Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sandberg80
Ja jag blir rejält impad även av 508 SW. Fan det här kan bli ett svårt val av bilmodell. Väntar dock på mer fakta om 508 SW innan man vågar säga något.
Användarvisningsbild
av CabBO
En Peugeot är en Peugeot. Volvo en Volvo. Det är bra att Volvo går sina egna vägar. Vill du inte ha en "myrsloksliknande" V60/S60 köp en V50/V70/XC70/XC60/S80 eller liknande bilar. Har du inte variation i utbudet så kommer det att påverka framtiden. Se på Saab.
av Lövet
Volvo får gärna gå sin egen väg. Men att den vägen nödvändigtvis behöver innehålla direkt ful design håller jag inte alls med om.
av sandberg80
Tycker också det är viktigt att särskilja modellerna även om det klart ska vara tydligt att bilarna är syskon. V60 är i mina ögon inte på något sett ful, utan snarare den snyggaste volvon som gjorts. Men smaken är ju olika, kolla på C30, den kan jag inte förstå att någon ens kommer på tanken att köpa. Men den säljer ju trots att jag inte förstår det.

Volvo kan aldrig ta så mycket pengar för V60 om den skulle vara direkt lik en V70. Den kostar ju med samma utrustning i praktiken mer än en V70. Om den då såg ut som en sån i mindre format försvinner själva vitsen.
Användarvisningsbild
av CabBO
Ful design. Att du tycker det är ju en sak och det respekterar jag. Att bilindustrin (volvo) skulle lyssna på det är en annan sak. Därför är det bra med variation och modeller som passar den breda massan. Varje märke har sin nisch dom lutar sig åt i grunden för att bygga sin bil. Sen kan det därifrån byggas olika modeller inom programmet. Vore förödande om alla såg likadana ut, fast olika storlek.
av Lövet
Ingenstans har jag förordat likformigheten. Enbart att sloknosen på S60/V60 är direkt misslyckad.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Sloknosen är ett tydligt resultat av datorbehandling. Den ser väldigt dator-konstruerad ut på ett sätt som aldrig hade hänt för 30 år sedan. Ingen som arbetat med pennor, papper och trämodeller hade kommit på det.
Användarvisningsbild
av Funk
StringerBell skrev:Sloknosen är ett tydligt resultat av datorbehandling. Den ser väldigt dator-konstruerad ut på ett sätt som aldrig hade hänt för 30 år sedan. Ingen som arbetat med pennor, papper och trämodeller hade kommit på det.
Kanske om dom varit tvungna att ta hänsyn till dagens krocksäkerhetsstandarder mm....

/Thomas
Användarvisningsbild
av CabBO
Jag tror också att det beror på dagens teknik med datorer, design, vindtunnlar mm att få det perfekta vindmotståndet, vindströmmar under och över bilen som gör att det blir dessa strömlinjeformade bilarna. Med standard bilar som skall prestera runt 200-220km/tim (fastän det finns begränsningar) och ca140-300hk i olika bränslen så måste det ge utslag på formen. Annat var det på 70-talet (se opel rekord bilden) med kantiga bilar, framruta med liten lutning, stora sidorutor mm.
av Erst
Funk skrev:
StringerBell skrev:Sloknosen är ett tydligt resultat av datorbehandling. Den ser väldigt dator-konstruerad ut på ett sätt som aldrig hade hänt för 30 år sedan. Ingen som arbetat med pennor, papper och trämodeller hade kommit på det.
Kanske om dom varit tvungna att ta hänsyn till dagens krocksäkerhetsstandarder mm....

/Thomas
Plus en tvärställd motor med tillhörande växellåda som man ska trycka ner mellan hjulen.... Men jag håller med. Skulle sett bättre ut om den hade mindre överhäng.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]