Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#428858
VolvoB20 skrev: Nu verkar ju volvo ta ut max effekt ur 2-litaren (som också är 5 cylindrig) redan från början så man ska inte behöva köpa till optimal programvara i efterhand.
Visst, men jag tycker du förenklar lite väl mycket. Läs mitt inlägg här nedan:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 20#p424816

Interna Kravspecen kan mycket väl säga att man ska upprätthålla föreskrivna effekten och vridet under annat än havsnivå och 0graders omgivningstemp... Mycket tid och pengar läggs ned på höghöjdsoptimeringar och värmeoptimeringar. Kolla vilka länder Polestar säljer sina optimeringar. Visst det har säkert mycket med marknadsstrategier osv att göra också, men är du ytterligare intresserad kan du ju ringa Polestar och fråga om man tillåter högre temperaturer osv på de trimmade bilarna...

Hur skulle du själv känna dig om du köpt en enorm 250hk diesel, men blir omkörd uppför alpvägarna så det bara visslar om det av någon "på papperet" mycket svagare bil? Detta pg.a. att din bil ligger så tajt optimerad så den går in i nån engine protection och hyvlar av moment bara den ser en sol eller alptopp?

Men visst, standard kravspec kanske är lite väl försiktig, då kanske man lär sig nu hur stor grad av haverier man har med dessa tajtare kalibreringar och är den väldigt låg är det ju en lärdom och ett gott argument för att lägga sig lite närmare gränserna på framtida motorer.
#429071
Emiljonsson7 skrev:
philipsguy skrev: Inte så konstigt, man kunde med en motor (2,4 dieseln) och två olika mjukvaror tillfredsställa två behov, en "prestandadiesel" D5 och en lite billigare mängdbil på svenska marknaden (2,4D). TIlls för förra året hade man alltså 1.6D, 2.0D, 2,4D och D5 - nu har man rationaliserat bort 2.0D som åtminstone inte jag sett på svenska vägar... Jag räknar då inte med något trimpaket till D3 - vem behöver 10 extra hästar och kanske 5% ökat vrid?
Trimpaket finns redan. Dock inte från Polestar eller Volvo själva men RICA har tagit fram ett för D3:an med 177 hästar och 450 Nm.

Kolla länken nedan:

http://www.rica.nl/viewcar.aspx?vehicle=1959&product=0
Ja, men det var också min ursprungliga fundering: 177 hk potential hos RICA mot 240 hk hos MY10 2,4D.../PH
#429120
perhall skrev:
Emiljonsson7 skrev:
philipsguy skrev: Inte så konstigt, man kunde med en motor (2,4 dieseln) och två olika mjukvaror tillfredsställa två behov, en "prestandadiesel" D5 och en lite billigare mängdbil på svenska marknaden (2,4D). TIlls för förra året hade man alltså 1.6D, 2.0D, 2,4D och D5 - nu har man rationaliserat bort 2.0D som åtminstone inte jag sett på svenska vägar... Jag räknar då inte med något trimpaket till D3 - vem behöver 10 extra hästar och kanske 5% ökat vrid?
Trimpaket finns redan. Dock inte från Polestar eller Volvo själva men RICA har tagit fram ett för D3:an med 177 hästar och 450 Nm.

Kolla länken nedan:

http://www.rica.nl/viewcar.aspx?vehicle=1959&product=0
Ja, men det var också min ursprungliga fundering: 177 hk potential hos RICA mot 240 hk hos MY10 2,4D.../PH
AHA. Missade det och kan hålla med om att det är låg potential. Tror tyvärr detta kommer att bli allt mer rådande i framtiden. Vet att flera av de tyska tillverkarna tittar på extremt små mororer under två liter med turbo, kompressor eller både och. Då lär det inte finnas några gömda ökningar på 20-30%..... :(
#432746
Nu blir jag lite förvirrad.
http://www.sct-competition.se/main/SE/new_v70_4.php
SCT är väl samma som RICA? Och de erbjuder nu 240 hk/485 Nm till 163hk 2,4D-menar de D3? Låter ju mycket ur en 2-liters och den ger exakt samma som D5 (vilket f ö gällde även 175hk 2,4D som ju hade samma cylindervolym som D5 men saknar dubbelturbon).
PH
#432748
perhall skrev:Nu blir jag lite förvirrad.
http://www.sct-competition.se/main/SE/new_v70_4.php
SCT är väl samma som RICA? Och de erbjuder nu 240 hk/485 Nm till 163hk 2,4D-menar de D3? Låter ju mycket ur en 2-liters och den ger exakt samma som D5 (vilket f ö gällde även 175hk 2,4D som ju hade samma cylindervolym som D5 men saknar dubbelturbon).
PH
Det er dobbelturbomotoren 2.4D-awd som er trimmet, den har 420 Nm og 163 hk. Det er den samme motoren som f.eks Bsr tar ut 245 hk og 520 Nm av.
Mvh Twendor
#433030
Twendor skrev:
perhall skrev:Nu blir jag lite förvirrad.
http://www.sct-competition.se/main/SE/new_v70_4.php
SCT är väl samma som RICA? Och de erbjuder nu 240 hk/485 Nm till 163hk 2,4D-menar de D3? Låter ju mycket ur en 2-liters och den ger exakt samma som D5 (vilket f ö gällde även 175hk 2,4D som ju hade samma cylindervolym som D5 men saknar dubbelturbon).
PH
Det er dobbelturbomotoren 2.4D-awd som er trimmet, den har 420 Nm og 163 hk. Det er den samme motoren som f.eks Bsr tar ut 245 hk og 520 Nm av.
Mvh Twendor
Så tänkte jag också först. Men siffrorna i länken tyder ju på att de menar just D3:
De skriver 163hk (vilken ju inte finns i V70 annat än som 2-liters D3):
Specifikationer Max Effekt Max Vridmoment
Standard 163 hk @ 3975 rpm 420 Nm @ 1680 rpm
SCT 240 hk @ 4020 rpm 480 Nm @ 2030 rpm

Det är ju exakt rätt uppgifter på originalet...
PH
#433144
s6025t skrev:Original D3 2,0liter har 400NM o inte 420 som det står där.....Men XC70 D3 AWD har 2,4liters 163hk med 420NM original så det är nog den motorn de menar.....
Du har rätt, jag hade dålig koll på basdata för 2,4d 163PS....:(

Har några mindre skador som spot repair kan […]

@Micce1980 , Den har precis rullat 122xx mil s&ar[…]

Brandsläckare i V90?

Har en liten korg/back bak i bagaget med pås[…]

Det finns ju dessutom R-design till andra motoralt[…]