Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DrDiesel
Efter 8500 mil i min V70II 2.4D börjar det bli läge att kolla in nåt nytt att åka i
Är grymt sugen på en XC60 och givetvis med R-design kitet

Frågan är vad ni som kör XC60 har för förbrukningar på era bilar?
Går det att köra "billigt" eller ska man släppa den tanken när man köper en
bil i den här klassen?
Har automat på V70:n och det är en självklarhet även på den nya

FWD eller AWD?
För oss som håller oss på asfalterade vägar 99% av tiden så känns det
onödigt med AWD fast en XC60 FWD blir kanske iskall när den en vacker
dag ska bytas in
Sedan går det inte få R-design till FWD :cry:

Så vad har ni för synpunkter
Användarvisningsbild
av sand3rs
DrDiesel skrev:Efter 8500 mil i min V70II 2.4D börjar det bli läge att kolla in nåt nytt att åka i
Är grymt sugen på en XC60 och givetvis med R-design kitet

Frågan är vad ni som kör XC60 har för förbrukningar på era bilar?
Går det att köra "billigt" eller ska man släppa den tanken när man köper en
bil i den här klassen?
Har automat på V70:n och det är en självklarhet även på den nya

FWD eller AWD?
För oss som håller oss på asfalterade vägar 99% av tiden så känns det
onödigt med AWD fast en XC60 FWD blir kanske iskall när den en vacker
dag ska bytas in
Sedan går det inte få R-design till FWD :cry:

Så vad har ni för synpunkter
Visst går det att få R-design till FWD, annars har jag just byggt en konstig bil...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Kör en XC60 D5 awd aut R-design med Polestaruppgradering. Är verkligen supernöjd! Den gick ganska snabbt upp på listan över topp 3 bästa bilar jag någonsin haft.

Förbrukningsmässigt kan jag säga att Volvos siffror går att hålla.
av Twendor
Jeg kjører en 2.4D-awd Summum++++ my10.
Er supernøyd, og har kjørt ca 25 000 km på 11 mnd.
Forbrukningen er absolutt godkjent. Bedre enn min forrige V70n D5-awd(my07).
Alt på bilen har fungert godt, med unntak av strømproblemer(Årsaket av innsteglister med lys).
Har en velutstyrt Summum, og har allerede bestemt at den neste bilen blir en ny XC60.
Bytter når XC60 får likt infosystem som S60. Og silver rails.
Har etter flere prøveturer kommet fram til at den neste blir en R-design. Jeg har Four-c i min, og det er helt ok, men har opplevd R-design med 20-tom som en bedre kjøreopplevelse.
Bagasjeplassen er i utgangspunktet en del mindre i XC60 mot V70, men det kan utnyttes veldig godt og kan lastes helt opp(har lastegaler)og i de store backspeilene ser man bedre bakover enn V70.
XC60 er absolutt den beste bilen jeg har hatt. Jeg prøvde både Audi Q5, BMW X3, MB GLK, MB ML og XC70 før jeg bestemte meg, og har ennå ikke angret valget.
Mvh Twendor
av ewa
Hej. Kör en XC 60 R AWD med polestar 225 hk. Jag är mycket nöjd med bilen. Har kört långa sträckor och komforten är superb både fram och bak. Jag är också mycket nöjd med polestar. Bilen vill bara mer när man skall accelerera. Tekniken som finns som standard och som tillval är bra, man vänjer sig fort. En kul sak som stärker självförtroendet är när okända kommer fram och vill prata om bilen, har en solid röd, och tycker den är snygg. Kan starkt rekomendera bilen.
av Amli
ewa skrev:Hej. Kör en XC 60 R AWD med polestar 225 hk.
XC60 R? Är det en ny modell...? ;-// :mrgreen:
av Arese
Hej

Min fru har en 2011 XC60 D5 R-Design aut som nu rullat ca 700 mil på en dryg månad... Tidigare körde hon en 2010 V70 2,4d manuell så den jämförelsen kan vi ganska bra.

Min fu var väldigt missnöjd med 2,4d:n och bytte därför in den mot XC60:n. Främsta orsaken till bytet var att 2,4d:n känndes väldigt trött, bullrig och okomfortabel i förhållande till den 2009 V70 2,5FT hon hade innan.

Efter en intensiv första månad med XC60:n finns både en heldel bra såsom mindre bra noteringar:
För oss som har små barn med tillhörande barnvagn är bagaget i V70 mycket bättre. Bagageutrymmet i XC60 är 10 cm kortare och det gör väldigt stor skillnad. Vår stora Emmaljunga går tex inte in på längden i XC60. Kupéutrymmet bedömmer jag som likvärdigt men man sitter som bekant lite högre i XC60 något som vissa (kvinnor) verkar gilla.

R-Design paketet gör enligt mig bilen mycket snyggare och lite mer individuell. OBS dock att fälgarna är "öppna" vilket gör att man ser de små bromsskivorna. Det ser lite töntigt ut med stora fälgar och små bromsar.... Väljer du R-Design så rekommenderar jag dig en ordentlig provtur på de vägar du brukar köra på. Chassit är stötigt och passar enligt mig biltypen väldigt dåligt. Över järnvägsräls o dyl smäller det från bakvagnen värre än i min 335i med M-sportchassi och RFT däck... En V70 på standardchassit är mycket bekvämare. Styrningen i R-Desing är dock den snabbaste jag kört i en Volvo sedan min fru körde C30. Vägkänsla är det sämre ställt med.

Motor och växellåda funkar mycket bättre än 2,4d. Bredare register, åtminstonde acceptabel fartökning och hyfsat bekväma växlingar. I bränslebesparingens tecken växlar den dock upp väldigt tidigt vid låg belastning, 5:an i 50 km/h och 6:an i 70, vilket gör att motorn hamnar på väldigt låga varv. Det ger vibrationen som inte känns särkilt mycket 500 kkr....

Bränsleförbrukningen ligger så här långt på 0,76 l/mil enligt färddatorn. Då är det till 98% lands- och motortrafikledskörning i 110-120 km/h. Håller man sig under 100 km/h på landsvägen kommer man säkert under 0,7.

Min fru är väldigt nöjd med sin XC60 mycket beroende på känslomässiga faktorer. Rent objektivt är nog en V70 bättre, mer komfortabel, snabbare, rymligare men den är såklart också väldigt mycket vanligare. Om vår var värd 180 kkr mer än den 2,5FT Summum vi hade tidigare är helt klart tveksamt :wink:

Lycka till med ditt bilval!
Mvh
Arese
av VXC70
med tanke på mindre krångel skulle jag välja fwd om man inte nu bor där de är mycket vinterväglag då haldexen säkert är suverän.

fast awdarna går ju att köra FWD igenom att ett hack i handbromsen fast de är ju elektrnisk på XC60 och de andra nu så xD går inte de längre hehe
av DrDiesel
Åkte förbi den lokala Volvo handlaren och fick se att det stog en solid Vit XC60 R-design i skyltfönstret
Hade lite brått men hoppade in lite snabbt för att känna, klämma och lukta
Nåt som slog mig var det "billiga" ihåliga ljudet när man slog igen dörrarna.
Mer Kia Sportage än premium SUV
Är det jag som är kräsen ?

Kanske är off-topic, men vilken är den "bästa" handlaren i syd sverige ?
Den lokala på orten har väl inte gjort sig kända för sin kundvänlighet, såvida man
inte traskar runt i vit skjorta och slips tillvardags
av Amli
VXC70 skrev:med tanke på mindre krångel skulle jag välja fwd om man inte nu bor där de är mycket vinterväglag då haldexen säkert är suverän.

fast awdarna går ju att köra FWD igenom att ett hack i handbromsen fast de är ju elektrnisk på XC60 och de andra nu så xD går inte de längre hehe
Vad menar du med mindre krångel på en FWD?
Gällande ett hack i handbromsen gäller det så klart inte alla AWD modeller på marknaden... Om jag inte minns fel var det i något test i TV där en specifik modells AWD (minns inte vilken) sattes ur spel av just denna anledning.

När jag laddar ner får jag hela nä[…]

Hej! Hur får man varvräknaren att funk[…]

Intressant berätta mer... kunde du smö[…]

Det går, men det ända "rätta&[…]