Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej!

Jag har en Volvo S70 2.5T -99 som gått strax över 9000 mil.

Det har sen tidigare varit problem med att motorlampan har tänds till och från och i inspektioner har det visat sig vara luftmassemätare eller lamdasond. Vi bytade luftmassemätaren till en från Biltema(då original är grymt dyra) och den fungerade bra ett långt tag(nästan ett år) och sen tändes den igen för att själv släckas och vara släckt ett långt tag igen.

Nu för någon månad sen så tändes motorlampan igen och jag antog återigen att det är luftmassemätaren eller lamdan som krånglar(troligen det sistnämnda) och isåfall bör det väll inte vara hela världen?. Motor lampan tänds oftast under sommaren och är släckt resten av året.

Under sista månade har bilen dock gått ojämnt, den kan tappa fart för att dra på igen, det är marginellt men det känns i bilen.

Idag var vi ute på en kort sväng och jag märkte att bilen gick väldigt segt, vi stannade par min. När vi startade motorn så tändes ETS lampan och motorn gick väldigt ojämnt. Vi stängde av bilen, lät den stå i skuggan i 20 min och sen startade vi igen, denna gången så tändes inte ETS lampan. Vi körde hem men märkte att bilden fortfarande var väldigt seg.

Jag har planerat att boka tid på verkstad nästa vecka, men frågan är vad detta är? Vad jag förstår så kan ETS vara Gasspjäll eller Luftspjäll och då blir det antagligen inte så billigt att göra vid?

MVH
Snowman
Användarvisningsbild
av ketto
Läs ut felkoder till att börja me innan verkstaden börjar byta grejer!
av Topgun
hey

"Ets" står för "Electronic trottle streeringssystem...
Och förmodligen är de ditt "gasspjäll" som krånglar....
en "Volvosjukdom" på V-70 har jag hört....
hade själv samma problems.....

men jag åtgärdade de

Godd luck!
av snowman
Ja jag har kollat runt lite på siten här och det mesta tyder på att det är gasspjället, tydligen kan det vara något kontakt fel också?

Jag ska ta en titt idag vilket gasspjäll det är som sitter i bilen, får hoppas det är bosch, men troligen inte.

Vet ni var den där kontakten man sprutar kontakt sprej i sitter? Och kommer man åt den utan att skruva av massa saker?

Självklart får verkstan läsa ut koderna först för att se om de kan ge en extra hint om vad som felar.

Kan jag anta att man inte vågar köra något med bilen så som den är nu?

MVH
snowman
av Topgun
de är bara kör.........

när detta fenomen hände mig på väg till jobbet! Så tog jag bara bort batteri + en kort stund!
-körde igen normalt....till nästa gång!

prislapp på Volvo var 8000:-
för att få de åtgärdat
-Min prislapp: en flaska WD40
:o :o :o :o :o :o :o
åtgärdade själv
av snowman
Hur säker är du på detdär?Jag tycker jag läst på andra ställen att efter ett tag kommer bilen sluta gasa helt? Sen går ju inte denna bilen normalt även när lampan inte är tänd, den är som sagt väldigt seg och hackig.

Var var det du öppnade och spruta in WD40? Är det något man kan göra utan att skruva isär en massa saker?

MVH
snowman
av Topgun
-De beror ju helt på var den sitter......mitt spjäll satt under insuget!
jaa man måste skruva lite förstås... =))
jag köpte en ny packning till spjällhuset bara innan jag började ....sen gjorde jag rent spraya på med wd-40 och använde en pensel för rengöring och torkade sedan av allt.....i med en ny packning återmontera!
den går perfekt sedan dess gått i 1 år nu utan problems'.......

billigt åh bra!

lycka till :D
av snowman
Nu har bilen fått sig en utvärdering av verkstaden och så här ser det ut :

Gasspjället behöver bytas och detta kostar runt 7000 kr med arbete
Främre lamdasond behöver bytas och detta kostar runt 3000 kr med arbete.

Totalt hamnar vi på runt 10 000 kr.

Kan jag tjäna några större summor på att göra detta själv? Och isåfall var bör jag då inhandla dessa saker? Och hur komplicerat är det att byta på egen hand?

MVH

snowman
av Topgun
-vore jag som dig.......
och vill hamna under Volvos prislapp!!!

Så skulle jag prova rengöring själv av gasspjäll.....
innan jag lämnade bort den...

Lamdan är ju lätt att byta! är väl inte spec dyr att inhandla heller.... i alla fall inte som 3000:- Pix

-men de är jag de!

**Good luck**
av snowman
Topgun skrev:-vore jag som dig.......
och vill hamna under Volvos prislapp!!!

Så skulle jag prova rengöring själv av gasspjäll.....
innan jag lämnade bort den...

Lamdan är ju lätt att byta! är väl inte spec dyr att inhandla heller.... i alla fall inte som 3000:- Pix

-men de är jag de!

**Good luck**
Ja jag fick tag på en handbok och jobbet ser inte så svårt ut, det räknas till att vara för nybörjare med liiite erfarenhet. Jag tjänar mellan 1200-1600 på att byta själv beroende om jag väljer Beru eller Bosch. Sen är frågan om man vågar köra nästan 10 mil med bilen(där jag kan mecka på bilen) när den har en trasig lambdasond?

Vad jag förstår så är en rengöring samt uppdatering av programvaran i gasspjället endast en tillfällig lösning? Men visst ska man sälja bilen så är det ju en lösning.

MVH
Jimmy

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]