blocket.
av Amli
sandberg80 skrev:Jag körde en D3 Manuell under förra veckan och jag var nästan lyrisk efteråt. Det var längesedan jag var så imponerad av en bil efter en provkörning som med s60. Kvalitetskänslan är både en och två klasser högre än i V70II, den var tyst, motorn gillade jag dessutom riktigt skarpt. Manuell blri det inte så det kunde jag tänka bort.

Småsaker som imponerade var:
* 7"-displayen. Snygg och vid en kort navigation ganska logisk.
* Dörrklangen. Öppna en V70II dörr, och öppna sedan en S60-dörr. Hör skillnaden. Här har Volvo sneglat mot BMW och Audi och gjort det bra.
* Passformen. Både ute och inne. Toppklass!

Väntar spänt på V60 och ska nog snart lägga ut min A4 på blocket.
Grymt! :-)-) Tänkte åka iväg i veckan och ta mig en provtur själv i nya S60. Ska bli intressant.
Användarvisningsbild
av CabBO
menbj0 skrev:Jag har också provkört nu så jag lägger till mina intryck här:

Första turen gick med en D5 AWD, 17'-hjul:

+känslan i kupén är riktigt lyxig
+bilen är väldigt snabb och stark och fartblindheten blir maximal
+jag tycker automaten var en positiv upplevelse trots att den får en del kritik.
+ganska kul att köra trots automat
+jätte-tyst och mycket bekväm

-jag upplever fjädringen lite för mjuk (kan kanske fixas med 18' hjul eller aktivt chassi)
-bilen känns tung. Det ger en "rejäl" men inte så pigg känsla (jag jämför med min S40)
-armstöden på dörrarna ger inte ett gediget intryck. Det kom t.o.m. något knäppljud från dom

Sen tog jag en sväng med D3, 16'-hjul:
+Motorn är klen på låga varv men blir sedan vrål-stark (nästan för stark faktiskt)
+Motorvägskörning är en njutning; det är bara att nudda gasen så sätter bilen fart

-Jag gillar inte den manuella lådan. Seg och sladdrig. En riktig besvikelse. Jag upplevde XC60:s låda som mycket skönare trots att de borde vara identiska (XC60 2010 175 Drive)
-Motor/transmission gav märliga ljud ibland. Kändes inte stabilt.

Jag kommer definitivt att byta min S40 mot en S60 när den sjunkit i pris. Rent känslomässigt skulle jag vilja ha 2.0T (även om jag inte kört den) men risken för strort värdefall är nog hög.

D5 är min favorit hittills. Den känns mycket mer sofistikerad än D3 men det kan bero på automat-lådan.

Vad grundar du din tanke i att som du skriver " Rent känslomässigt skulle jag vilja ha 2.0T (även om jag inte kört den) men risken för stort värdefall är nog hög" Jag undrar hur du tänker där om det är S60 totalt eller bara 2.0T. Jag är nämligen själv i tankarna att just köpa en S60 2.0T och intresserad av hur du tänker.
Sen en annan fråga om automat eller manuell. Är den värd ca 16000kr mer.
av LOTEZ
Också provkört - helt underbar. Beställer en V60 D3 alt 2,0T osedd!
S60´s bakdel är bland det fulaste som någonsin tillverkats. Ser ut som en cittoträng

Hej! Hur får man varvräknaren att funk[…]

Intressant berätta mer... kunde du smö[…]

Det går, men det ända "rätta&[…]

https://aeromotors.se/kataloog/article/7163682/p-8[…]