Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Exzzez: Det som tillfaller verkstadskillarna blir det "extra" oljebytet som bilfabrikanterna har angivit för fabrikstillverkade etanolbilar.

Ånglås uppstår när bensinen kokar och drabbade förgasarbilar. Då rinner det inte till någon bensin (i vätskeform) i flottörhuset och inte heller genom munstycket ut i insugsröret. Motorn stannar. Sen brukar den kallna efter någon minut eller två, då det går att starta igen. Detta var vanligt på 70 och 80-talet. Bensinen hade en annan lägre kvalitét då, men det har ändrats. Tack och lov! I dag torde det vara mycket ovanligt med ånglås i bilar. Min 244 som jag redogjorde för tidigare i tråden (med bränsleförbrukningen) drabbades ofta av ånglås varma sommardagar. Eftersom det var en automatlåda så kan man tänka hur det kändes när man stog först i raden vid ett rödljus och motorn stannade. :shock: Min var en årsmodell -78, och det hördes ryktesvis att just dom var extra besvärliga ihop med den dåliga bensinen. Jag hade inte den bilen så länge.
I insprutningsmotorer är problemet obefintligt.
Nu kommer vi ändå in på detta med etanol igen. Etanol har en några tiotal grader högre kokpunkt än bensin. Rent teoretiskt borde man då höja toleransen för ånglås i bränslet med etanolinblandning eftersom det "tål" några fler grader värme. Om någon fysik/kemikunnig VET hur det ligger till med detta, så berätta det här. OBS! Jag vill inte ha tidningsrubriker från Robert Collin och Lasse Swärd, utan vederhäftiga uppgifter från någon som som vet hur det ligger till.

Har du kollat att du har en elektrisk fläkt med slirkoppling? När motorn är kall och avstängd, så skall det gå att snurra fläkten för hand. Dessutom syns det i fästet för fläkten, en lite "tjock" ring, ofta vit plast, runt fläktnavet. Har du inte detta, så har du en vanlig remdriven fläkt.
strunta i att blanda bensinen, det är helt onödigt att blanda då bilen drar mer bränsle, du kan gott köra på vanlig 95 oktanig bensin, troligen skulle den ha 98 oktan från börja, bly ersättning behövs ej då du inte har gjutjärns toppen på den, jag hade en 240-81 som jag körde på 95 oktan utan tillsatser, funkade klockrent! ingen större förbrukning heller, 0,8-1,0 per mil, denna hade dock en manuell v-låda, orsaken att jag inte har den kvar är jag tröttnade på just 240, men funderar på att skaffa en igen då det är en rejäl bil.
hade även en 240-86 som funkade klockrent på 95 oktan, förbrukningen på den va ca 0,75 blandad körning, nackdelen med just denna årsmodell å nyare är att det blir mer elektronik som kan jäklas, tror att 86an va första årgången utan hastighetsmätar wire tex, annars så är just 240 en mycket driftsäker bil. (86an jag hade dog på grund av rost. :cry: )
Ruben: Den låga inblandning av etanol, 12 - 15% som vi talar om i Annapannas och Exzzez projekt, har ingen som helst inverkan på bränsleförbrukningen. Med dagens bränslepriser gör man en ren vinst på att späda ut bensinen med etanol om man låginblandar.

Jag vet, för jag har mer än 4 och ½ års erafarenhet, och lika många tusen mil av låginblandning med etanol, ca 30%.
exzzez skrev:Ruben: slänga i lite E86 för att ta bort vatten i tanken... :D
Det behöver du inte då dagens bensin innehåller 5% etanol.

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]