Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olleohlsson
Finns säkert svar här någonstans, men försöker få ett "snabbt" svar utan att leta ihjäl mig.

Har en C70 T5 98,
verkar som om ac:n inte slår ifrån, utan kör på max kyla även när man har den på 22-23 grader och i auto.
Vrider man upp på max värme, så blir det varmt, så det verkar som om det bara finns av eller på.
Är det någon givare eller liknande?
Har ju vädigt dålig koll själv....:-(
av xxargs
Det är normalt att AC:n alltid arbetar mer eller mindre hårt när det är varmt ute.

All luft som sugs in kyls till 10-15 grader och kallare och därefter värms igen om det behövs (styrs av ECC:n och din temperaturinställning) när AC:n är påslagen.

Finnessen med detta är att luftens avfuktas och blir betydligt trevligare luft inne i kupen (fuktighhetshalten på luften har stor påverkan på trivselfaktorn)

---

lite mer teknikblaj:

Det fins också två olika AC-system, den ena, i lite dyrare bilar har en kompressor med variabel kompression och snurrar alltid och med hjälp trycket (som speglar temperaturen) i evaporatorn reglerar hur hårt den skall jobba. i en sådan bil så är kompressorn alltid igång så fort AC-knappen trycks in.

Den andra metoden har sk. ON/OFF-kompressor (oftast i billigare bilar) som slår av och på i jämn takt och baserar sin styrning på en termostat som sitter i evaporatorn och stänger av kompressorn när temperaturen är under 0 grade och startar kompressorn igen vid +5 grader eller så - detta för att evaporatorn inte skall bli isklump. Denna styrning påverkas inte hur du ställer temperaturen i din ECC utan luften kyls alltid.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]