- tor 08 jul 2010, 09:27
Men manuell låda är det i med 4an-an5 och så susar men upp för backen med 1500 rpm och minimalt höjd förbrukning.
Momentum skrev:I vissa lägen är automaten underlig, när jag åker iväg till jobbet varje morgon har jag en lång uppförsbacke, med automataren så väljer bilen en låg växel uppför hela backen och varvet ligger på 2000-3000 rpm, converten öppen och förbrukning skenar på färddatorn, att växla "manuell" hjälper ej för även om jag växlar upp är converten öppen slirar.VolvoB20 skrev:Tokvarandet vid minsta gasökning är borta, den håller kvar växlarna länge numera, ibland så länge så man undrar "ska det inte växla ner nu?"
Inget fel på lådan alls, den är säkert kanon, det som är fel är att mjukvaran tokvarvar motorn och vägrar låsa lockupen. Har man en D5 diesel med över 400 Nm vill man ju utnyttja det massiva vridet och spara bränsle, inte tokvarva som en italiensk motorcyckel.
Men visst går det mera bränsle än med manuell
Noterade för övrigt att det går precis 110km/h vid 2000 varv på motorn
http://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC
Men manuell låda är det i med 4an-an5 och så susar men upp för backen med 1500 rpm och minimalt höjd förbrukning.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.