- tis 20 jul 2010, 00:55
#428858
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 20#p424816
Interna Kravspecen kan mycket väl säga att man ska upprätthålla föreskrivna effekten och vridet under annat än havsnivå och 0graders omgivningstemp... Mycket tid och pengar läggs ned på höghöjdsoptimeringar och värmeoptimeringar. Kolla vilka länder Polestar säljer sina optimeringar. Visst det har säkert mycket med marknadsstrategier osv att göra också, men är du ytterligare intresserad kan du ju ringa Polestar och fråga om man tillåter högre temperaturer osv på de trimmade bilarna...
Hur skulle du själv känna dig om du köpt en enorm 250hk diesel, men blir omkörd uppför alpvägarna så det bara visslar om det av någon "på papperet" mycket svagare bil? Detta pg.a. att din bil ligger så tajt optimerad så den går in i nån engine protection och hyvlar av moment bara den ser en sol eller alptopp?
Men visst, standard kravspec kanske är lite väl försiktig, då kanske man lär sig nu hur stor grad av haverier man har med dessa tajtare kalibreringar och är den väldigt låg är det ju en lärdom och ett gott argument för att lägga sig lite närmare gränserna på framtida motorer.
VolvoB20 skrev: Nu verkar ju volvo ta ut max effekt ur 2-litaren (som också är 5 cylindrig) redan från början så man ska inte behöva köpa till optimal programvara i efterhand.Visst, men jag tycker du förenklar lite väl mycket. Läs mitt inlägg här nedan:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 20#p424816
Interna Kravspecen kan mycket väl säga att man ska upprätthålla föreskrivna effekten och vridet under annat än havsnivå och 0graders omgivningstemp... Mycket tid och pengar läggs ned på höghöjdsoptimeringar och värmeoptimeringar. Kolla vilka länder Polestar säljer sina optimeringar. Visst det har säkert mycket med marknadsstrategier osv att göra också, men är du ytterligare intresserad kan du ju ringa Polestar och fråga om man tillåter högre temperaturer osv på de trimmade bilarna...
Hur skulle du själv känna dig om du köpt en enorm 250hk diesel, men blir omkörd uppför alpvägarna så det bara visslar om det av någon "på papperet" mycket svagare bil? Detta pg.a. att din bil ligger så tajt optimerad så den går in i nån engine protection och hyvlar av moment bara den ser en sol eller alptopp?
Men visst, standard kravspec kanske är lite väl försiktig, då kanske man lär sig nu hur stor grad av haverier man har med dessa tajtare kalibreringar och är den väldigt låg är det ju en lärdom och ett gott argument för att lägga sig lite närmare gränserna på framtida motorer.