Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Staffan1
Har en V40 1.8 1998.

Den sprutar bara ut vatten när man öppnar på expantionskärlet och då menar jag sprutar. dvs att kompressionen kommer ut i kylkanalerna "tänkte" jag. Började med att ta bort stift för stift och kolla med vitt papper när jag körde runt den på starten om de skulle spruta upp vatten men inget alls från nått utav stiften. Testade sen med kompklockan och de visade hyffsat jämt på alla cylindrar med, ska testa med en annan kompmätare sen för jag vet inte om min är helt ok fast jag tror det men isf hur är det möjligt att den visar bra där men de bara sprutar ut ur expantionskärlet. Vilket jag trodde tydde på att de va hål modell stort i toppackningen.

Någon som varit med om liknande eller vet om det kan vara något annat fel,

förövrigt så går bilen rent och låter friskt medans den är kall men n'är de blir varmare så går den riktigt uselt. (är inte ute och kör med bilen utan märkte de när jag felsökte)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan vara att ditt lock till expansionskärlet är defekt, i locket finns en övertrycksventil som skall öppna vid övertryck i systemet.

Mvh GK
av Staffan1
Jo, men alltså när jag startar motorn och öppnar huven och skruvar lös locket så sprutar de ut som ur en vattenkran. I ett normalt kylsystem så ska de inte finnas så stort tryck när vattnet är kallt och inte ens när det är varmt. Ligger mellan 1.0 och 1.3 bar när det är varmt.

Det ryker även ur olje påfylningen. Men fattar bara inte vad de kan vara. Blir väll att riva allt men undligt att kompen är ok. :???:
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Låter som att kompressionstryck kommer in i kylsystemet.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jo de är ju det jag har skrivit indirekt med 2gånger.
Men då är vi ju 2 om svaret. :)

Kolla om du kan känna någon avgaslukt från expansionskärlet.

Mvh GK

Jönköping, Min sista utväg(när[…]

Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre v[…]

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]