CarMan skrev:jag har svårt att tro att lager eller drev i viknelväxeln har tagit stryk. på sin höjd behöver du byta olja i den.
Men du ska nog kolla hulsan & splinen i vinkelväxeln, för där går det sönder först.
Sen om du har visko så är det ju den som har blivit varm, o inte vinkelväxeln
Viskokopplingen lamellpaket låser ihop mer och mer ju varmare den blir och även den kan naturligtvis
ta stryk.
Om hylsan/splinesen gått så har de varit "på gång" redan innan, fräscha grejer klarar detta utan
problem.
Det vanligaste haveriet vid körning med för små hjul fram är lagerhaveri och/eller skuren drevsats
i vinkelväxeln. Detta förlopp går oxå betydligt snabbare om man har haft en läckande vinkelväxel
så att oljenivån varit för låg.
Bakaxelns lager och drevsats klarar sig bra eftersom de är dimensionerade för ren bakhjulsdrift,
samma detaljer som sitter i 960 95-->.