Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av A80TD
Brainded skrev:en yamaha r1 gör 0-100 på 3.1s, en formel 1 på under tre, den sistnämnda klarar t.o.m 0-160-0 på under 6s.

/Anders
Imponerande att en gathoj för kanske 180000:- står sig så bra mot en F1-bil. Men hur mycket vassare är inte en MotoGP-hoj :)
I kurvorna är däremot bilarna överlägsna.
Användarvisningsbild
av Brainy
Grejjen är ju att en motogp-hoj inte är särskilt mycket vassare alls än en värsting-gathoj...

/Anders
av V Olovsson
Alminjo skrev:
Brainded skrev:en yamaha r1 gör 0-100 på 3.1s, en formel 1 på under tre, den sistnämnda klarar t.o.m 0-160-0 på under 6s.

/Anders
Jämför man en Kawasaki Ninja med en F1 så har F1 ingen chans...
0-100 gör ninjan under 3 sek....
0-160 under 5,5 sek...

/Alminjo
Hade ingen aning om att en F1 var så trött? Kompisens gatkörda AC Cobra gör enligt tidtagningen 0-90 på 1,47 som väl bör räcka till en 0-100 tid under 2 sek?
Användarvisningsbild
av A80TD
Håller med om att skillnaden är mindre än mellan bilarna, men det är en ganska hyfsad skillnad ändå.
Kika gärna på denna länken:
http://www.motorcycle-usa.com/Article_P ... 756&Page=1
Tänk om man fick prova en själv nån gång :-@
av Alminjo
Som sagt... HK/KG (P)
av haxpet
När man vill ha snabba acceleration så är vikten den största boven. Och sen så måste man ju få fäste också.

Men om man ser till vilken tid det tar att runda en bana, t ex Silverstone, så finns det inget som är snabbare än en F1 bil. Och F1 bilarna skulle kunna vara mycket snabbare ännu. Men dom hittar på nya regler för att få dom att gå saktare hela tiden.

En F1 bil ha ju ett marktryck som i teorin skulle göra att du skulle kunna köra bilen i taket i en tunnel.

En hoj har ju i princip inget marktryck alls.

En F1 bil bromsar mycket bättre än en hoj och den kan ta kruvorna snabbare tack vare sin downforce. Men i ax så kan det hända att hojen vinner eftersom den är lättare.
Användarvisningsbild
av Brainy
hur är förhållandet hk/kg på hoj och f1? kan faktiskt inte tänka mig att det skiljer särskilt mycket till någons fördel, däremot så blir ju f1an "tyngre" genom downforcen. Men med lite downforce så går den ju ändå att köra i över 400km/h så rätt optimerad borde den piska en hoj 0-100 tycker jag, sen att den då klarar kurvorna lika illa eller sämre än en hoj är väl en annan sak :lol:
av Pebben
Nu är det ju så att en motorcykel av tekniska skäl inte har en chans mot en bil. En F1 bil är inte optimerad för 0-100 eftersom det inte är det viktigaste. En "vanlig" rallycrossbil gör ex. 0-100 på c:a 2s. Väldigt få motorcyklar som fixar det.
Nåt annat kul är att en dragster gör 0-100 på c:a 4meter :) Det är inte dåligt.
av haxpet
Men en draster är ju igen optimerad för att gå rakt och så fort det bara går. Och det på en sträcka av 402 meter.

Och även om det kan vara spektakulärt så tycker inte jag att en dragster är lika imponerande som en F1:a.

Det var någonstans som jag läste att en F1 ska klara 0-100mph och tillbaka till 0 på ca 6 sekunder. dvs 0-160-0 på ca 6 sekunder. De e snabbt.
av NCR
De gjorde ju ett test i Top Gear (tror jag det var) med Jenson Button i en F1-bil, nån kille på en supersport hoj och en offshore-racerbåt som skulle köra i kapp, första rundan vann hojen för button fick inte in växlarna ordentligt, andra tog button och även tredje omgången. Det var precis som ni säger, först sticker hojen och sen kommer f1:an efter 200km/tim och blåser förbi.

Båten var aldrig i närheten....
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]