Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#425534
Momentum skrev:
VolvoB20 skrev:
Inget fel på lådan alls, den är säkert kanon, det som är fel är att mjukvaran tokvarvar motorn och vägrar låsa lockupen. Har man en D5 diesel med över 400 Nm vill man ju utnyttja det massiva vridet och spara bränsle, inte tokvarva som en italiensk motorcyckel.
Tokvarandet vid minsta gasökning är borta, den håller kvar växlarna länge numera, ibland så länge så man undrar "ska det inte växla ner nu?"

Men visst går det mera bränsle än med manuell

Noterade för övrigt att det går precis 110km/h vid 2000 varv på motorn

http://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC
I vissa lägen är automaten underlig, när jag åker iväg till jobbet varje morgon har jag en lång uppförsbacke, med automataren så väljer bilen en låg växel uppför hela backen och varvet ligger på 2000-3000 rpm, converten öppen och förbrukning skenar på färddatorn, att växla "manuell" hjälper ej för även om jag växlar upp är converten öppen slirar.

Men manuell låda är det i med 4an-an5 och så susar men upp för backen med 1500 rpm och minimalt höjd förbrukning.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#425537
VolvoB20 skrev:
Momentum skrev:
VolvoB20 skrev:
Inget fel på lådan alls, den är säkert kanon, det som är fel är att mjukvaran tokvarvar motorn och vägrar låsa lockupen. Har man en D5 diesel med över 400 Nm vill man ju utnyttja det massiva vridet och spara bränsle, inte tokvarva som en italiensk motorcyckel.
Tokvarandet vid minsta gasökning är borta, den håller kvar växlarna länge numera, ibland så länge så man undrar "ska det inte växla ner nu?"

Men visst går det mera bränsle än med manuell

Noterade för övrigt att det går precis 110km/h vid 2000 varv på motorn

http://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC
I vissa lägen är automaten underlig, när jag åker iväg till jobbet varje morgon har jag en lång uppförsbacke, med automataren så väljer bilen en låg växel uppför hela backen och varvet ligger på 2000-3000 rpm, converten öppen och förbrukning skenar på färddatorn, att växla "manuell" hjälper ej för även om jag växlar upp är converten öppen slirar.

Men manuell låda är det i med 4an-an5 och så susar men upp för backen med 1500 rpm och minimalt höjd förbrukning.
Om det kan vara av intresse beter sig min automat inte på det sättet. Vid körning i längre backe utnyttjas alltid bottenvarven till nedre gränsen. Detta förutsatt att det inte är brantare än att man kan köra på 4:an. 3:an låser aldrig under några omständigheter. Vid moderat acc. växlar den upp vid 24-2500 istället för lämpligare 2000, vilket är störande.
av Mr T
#425629
StringerBell skrev:Om det kan vara av intresse beter sig min automat inte på det sättet. Vid körning i längre backe utnyttjas alltid bottenvarven till nedre gränsen. Detta förutsatt att det inte är brantare än att man kan köra på 4:an. 3:an låser aldrig under några omständigheter. Vid moderat acc. växlar den upp vid 24-2500 istället för lämpligare 2000, vilket är störande.
Men det är väl också beroende på vilken växel du har när du kommer in i backen. Om du kommer med backen med låg fart, eller ökar farten, så väntar lådan längre med att växla upp, än om du kommer till backen när du redan har hög fart. I det senare fallet kommer lådan att istället att vänta med att växla ner.

Mao - i det första fallet kanske det innebär 3 växeln och 2500 varv, i andra fallet 4 växeln och 1800 varv - hela tiden håller du 50. (Siffrorna tagna helt ur luften, jag vill bara påvisa hur det hänger ihop).

//Mr T
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#425707
Mr T skrev:
StringerBell skrev:Om det kan vara av intresse beter sig min automat inte på det sättet. Vid körning i längre backe utnyttjas alltid bottenvarven till nedre gränsen. Detta förutsatt att det inte är brantare än att man kan köra på 4:an. 3:an låser aldrig under några omständigheter. Vid moderat acc. växlar den upp vid 24-2500 istället för lämpligare 2000, vilket är störande.
Men det är väl också beroende på vilken växel du har när du kommer in i backen. Om du kommer med backen med låg fart, eller ökar farten, så väntar lådan längre med att växla upp, än om du kommer till backen när du redan har hög fart. I det senare fallet kommer lådan att istället att vänta med att växla ner.

Mao - i det första fallet kanske det innebär 3 växeln och 2500 varv, i andra fallet 4 växeln och 1800 varv - hela tiden håller du 50. (Siffrorna tagna helt ur luften, jag vill bara påvisa hur det hänger ihop).

//Mr T
Jag startar ju från stillastående längst ned i backen, lådan ligger sedan på högt varv och låg växel uppför hela backen, drar man över spaken i manuellt läge och växlar upp några steg så blir det bara värre eftersom convertern slirar mera bara, utan att bilen rör sig fortare. Det var inga fel på bilen för jag har provat med flera olika volvoautomater och alla uppförde sig likadant. Man kan mata på upp till 4:an-5:an i backen med det är ingen höjdare för då tokvarvar ju bilen utan att knappt röra sig frammåt känns det som, allt motoreffekt slirar bort i convertern, det drar faktiskt mindre om jag låter bli att växla manuell och låter automatlådan varava på på högt varv.

Har även provat VW och Audis DSG lådor och de matar i växlarna snabbt och distingt och man susar uppför backen på strax över 1500 rpm, samma ungefär som jag gör med min manuella, både DSG och manuell drar inte mycket mer bränsle i backen, med volvo-automaten får man ju slököra i en halvmil för att få ned medelförbrukningen till normala värden igen om man har nollställt innan färd.

Man skulle nog kunna spara rätt mycket bränsle med volvo-automaten om man brassade satan uppför backen så man kom upp i motorvägsfart och 6:an gick i och lockupen låser. Men nu är ju detta i stan och där är det inte så populärt om man brassar på i hög fart.

Har tex kört volvoautomaten på Autobahn i hejdundrande tempo, den drog inte mycket mer än den manulla där för det var 6:an ock lockup hela tiden.

Det borde ju bara vara att ändra någon rad i mjukvaran till lådan för att få lockupen att gå i oftare/snabbare så skulle man spara enormt med bränsle.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#425744
Mr T skrev:
StringerBell skrev:Om det kan vara av intresse beter sig min automat inte på det sättet. Vid körning i längre backe utnyttjas alltid bottenvarven till nedre gränsen. Detta förutsatt att det inte är brantare än att man kan köra på 4:an. 3:an låser aldrig under några omständigheter. Vid moderat acc. växlar den upp vid 24-2500 istället för lämpligare 2000, vilket är störande.
Men det är väl också beroende på vilken växel du har när du kommer in i backen. Om du kommer med backen med låg fart, eller ökar farten, så väntar lådan längre med att växla upp, än om du kommer till backen när du redan har hög fart. I det senare fallet kommer lådan att istället att vänta med att växla ner.

Mao - i det första fallet kanske det innebär 3 växeln och 2500 varv, i andra fallet 4 växeln och 1800 varv - hela tiden håller du 50. (Siffrorna tagna helt ur luften, jag vill bara påvisa hur det hänger ihop).

//Mr T
Jag tror inte det stämmer. Jag kan jämföra med äldre automater jag kört här. Jag upplever att lådan beter sig precis som den "skall" göra i uppförsbackar, dvs. högsta möjliga växel, lägsta möjliga varvtal. Men ibland lägger jag i en lägre växel manuellt för att den inte skall hålla på och växla upp och ned, beroende på stigningen. Men min låda är en annan än den som sitter i era bilar; ville bara visa på en annan erfarenhet från Geartronic/Volvo av hyfsat sent datum.
av Twendor
#425752
Min er også mycket bra. ingen tokvarving alls.
En annen divisjon/liga enn tidligere Volvobiler jeg har hatt.

Oppdaget faktisk i dag at lådan også påvirkes mycket av Four-c innstillingen jeg har. Advanced dro ut turtallet til over 4000. Virkelig en flott finesse.
Plutselig fikk min bil også en innstilling med "Sports lege" :mrgreen:

Mvh Twendor
av Steff 99
#425805
Jag har kört automat så länge jag kan minnas , förutom när hyrfirman inte har haft, då har det blivit manuell.
Jag upplever inte att min MY 2010 alls skiljer sig från andra märken , lådan växlar där den bör växla, den växlar mjukt.
Den enda kritiken jag har på Volvons automatlåda är att den är lite långsam vid växlingen, speciellt i det mauella växlingsläget, lådan har har en fördröjning som är onödigt lång, samt att växlingslägena ligger åt fel håll, det är nog mest frustrerande.
Sedan har jag en fundering på hur mycket utväxlingen skiljer mellan manuella och automatlådan, eftersom bränsleförbrukningen skiljer så markant, sjätteväxeln borde väl ändå kunna haft samma utväxling...eller ?
Användarvisningsbild
av Momentum
#425965
Steff 99 skrev:J
Sedan har jag en fundering på hur mycket utväxlingen skiljer mellan manuella och automatlådan, eftersom bränsleförbrukningen skiljer så markant, sjätteväxeln borde väl ändå kunna haft samma utväxling...eller ?
Hastighet vid 1000 varm (om jag nu inte skrivit fel någonstans, många siffror blir det)

2.0_________________32,5km/h
2.0F________________32,5km/h
2.0FAut_____________38km/h
2.5FTAut____________52,3km/h
D5AWD_______________52,4km/h
T6__________________52,6km/h
D5Aut_______________54,5km/h
D3Aut_______________56,6km/h
2.5FT_______________58,6km/h
D5Man_______________58,8km/h
D3Man_______________62km/h

Hastighet vid olika varvtal, utan hänsyn till vad resp motor klarar av att varva, med reservation till felskrivning
Sen vet jag inte om Volvos siffror är att lita på
2.5FT och T6:an har samma växellåda, samma slutväxel men ändå går de olika fort vid 1000 rpm

Modell Rpm Km/h
D3Aut 1500 85
D3Aut 2000 113
D3Aut 2500 142
D3Aut 3000 170
D3Aut 3500 198
D3Aut 4000 226
D3Man 1500 93
D3Man 2000 124
D3Man 2500 155
D3Man 3000 186
D3Man 3500 217
D3Man 4000 248
D5Aut 1500 82
D5Aut 2000 109
D5Aut 2500 136
D5Aut 3000 164
D5Aut 3500 191
D5Aut 4000 218
D5AWD 1500 79
D5AWD 2000 105
D5AWD 2500 131
D5AWD 3000 157
D5AWD 3500 183
D5AWD 4000 210
D5Man 1500 88
D5Man 2000 118
D5Man 2500 147
D5Man 3000 176
D5Man 3500 206
D5Man 4000 235
2.0 1500 49
2.0 2000 65
2.0 2500 81
2.0 3000 98
2.0 3500 114
2.0 4000 130
2.0F 1500 49
2.0F 2000 65
2.0F 2500 81
2.0F 3000 98
2.0F 3500 114
2.0F 4000 130
2.0FAut 1500 57
2.0FAut 2000 76
2.0FAut 2500 95
2.0FAut 3000 114
2.0FAut 3500 133
2.0FAut 4000 152
2.5FTAut 1500 78
2.5FTAut 2000 105
2.5FTAut 2500 131
2.5FTAut 3000 157
2.5FTAut 3500 183
2.5FTAut 4000 209
2.5FT 1500 88
2.5FT 2000 117
2.5FT 2500 147
2.5FT 3000 176
2.5FT 3500 205
2.5FT 4000 234
T6 1500 79
T6 2000 105
T6 2500 132
T6 3000 158
T6 3500 184
T6 4000 210
Användarvisningsbild
av Momentum
#425966
VolvoB20 skrev:
Jag startar ju från stillastående längst ned i backen, lådan ligger sedan på högt varv och låg växel uppför hela backen, drar man över spaken i manuellt läge och växlar upp några steg så blir det bara värre eftersom convertern slirar mera bara, utan att bilen rör sig fortare. Det var inga fel på bilen för jag har provat med flera olika volvoautomater och alla uppförde sig likadant. Man kan mata på upp till 4:an-5:an i backen med det är ingen höjdare för då tokvarvar ju bilen utan att knappt röra sig frammåt känns det som, allt motoreffekt slirar bort i convertern, det drar faktiskt mindre om jag låter bli att växla manuell och låter automatlådan varava på på högt varv.

Har även provat VW och Audis DSG lådor och de matar i växlarna snabbt och distingt och man susar uppför backen på strax över 1500 rpm, samma ungefär som jag gör med min manuella, både DSG och manuell drar inte mycket mer bränsle i backen, med volvo-automaten får man ju slököra i en halvmil för att få ned medelförbrukningen till normala värden igen om man har nollställt innan färd.

Man skulle nog kunna spara rätt mycket bränsle med volvo-automaten om man brassade satan uppför backen så man kom upp i motorvägsfart och 6:an gick i och lockupen låser. Men nu är ju detta i stan och där är det inte så populärt om man brassar på i hög fart.

Har tex kört volvoautomaten på Autobahn i hejdundrande tempo, den drog inte mycket mer än den manulla där för det var 6:an ock lockup hela tiden.

Det borde ju bara vara att ändra någon rad i mjukvaran till lådan för att få lockupen att gå i oftare/snabbare så skulle man spara enormt med bränsle.
Provade det där i dag
Lådan växlar upp vid ca 1500-1700 rpm
Sen är ju frågan vilken stigning du har
av Steff 99
#425984
Momentum skrev:
Steff 99 skrev:J
Sedan har jag en fundering på hur mycket utväxlingen skiljer mellan manuella och automatlådan, eftersom bränsleförbrukningen skiljer så markant, sjätteväxeln borde väl ändå kunna haft samma utväxling...eller ?
Hastighet vid 1000 varm (om jag nu inte skrivit fel någonstans, många siffror blir det)

2.0_________________32,5km/h
2.0F________________32,5km/h
2.0FAut_____________38km/h
2.5FTAut____________52,3km/h
D5AWD_______________52,4km/h
T6__________________52,6km/h
D5Aut_______________54,5km/h
D3Aut_______________56,6km/h
2.5FT_______________58,6km/h
D5Man_______________58,8km/h
D3Man_______________62km/h

Hastighet vid olika varvtal, utan hänsyn till vad resp motor klarar av att varva, med reservation till felskrivning
Sen vet jag inte om Volvos siffror är att lita på
2.5FT och T6:an har samma växellåda, samma slutväxel men ändå går de olika fort vid 1000 rpm

Modell Rpm Km/h
D3Aut 1500 85
D3Aut 2000 113
D3Aut 2500 142
D3Aut 3000 170
D3Aut 3500 198
D3Aut 4000 226
D3Man 1500 93
D3Man 2000 124
D3Man 2500 155
D3Man 3000 186
D3Man 3500 217
D3Man 4000 248
D5Aut 1500 82
D5Aut 2000 109
D5Aut 2500 136
D5Aut 3000 164
D5Aut 3500 191
D5Aut 4000 218
D5AWD 1500 79
D5AWD 2000 105
D5AWD 2500 131
D5AWD 3000 157
D5AWD 3500 183
D5AWD 4000 210
D5Man 1500 88
D5Man 2000 118
D5Man 2500 147
D5Man 3000 176
D5Man 3500 206
D5Man 4000 235
2.0 1500 49
2.0 2000 65
2.0 2500 81
2.0 3000 98
2.0 3500 114
2.0 4000 130
2.0F 1500 49
2.0F 2000 65
2.0F 2500 81
2.0F 3000 98
2.0F 3500 114
2.0F 4000 130
2.0FAut 1500 57
2.0FAut 2000 76
2.0FAut 2500 95
2.0FAut 3000 114
2.0FAut 3500 133
2.0FAut 4000 152
2.5FTAut 1500 78
2.5FTAut 2000 105
2.5FTAut 2500 131
2.5FTAut 3000 157
2.5FTAut 3500 183
2.5FTAut 4000 209
2.5FT 1500 88
2.5FT 2000 117
2.5FT 2500 147
2.5FT 3000 176
2.5FT 3500 205
2.5FT 4000 234
T6 1500 79
T6 2000 105
T6 2500 132
T6 3000 158
T6 3500 184
T6 4000 210
Frågan är varför skiljer det så mycket exv. då på D5 man och aut. om man räknar vid 2000 r/min 109 km för aut och manuell 118 kmh vid 2000r/min
det förklarar den högre förbrukningen.
Som ett ex, min förra bil, en BMW 530 d aut ca 140kmh vid 2000 r/min. också 6vxl automat.
Är Volvo oroliga att bilen inte skall orka eftersom man har så lågutväxling på automaten...för det innebär bra att förbrukningen blir orimligt hög även vid landsvägskörning.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Bakaxelfråga 740?

Kan någon här visa mig en bild på[…]

Har haft ett vinande ljud på en v60-16,ä[…]

Ok tack. Monterar ner hanskfacket och tar en titt.

Öj! Mugghållare har jag letat eft[…]