Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lkpgt
Hejsan !

Har en Volvo 940 med b230ft motor från 93 som kvittrar från luftfiltret (biltema öppet) efter gaspådrag som ett dumpljud! tänker då att detta skadar turbo osv och undrar om någon vet hur jag kan åtgärda felet?

Bilen dör även ibland om man ger fullt på 2:an o kopplar.

turbon är en garret om det skulle vara till nån hjälp :)

tack på förhand mvh!
Användarvisningsbild
av Ticken
Jadu, bra fråga. Men alltså, det här med ljud är ju svårbeskrivet med ord. Men är det inte så att det du hör är lite dumpljud till följd av det koniska luftfiltret?

Varför den dör vid växling får nog någon annan svara på, men spontant skulle jag börja leta efter läckor..

Har du läst ur felkoder?

/Ticken
av lkpgt
Ljudet är ett avlastnings (dump) ljud, fattar bara inte varför det kvittrar och inte pyser till . lite orolig för kvitter ljudet då jag har hört att det är luft som åker tillbaka till turbon och det sliter som fan. har inte läst några felkoder, ska leta läckor!
Senast redigerad av 1 Ticken, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering. Igen...
Användarvisningsbild
av Ticken
Beror väl lite på hur händig du är, men ett hett tips är ju att provtrycka allt..

Annars så kan du ju försöka leta läckor och kolla igenom sånna där basicsaker, hur mkt axiellt spel du har på impellern på turbon, sitter allt fast, är allt helt osv..

Läs ur felkoderna..

/Ticken
av Murranboy
Det är membranet i dumpventilen som är trasigt och läcker!
Ett nytt membran vill volvo ha runt 2500kr för, jag hade samma problem med min bil och jag hade tur att få tag på ett nytt membran för småslantar! Så du behöver inte provtrycka eller läsa några felkoder... Antingen köper du en likadan dump (Lättast) eller monterar en eftermarknasdump som är återcirkulerande.
Och JA, det ÄR skadligt för turbon, det är wastegasten som slår fram o tillbaka när laddtrycket inte har någonstanns att ta vägen.
/Johan
av lkpgt
Murranboy skrev:Det är membranet i dumpventilen som är trasigt och läcker!
Ett nytt membran vill volvo ha runt 2500kr för, jag hade samma problem med min bil och jag hade tur att få tag på ett nytt membran för småslantar! Så du behöver inte provtrycka eller läsa några felkoder... Antingen köper du en likadan dump (Lättast) eller monterar en eftermarknasdump som är återcirkulerande.
Och JA, det ÄR skadligt för turbon, det är wastegasten som slår fram o tillbaka när laddtrycket inte har någonstanns att ta vägen.
/Johan
Oj! det här var ett tag sen, men jag skulle fortfarande behöva backup!

Som du säger Johan så är membranet trasigt i org dumpen! jag kan inte få tag på ett nytt nånstans! kollat med alla skrotar runt häromkring... lite saftigt o lägga 2500spänn fört, har du någon aning om var jag kan få tag på ett? bor i linköping. Får inte ens tag på en org dump :(

Mvh!

Jag tvättar extremt! sällan. Aldrig i ma[…]

Spännande och bra färg-kombo! Amb[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte […]

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]