NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ling
Fick nyligen felmeddelandet "Nedsatt motorfunktion" för första gången vilket märktes tydligt. Efter omstart fungerade allt normalt och meddelandet försvann. Någon som vet vad detta kan indikera? :???:
av Dax
Jag har råkat ut för detta vid två tillfällen med min S40N 1,8 -06.
Det känns ungefär som att man hakat på 4 ton släp och det spelar ingen roll hur man gasar eller kopplar, den orkar ta mig tusan ingenting - motorbromsar ned till stillastående.
Första gången blev jag livrädd och såg tusenlapparna fladdra iväg, då bilen var relativt nyköpt (18 månader gammal, men en månad i min ägo). Efter omstart fungerade allt perfekt igen och jag släppte problemet då det inte längre var ett problem.
Andra gången det inträffade var på precis samma plats, precis efter en 70-sträcka innan det åter blir 90 på väg 240 väst strax innan Molkom. Helt sjukt att det skulle inträffa precis på samma geografiska plats med två år emellan.
Min teori rimmar bra med teorin om Etanolens kvalitet. Nu under våren så har kvaliteten tydligen varit allt annat än optimal, även om jag klarat mig bra, men det verkar ju troligt att bilen när den utsatts för en väldigt speciell typ av belastning (egentligen ingen alls) reagerat med att insprutningen knasat sig och därmed stannat bilen.
Användarvisningsbild
av ling
Om vissa bränslebolag köper in etanol av sämre kvalite med t ex hög vattenhalt finns risk att man får fasseparation vilket leder till att fel blandningsförhållande detekteras av ECM. Detta kan vara en förklaring.
Användarvisningsbild
av leiwi
det har ju sedan årskiftet varit problem med E85 och tusentals bilar har fått sina insprutningssystem förstörda, detta finns att läsa om i artiklar i pressen på nätet mm
Saab och ford har tagit på sig reparationskostnaderna i vissa fall men felet ligger hos leverantören av e85 som inte levererat fullgod vara .
Många verkstäder avråder att köra på E85 tills problemet är löst!
leiwi skrev:det har ju sedan årskiftet varit problem med E85 och tusentals bilar har fått sina insprutningssystem förstörda, detta finns att läsa om i artiklar i pressen på nätet mm
Saab och ford har tagit på sig reparationskostnaderna i vissa fall men felet ligger hos leverantören av e85 som inte levererat fullgod vara .
Många verkstäder avråder att köra på E85 tills problemet är löst!
Problemet är löst:

http://spi.se/kommentar.asp?komm=81

http://www.statoil.se/FrontServlet?s=sd ... owMenu=0_2
leiwi skrev:
inte enligt en del dagstidningar i dag 23/7
Jag skulle lita på SPI och bränslebolagen i den här frågan. Journalister...ja vad säger man...ta bara när de rapporerade om brevet från Ford till Fordägare där Ford skriver om problem med E85. Det rapporerade journalister om med krigsrubriker men att det står i samma brev att problemet är löst och att det ska gå att tanka E85 igen utan problem nämnde förstås ingen journalist om.
Användarvisningsbild
av leiwi
MattiasD skrev:
leiwi skrev:
inte enligt en del dagstidningar i dag 23/7
Jag skulle lita på SPI och bränslebolagen i den här frågan. Journalister...ja vad säger man...ta bara när de rapporerade om brevet från Ford till Fordägare där Ford skriver om problem med E85. Det rapporerade journalister om med krigsrubriker men att det står i samma brev att problemet är löst och att det ska gå att tanka E85 igen utan problem nämnde förstås ingen journalist om.

Jo jag förstår att du litar på SPI och Bensinbolagen ... Det var ju faktiskt så att bensinbolagen orsakade skadorna genom att köpa in en sämre produkt för att tjäna mera pengar .!

Om det känns Ok för dej att lita på den som orsakat skadan så gör det inte det för mig. Bilsweden har dock inte samma åsikt som dej i frågan

Det måste vara så att bensinbolagen skall bära kostnaderna för de drabbade bilisterna ,nu när det inte lyckades att köpa dålig vara och sälja som prima !!!!
leiwi skrev: Jo jag förstår att du litar på SPI och Bensinbolagen ... Det var ju faktiskt så att bensinbolagen orsakade skadorna genom att köpa in en sämre produkt för att tjäna mera pengar .!

Om det känns Ok för dej att lita på den som orsakat skadan så gör det inte det för mig. Bilsweden har dock inte samma åsikt som dej i frågan

Det måste vara så att bensinbolagen skall bära kostnaderna för de drabbade bilisterna ,nu när det inte lyckades att köpa dålig vara och sälja som prima !!!!
Bil sweden har varit med och gjort utredningen och kommit fram till samma sak - enligt länk till SPI. Eller? Halten sulfat är nu kravställd till 4 ppm för att unvika problem. Skulle något bolag fortfarande ligga över gränsvärdet och någon bilist får problem förutsätter jag att bränslebolaget ersätter för skadorna. Det bränslebolagen ställer sig emot är att komma med krav efterhand.

Jag har alltid tankat E85 i snart 2 år i min bil och aldrig haft problem. Tur? Eller så säljer ST1 och OKQ8 prima etanol :)

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]

Kullagret där rattaxeln går in i styrv&[…]