NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av harley2003
Hej alla glada !!

Köpte mig en V50 T5 2006 Manuell i våras. Märkte att bilen gick lite halvdåligt
så jag lämnade in den på verkstad. Där konstaterades att magnetventilen till turbon måste bytas
+ nåt till jag inte kommer på.

Detta byttes ut och bilen gick bättre. Det jag nu börjat fundera på är att bilen vid acceleration
går jämt över hela registret, det blir alltså ingen turboknuff som jag fick förut innan dom bytte ventilen.

Då undrar jag förstås, skall det vara så ? Tycker den är lite seg.

Kan ni snälla upplysa mig om detta? Kan man vid nästa service t.ex mäta effekten eller
på något annat vis kolla upp det.

Tacksam över alla svar o önskar er en härlig sommar.

mvh Micke
av Lövet
Har haft en S40N T5 och någon turbokick kommer inte. Tänk på att motorn egentligen är lättrycksturbon 2.5T, inte fullturbon T5 trots namnet.

Vill du ha mer fart så är det trimning som gäller.
av harley2003
Ok, tack för ditt svar, det som gör mig konfunderad är att förut innan reparationen
då knuffade det till ordentligt, nästan så man fick hålla i sig.

Hade de nåt med den trasiga ventilen att göra då månntro? :shock:
av Lövet
Hmmm, upplever du att bilen går sämre än innan så är kanske något konstigt.

Men även när jag kör en felfri T5 så upplever jag inget större tryck direkt. Bilen drar jämt och fint men mycket mer är det inte.
av harley2003
Får väl snacka med verkstan nästa gång, det måste väl gå att se om det finns några felkoder kanske?
Annars får väl nån tekniker provköra bilen :D
av jackoo
När magnetventilen är kass kan de ge fel värden så gör att turbon laddar konstigt / ojämt.. Bilen ska inte ge nån vidare knuff utan dra jämt över hela registret.
Man kan även få något högre laddtryck med kass magnetventil.
Volvo V50 "Mr White"

Nya läder damasken med R-Design knoppen monte[…]

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]