Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av metal
Men en T6 är 231kg (!!!!) tyngre än en D5 AWD enligt Volvo. Och det är samma kaross.
Seriöst...

Volvo måste ju ha skrivit fel på någon av dem. Den angivna vikten på D5 AWD måste ju vara helt fel, eller så är den angivna vikten för T6 för hög helt enkelt.

T6 har ju visserligen Summum som standard, medan D5 AWD bara verkar vara basutrustad. Det kanske gör ett antal kilo, men det känns ändå som det är lite väl många kilo. (?)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
VolvoB20 skrev:
XC90_Executive skrev:Jag sätter en peng på att man kan klara 0-100 på under 6,5s med S60 T6 awd! :wink:
Du grejjar det säkert på 3.5 sek ....
Har testat. 3,93s 0-100. Eller va det med någon annan bil? :wink:

Faktum är att Volvo inte direkt tar i för mycket vad det gäller prestanda. Det räcker att testa S60N D5 aut (i med sportläget).
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:
VolvoB20 skrev:
XC90_Executive skrev:Jag sätter en peng på att man kan klara 0-100 på under 6,5s med S60 T6 awd! :wink:
Du grejjar det säkert på 3.5 sek ....
Har testat. 3,93s 0-100. Eller va det med någon annan bil? :wink:
Det var ju bara väntat att XC90-Executive åker på 3.93 sekunder när Motorrad kör Ferrari Enzo med 660 hk på en hundradel lågsammare, nåmligen 3.94 sekunder 0-100 :-O) :-O) :-O)
viktore skrev:Förövrigt är en Subaru WRX STI inte i närheten av sina fabriksangivna 5.2s till 100. Den har oberoende testats till ca 6s, 0ch ~25s 0-200 - tider som gamla S60R klår. Och då väger den ändå så lite som ~1530kg.
Subarun har klockats till 5.6 s i de test jag hittat, gamla S60R till 5,7 så de är nog jämnsnabba, men det är ju stor skillnad mot 6.5 som man anger för nya.

Både vikt och aut är väl problemet, ska bli kul att se vad den väger på våg.
av perhall
Jag tycker frågan är viktig. BMW 3-serie har i de senaste generationerna inte vägt mycket mindre än 5-serien men tack vare bl a mindre frontyta haft bättre prestanda. Om V60 är lika tung, stor och trött som V70 men snyggare och trängre så måste den också vara riktigt mycket roligare att köra för att vara attraktiv. Tyvärr är ju många nya bilar som Opel Insignia snygga men tunga och trötta och törstiga med omoderna motorer, sannolikt även nya 9-5 som jag inte har kört än./PH
av Linqid
perhall skrev:Jag tycker frågan är viktig. BMW 3-serie har i de senaste generationerna inte vägt mycket mindre än 5-serien men tack vare bl a mindre frontyta haft bättre prestanda. Om V60 är lika tung, stor och trött som V70 men snyggare och trängre så måste den också vara riktigt mycket roligare att köra för att vara attraktiv. Tyvärr är ju många nya bilar som Opel Insignia snygga men tunga och trötta och törstiga med omoderna motorer, sannolikt även nya 9-5 som jag inte har kört än./PH
Mor & far var på ett event med Saab i Båstad under förra veckan och var båda två riktigt imponerade av nya 9-5. Interiört var den som väntat inte av tysk klass, men körmässigt var den tydligen riktigt rolig trots storleken! 220-hästaren gick bra, växellådan halvdan...
av perhall
Svårt att hänga med tyskarna. Nya A8 4,2 TFSI 0-100 5,5 EU-mix 9,5, 2 ton drygt och V8, och 4-hjulsdrift. Dessutom snålast i klassen av bensinare inkl hybridbilar.

Vi får hoppas att nya 9-5 går bra. Men Opels motorprogram som 9-5 till stora delar har får Volvos att verka modernt.... /PH
av Amli
Det vore kul om nya 9-5 går bra. Men jag har svårt att se vem som skulle köpa sedanen i dagsläget om man inte älskar Saab. Min mening är att den är ohyggligt ful och alldeles för högt prissatt. Kombin kan bli en annan historia förhoppningsvis (alla fall i Sverige).

Som perhall säger, är det nog svårt att hänga med tyskarna nu. Audi, MB och BMW (samt VW vill jag säga) har alla många fina modeller ute och på g.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:Svårt att hänga med tyskarna. Nya A8 4,2 TFSI 0-100 5,5 EU-mix 9,5, 2 ton drygt och V8, och 4-hjulsdrift. Dessutom snålast i klassen av bensinare inkl hybridbilar.
Och hur många 100.000.000.000.000.000 mil måste man köra innan man tjänat in mellanskillanden i inköpspris ?

Audin kostar väl en mille :-O) :-O)

Så länge tyskarna producerar absurt svindyra bilar som man inte har råd att köpa är de helt ointressanta för mig, (fick i.o.f.s åka med i tjejens BMW idag och det var gött.....)
av Amli
Smakar det så kostar det helt enkelt. Det är som allt annat. Och har man råd med en bil för en mille så varför inte?

Jag gissar att perhalls inlägg om A8 inte var en jämförelse på något sätt utan mer ett exempel på vad Audi kan. Det är imponerande att en bil i den storleksklassen med dess prestanda och motorvolym ändå drar mindre än en V70 2.5FT :-)-)
av perhall
Amli skrev:Smakar det så kostar det helt enkelt. Det är som allt annat. Och har man råd med en bil för en mille så varför inte?

Jag gissar att perhalls inlägg om A8 inte var en jämförelse på något sätt utan mer ett exempel på vad Audi kan. Det är imponerande att en bil i den storleksklassen med dess prestanda och motorvolym ändå drar mindre än en V70 2.5FT :-)-)
Ja, det får man säga. En 2,5T/FT drar ju som en E500 med 388 hk och 0-100 på 5,3 förutom att den är törstigare vid snabb körning och snålare vid långsam. Och de nya tyskarna som kómmer nu är ännu bättre...

...sen kan man givetvis aldrig tjäna igen de höga priser´na. Bara den dyrare försäkringen på en 3-åring i Stockholm kan göra att det krävs flera¨tusen mil för att köra in skillnaden, per år...

Jag hoppas att Volvo hänger med och gällande förbrukningen har de gjort enorma framsteg!
PH

Jag provkörde och provsatt en hel hög […]

Solenoid b4b

Glapp kan vara så enkelt som en dålig […]

XC60 T8 Polestar Engineered MY21 och nyare har en […]

Kod: ECM-720A Definition: Startspärrkommunika[…]