Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kallen92
Tjenare ! . det är så att jag har köpt mig en Volvo 740 , 1987a :D

men! , nu är det så att.. Ska försöka förklara Vad jag har för problem .
har sökt runt men hittar inget ? ;S ,

är så att Broms pedalen sitter VÄLDIGT högt upp , om man jämför med Gasen och kopplingen? . och sitter man och gasar , och ska göra en inbromsning då far man UNDER bromspedalen med foten( är inte så här på farsans 745), kan inte tänka mig att detta är så bra om någon jäkel skulle hoppa fram på vägen :-O) ,
om man nu inte hinner tänka att he upp foten före en hel del! ^^

så , Hur Fasiken ändrar man i vilken höjd broms pedalen ska vara på i "uppfällt läge"? :???:

Det är så att pedalen tar även i Själva plast kåpan som sitter över alla kablar , pedalerna å det under ratten! :/

Tack på förhand , Bjuder även på stav fel! 8)
Låter som något mekaniskt fel, du får kolla pedalstället om du kan se något onormalt där.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av emwtur
1 ) det skall väl sitta en segersäkring (spårring) som stoppar så att inte kolven går för långt tillbaka i bromscylindern
- skulle kunna vara att den släppt - men det känns långsökt.

2 ) kan du se om "pinnen" in till bromscylindern rör sig "med en gång" när du trampar på pedalen
eller har du ett glapp i bulten/kopplingen mellan pedal - cylinder ?

välkommen till forumet förresten !

/emwtur
av kallen92
Tjenare emwtur! :D , var just ut och kollade detta , jag har ett litet litet glapp innan "pinnen" rör sig . annars tar bromsen på ungefär , "normalt" i höjd med resten av pedalerna , Ditt Första Förslag , hur kollar jag detta? :)
Användarvisningsbild
av emwtur
kolla
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=14012055
ringen som sitter på översta bilden mot "pedalen" till .
men det är nog långsökt !!!!

har någon konverterat från automat till manuell och klantat i fel delar ?
/emwtur
av kallen92
ska jag skruva loss huvudcylindern eller? :) ,
hmm det har jag ingen aning om ! .
hur kan jag se om det ska vara en automat igentligen? :-O)
är ju manuell nu i den iaf, med "over drive" :O .

en sak som KANSKE har med detta att göra? då jag köpte bilen , stod det i besiktnings papprena att Vänster broms fram låg på . kan man ha försökt att få den att ligga på mindre? :) ( detta är fixat nu, bytte skivor och broms ok) var även "hög" pedal då jag köpte bilen :x
Användarvisningsbild
av emwtur
tja !
Antingen är felet i huvudcylindern eller pedalstället !
kolla, mät och jämför med din farsas bil !

det borde framgå av VIN koden om den haft automatlåda !
( men har inte någon lista framför mig )
av kallen92
okej okej! ska ta å göra detta :)
Tack för Alla svarena! ;D

angående VIN koden . enligt Volvos program VADIS , så är det en M46 Låda :)och det är välle manuella Lådan med overdrive? :) om jag nu hänger med rätt här ;D

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]