Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
#429888
Hej är helt ny här. Och har nyligen köpt mig en s40 t4 -00.
Tänkte göra en servic på den nu i helgen.

Vad för stift ska man köra på ?
Hörde någon stans att NGK PFR 6G skulle va bra.

Vad säger ni? org eller finns det några andra man ska ha.?


Sen slänger jag in en fråga till när jag ändå är här.
Som sagt min bil är en s40 t4 -00
Är det typ övergångs fas? Mellan 1-2? för tycker inte motorn ser ut som fas 1.!?

Motorn ser ut som en nyare volvo s60 tex.
Alltså inte den modellen med massa stora kåpor över motorn.
Om detta är någon övergångs modell: Något speciellt med denna? bättre sämre?

Tack så länge bilder m.m kommer.
av Kojje
#430723
Kör på orginalstift eller Bosch F5DPOR Platina som har lite bättre värmetal och man väljer dessa med lite fördel om man kör "trimmat".
-00:an är som du misstänker en övergångsmodell och kallas ibland för fas 1,5 den ser ut som en fas ett på utsidan motorn är lite speciell och fanns bara den årsmodellen och vill man trimma sin T4:a hårt alltså uppåt 300hk och mer väljer man med fördel motorn från just denna modell.Det är inte bara motor utan framvagn fjäderben och fjädring bak mm som skiljer det är inte samma som fas2 men inte som fas 1 heller detta är bra att tänka på om du vill sänka bilen eller byta dämpare/fjädrar då man skall se till att man får till just årsmodell 2000.
Om det är en sk. fas 1,5 du har tar du reda på genom chassi numret den 10:e symbolen skall vara ett Y.
av tw1x
#432512
Kojje skrev:Kör på orginalstift eller Bosch F5DPOR Platina som har lite bättre värmetal och man väljer dessa med lite fördel om man kör "trimmat".
-00:an är som du misstänker en övergångsmodell och kallas ibland för fas 1,5 den ser ut som en fas ett på utsidan motorn är lite speciell och fanns bara den årsmodellen och vill man trimma sin T4:a hårt alltså uppåt 300hk och mer väljer man med fördel motorn från just denna modell.Det är inte bara motor utan framvagn fjäderben och fjädring bak mm som skiljer det är inte samma som fas2 men inte som fas 1 heller detta är bra att tänka på om du vill sänka bilen eller byta dämpare/fjädrar då man skall se till att man får till just årsmodell 2000.
Om det är en sk. fas 1,5 du har tar du reda på genom chassi numret den 10:e symbolen skall vara ett Y.
Finns det någon lathund eller dyl för att avläsa chassi numret på bilen? För att få ut lite mer info. Så som vilket chassi som är monterat original på bilen?

Idag har jag bokat tid för service. Classic s[…]

XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]

Bytte idag med mha verktyg från Amazon. B&[…]

Hej igen Mazzokie! Prova med: "Välj dit[…]