Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Enzo skrev:
Steff 99 skrev:
Enzo skrev:Tja, tre stadiga killar i 100-kgs klassen, hastigheten var lite lätt momsad hela tiden, dvs runt 20 över hastighetsbegränsningen och ingen särskild snålkörning men heller ingen sportkörning som ungtuppar. Men vi körde om när det behövdes osv. Som jämförelse ligger frugan på strax under 0,8 när hon pendlar till jobbet från Söder till Huddinge sjukhus med den, så den är snål där med.

Jag har sagt det tidigare, Volvo har lyckats och de står fan i mig inte konkurrenterna efter, trots att BMW-killarna gärna framhärdar att BMWs dieslar går på luft. Jag vet att så inte är fallet.
Vet inte vilken BMW du avser skulle vara konkurrent till Volvo, men de riktiga konkurenterna är väl VW, Skoda, Opel , Ford och någon Korean
Tja, 5-serie touring är nog alternativ för många V/XC70-köpare t.ex., det var det för mig i alla fall och många kollegor. E-klass, A6 Avant m fl. I princip alla kombibilar i storleksklassen 4,70 - ca 5 meter.

Jag själv började inför årets bilval att titta på 525xd, E220 Cdi, A6 och A4 Avant, Subaru Outback, Passat 4 Motion och V70 AWD/XC70. Så varför skulle de inte vara konkurrenter?

Ibland förundras jag över folks enögdhet.
Ser man inte att det är stor skillnad mellan exv. en ny Passat och en ny E -klass så är frågan nog mer hur dålig syn den personen har kvar på sitt enda kvarvarande öga................. ?:-/
Steff 99 skrev: Ser man inte att det är stor skillnad mellan exv. en ny Passat och en ny E -klass så är frågan nog mer hur dålig syn den personen har kvar på sitt enda kvarvarande öga................. ?:-/
Speciellt om man kollar på prislappen, men den aspekten diskuteras ju aldrig när man jämför bilar här.
Steff 99 skrev: Ser man inte att det är stor skillnad mellan exv. en ny Passat och en ny E -klass så är frågan nog mer hur dålig syn den personen har kvar på sitt enda kvarvarande öga................. ?:-/
Ja nu verkar du vara dum i hela huvudet så eg. borde jag inte svara på ditt inlägg enligt lagen om att diskussioner på Internet är som att ställa upp i Paralympics.

Vem har överhuvudtaget pratat om att de inte ser skillnad på bilarna?

Det där med läskunnighet verkar inte stå högt på listan med dina egenskaper.
Jag tror att det är fler än man tror. Allt handlar ju i slutänden om man uppskattar de eventuella skillnaderna mellan en E-klass och en Passat tillräckligt mycket för att det högre priset för en E-klass skall vara motiverat. För vissa är det så, för andra inte. E-klass kostar ju runt 110.000 mer i grundpris (TDI 140 Trendline vs E200 CDI), förmodligen stiger skillnaden än mer när man börjar utrusta bilarna lite.
Nu är det ju väldigt mycket OT, men när jag väljer bil så är ju första steget att titta på bilar som fyller det storleksmässiga behovet, sen sollar jag bort dom som inte har de funktioner/finesser som jag vill ha, och sist men inte minst gör jag en kalkyl och då kan det ju mycket väl stå mellan en BMW, Passat och Volvo, och när man gjort en kalkyl för varje bil så är det ju upp till var och en att värdera och motivera skillnaden!

Så visst kan man så sett jämföra en BMW och en SKODA, men då är det ju med vetskap om att det skiljer på dom..
Man får skilja på det och att rakt av jämföra tex BMW och Volvo som jämbördiga motståndare, för det är dom inte..
Variosboy skrev: Så visst kan man så sett jämföra en BMW och en SKODA, men då är det ju med vetskap om att det skiljer på dom..
Precis. Skall man jämföra bilar får man jämföra bilar som kostar lika mycket och har liknande prestanda och utrustning. Det är ju inte direkt en överraskning att en Bugatti Veyron är en bättre bil än en Dacia.
Enzo skrev: Tja, 5-serie touring är nog alternativ för många V/XC70-köpare t.ex., det var det för mig i alla fall och många kollegor. E-klass, A6 Avant m fl. I princip alla kombibilar i storleksklassen 4,70 - ca 5 meter.

Jag själv började inför årets bilval att titta på 525xd, E220 Cdi, A6 och A4 Avant, Subaru Outback, Passat 4 Motion och V70 AWD/XC70. Så varför skulle de inte vara konkurrenter?

Ibland förundras jag över folks enögdhet.
Fick offert på samma bilar som dig, BMW, AUDI och Mercedes landade på 150.000 - 200.000 mer med samma spec som Volvon (Kombi, +200 hk, 4wd, drag, exenon, läder, uppgarderad stero).

Subaru och Passat hamnade på liknade nivå som Volvon.

Tog Volvon så fick man 150.000-200.000 över till att köpa en lätt beggad BMW 5:a som andrabil :mrgreen:
Enzo skrev:
Ja nu verkar du vara dum i hela huvudet så eg. borde jag inte svara på ditt inlägg enligt lagen om att diskussioner på Internet är som att ställa upp i Paralympics.

Vem har överhuvudtaget pratat om att de inte ser skillnad på bilarna?

Det där med läskunnighet verkar inte stå högt på listan med dina egenskaper.
Ja , vilken tur att alla på detta forumet inte har samma sociala kompetens som du verkar att ha...men du kan ju lyckas i livet ändå eftersom du verkar ha en gedigen psykologisk utbildning som kan avgöra om jag är "dum i huvudet" enbart genom att jag har en annan åsikt än dej beträffande vilka bilar som är konkurrenter eller inte.
Jag har lyckats köra nästa bara landsväg nu 200 mil med 2.4D My10, och har kommit ner på (färddator/pump) 0,61/0,62 och 0,55/0,58 på två tankningar.

"Normalt" med 90% stadstrafik visar min färddator 10-12% fel (ofta typ 0,63/0,70), nu klart mindre i skillnad. Tänk om man (eller helst en volvotekniker :-) ) kunde begripa vad som går fel i färdatorn?
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 35

Ok tack för svar. Satte dit en Beg från[…]

Har försökt hitta mer info om detta. Mul[…]

Sänka volvo 740 40mm?

Så länge du inte har några vä[…]

Volvo 760 mätarhus