Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bacoon
Hej idag tog jag mig i kragen och plockade bort fördelningslådan(vinkelväxeln). Det var betydligt lättare än vad jag trott tog ca 2,5-3 tim. plockade isär den idag men skall hinna gåigenom alla drev och lager och hoppas att inte allt är kaputt!
av Henke3
Hje,

det finns inga delar till vinkelväxeln att köpa förutom tätningar.
Du kan inte byta lager, om du skulle få tag på rätt genom att läsa
av beteckningarna på de gamla, utan att shimsa om förspänningen
och det finns inga verktyg till detta.

mvh Henrik
av *pettson*
Henke3 skrev:Hje,

mvh Henrik
Med andra ord dags att vara påhittig och skapa verktyg för att fixa sitt problem?
Användarvisningsbild
av CarMan
jag har svårt att tro att lager eller drev i viknelväxeln har tagit stryk. på sin höjd behöver du byta olja i den.
Men du ska nog kolla hulsan & splinen i vinkelväxeln, för där går det sönder först.

Sen om du har visko så är det ju den som har blivit varm, o inte vinkelväxeln
av Henke3
*pettson* skrev:
Henke3 skrev:Hje,

mvh Henrik
Med andra ord dags att vara påhittig och skapa verktyg för att fixa sitt problem?

Verktygen jag pratar om är mätverktyg som behövs tillsammans med data på pinjongläge, flankspel och
lagerförspänning när vinkelväxeln skall monteras ihop.
De rent fysiska verktygen att ersätta lagrena är lätta att tillverka själv.
av Henke3
CarMan skrev:jag har svårt att tro att lager eller drev i viknelväxeln har tagit stryk. på sin höjd behöver du byta olja i den.
Men du ska nog kolla hulsan & splinen i vinkelväxeln, för där går det sönder först.

Sen om du har visko så är det ju den som har blivit varm, o inte vinkelväxeln
Viskokopplingen lamellpaket låser ihop mer och mer ju varmare den blir och även den kan naturligtvis
ta stryk.
Om hylsan/splinesen gått så har de varit "på gång" redan innan, fräscha grejer klarar detta utan
problem.
Det vanligaste haveriet vid körning med för små hjul fram är lagerhaveri och/eller skuren drevsats
i vinkelväxeln. Detta förlopp går oxå betydligt snabbare om man har haft en läckande vinkelväxel
så att oljenivån varit för låg.
Bakaxelns lager och drevsats klarar sig bra eftersom de är dimensionerade för ren bakhjulsdrift,
samma detaljer som sitter i 960 95-->.
av MrWalker
KristofferL skrev:XC70 Awd från -98 till -00 är mycke känsliga för att åka med olika hjul. -01 kom nya heldex som håller bättre.
nej haldex kom senare, . 01:orna har visko
av bacoon
hylsan har klarat sig utan skador!även dreven. troligvis varit för lite olja i den sedan när den blev varm så smet den mellan packningarna efter som den blev så tunn.det lagret som jag fann som skurit är det som sitte vid kardan infästningen på vinkelväxeln.
B230fk saknar kraft

Bränsletrycket ska ju följa trycket i in[…]

Elpriset

2. Högkostnadsskydd på el. Man ska be[…]

De flesta kör omkring med en spricka i vindr[…]

Okej, det var bra att veta. Jag hade mätt ohm[…]