Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som rubriken lyder så har jag ett missljud från framvagnen på min 855a.Det började med ett svagt drivknutsliknade dunkande när man svängde höger och lät som det kom från vänster sida.Nu (efter ca 150 mil) så dunkar det även när man kör rakt fram och ökar när man svänger höger.Är inte helt säker på om det kommer från vänster sida eller om det kommer underifrån,kan kännas små vibrationer i golvet på förarsidan.

Har hissat upp bilen en sida i taget och kört med ett hjul i taget men då hörs inget oljud.Innerdelen på höger drivaxel glappar lite grann och ytterdelen av vänster drivaxel glappar lite.Alla damasker såg hela ut på drivaxlarna.

Någon som vet vad det kan vara för fel?Har misstankar om inre drivknut höger eller yttre vänster men det är bara en gissning.

Tacksam för svar/ Richard
Jag är benägen att stödja din gissning, det förefaller som om dina drivaxlar (knutar) behöver bytas.

Mvh GK
Hörde från en att det kunde vara hjullagret som lät också?ljudet går att jämföra med ett sånt ljud som hörs från gamla cyklar när kedjan tar i kedjeskyddet.hjullager brukar väl brumma mer men det kanske kan låta olika?Kände på hjulet och det var även lite glappt.
Lagerglapp kollas vertikalt, styrledsglapp horisontellt (bara som info). Ett sätt till att kolla dåliga lager, hissa upp bilen och lägg ena handen lätt på fjädringspaketet och snurra sen på hjulet. Om lagret är dåligt så kan du känna det som vibrationer i fjädringspaketet.

Mvh GK
Tack för tipset!Har nu kollat lite mer på det och såg att det var hål på damasken till inre drivknut vänster.Förstår inte hur jag missat det,hade ju sprutat fett lite överallt..Idag tystnade ljudet av sig själv också.När jag la mig under bilen så såg det ut som att drivaxeln var på väg ut ur växellådan,hade även runnit olja ur lådan där drivaxel går in.Bifogar en bild hur det ser ut,Det ser väl inte rätt ut?och är det nån fara att köra såhär?

Bild
Bör absolut fixas igår. :) :) :)

Fixa det så snart du kan, inte så bra att köra omkring med.

Mvh GK

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]