- fre 30 jul 2010, 14:07
#432350
Exzzez: Det som tillfaller verkstadskillarna blir det "extra" oljebytet som bilfabrikanterna har angivit för fabrikstillverkade etanolbilar.
Ånglås uppstår när bensinen kokar och drabbade förgasarbilar. Då rinner det inte till någon bensin (i vätskeform) i flottörhuset och inte heller genom munstycket ut i insugsröret. Motorn stannar. Sen brukar den kallna efter någon minut eller två, då det går att starta igen. Detta var vanligt på 70 och 80-talet. Bensinen hade en annan lägre kvalitét då, men det har ändrats. Tack och lov! I dag torde det vara mycket ovanligt med ånglås i bilar. Min 244 som jag redogjorde för tidigare i tråden (med bränsleförbrukningen) drabbades ofta av ånglås varma sommardagar. Eftersom det var en automatlåda så kan man tänka hur det kändes när man stog först i raden vid ett rödljus och motorn stannade. :shock: Min var en årsmodell -78, och det hördes ryktesvis att just dom var extra besvärliga ihop med den dåliga bensinen. Jag hade inte den bilen så länge.
I insprutningsmotorer är problemet obefintligt.
Nu kommer vi ändå in på detta med etanol igen. Etanol har en några tiotal grader högre kokpunkt än bensin. Rent teoretiskt borde man då höja toleransen för ånglås i bränslet med etanolinblandning eftersom det "tål" några fler grader värme. Om någon fysik/kemikunnig VET hur det ligger till med detta, så berätta det här. OBS! Jag vill inte ha tidningsrubriker från Robert Collin och Lasse Swärd, utan vederhäftiga uppgifter från någon som som vet hur det ligger till.
Har du kollat att du har en elektrisk fläkt med slirkoppling? När motorn är kall och avstängd, så skall det gå att snurra fläkten för hand. Dessutom syns det i fästet för fläkten, en lite "tjock" ring, ofta vit plast, runt fläktnavet. Har du inte detta, så har du en vanlig remdriven fläkt.
Ånglås uppstår när bensinen kokar och drabbade förgasarbilar. Då rinner det inte till någon bensin (i vätskeform) i flottörhuset och inte heller genom munstycket ut i insugsröret. Motorn stannar. Sen brukar den kallna efter någon minut eller två, då det går att starta igen. Detta var vanligt på 70 och 80-talet. Bensinen hade en annan lägre kvalitét då, men det har ändrats. Tack och lov! I dag torde det vara mycket ovanligt med ånglås i bilar. Min 244 som jag redogjorde för tidigare i tråden (med bränsleförbrukningen) drabbades ofta av ånglås varma sommardagar. Eftersom det var en automatlåda så kan man tänka hur det kändes när man stog först i raden vid ett rödljus och motorn stannade. :shock: Min var en årsmodell -78, och det hördes ryktesvis att just dom var extra besvärliga ihop med den dåliga bensinen. Jag hade inte den bilen så länge.
I insprutningsmotorer är problemet obefintligt.
Nu kommer vi ändå in på detta med etanol igen. Etanol har en några tiotal grader högre kokpunkt än bensin. Rent teoretiskt borde man då höja toleransen för ånglås i bränslet med etanolinblandning eftersom det "tål" några fler grader värme. Om någon fysik/kemikunnig VET hur det ligger till med detta, så berätta det här. OBS! Jag vill inte ha tidningsrubriker från Robert Collin och Lasse Swärd, utan vederhäftiga uppgifter från någon som som vet hur det ligger till.
Har du kollat att du har en elektrisk fläkt med slirkoppling? När motorn är kall och avstängd, så skall det gå att snurra fläkten för hand. Dessutom syns det i fästet för fläkten, en lite "tjock" ring, ofta vit plast, runt fläktnavet. Har du inte detta, så har du en vanlig remdriven fläkt.