Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,
Jag ar en liten klurighet till Er!
Jag har en superfin Volvo 740 -88 med B230E (mekanisk insprutning, 20000mil) där jag bytade O-ringar till spridarna förra veckan. De gamla var rent uttorkade vilket gjorde att motorn sög luft där. Jäkligt dålig tomgång. Bytade också bränslefilter (frågan är om det varit bytt innan).
Efter dessa två åtgärder så startade jag bilen, ingen tomgång (~500rpm). Var tvungen att skruva ut tomgångsratten en hel del. Nu luktar bilen väldigt märkligt samt att den tar en hel del bensin verkar det som. Tomgången är dock bra den har dock blivit betydligt svagare på lägre varv. Innan kunde man utan problem starta på trean (min sambo).

Jag har kollat alla tändstiften och de ser OK ut.
Inget bränsleläckage.
EGR och pulsair är sedan länge pluggade.

Vad tror ni det kan vara för fel?
Åtgärd?

Mvh
Anders
Jo jag bytade alla åtta o-ringarna, köpte hos KG. Det är sannerligen billigt att ha en gammal bil!
Så kan det vara, jag skall kolla hur den går, har en bredbandslamda men måste svetsa fast mutter först i avgasröret. Men tycker ändå att det är märkligt att det kan ändra sig så. Jag var lite inne på att bränslefiltret var igensatt och de skruvat upp trycket för att få motorn att gå på mellan och hög gas. Vet inte om det finns en regulator som kompenserar för detta så bränsletrycket blir så som det skall.
Jag svetsade på en mutter till bredbandslamdan idag.
Motorn gick för fett vilket vi redan visste. Den låg på ~12.2:1 vid normal körning. Tomgång på ~10:1
Sedan justerade jag med 3mm insex bränsletrycket, nu ligger jag på ~15.2:1 vid normal körning. Justerat så den går lite magert får nog öka bränsle blandningen lite då det var varmt idag, +32 grader. Sen vid normala temperaturer kommer den nog att gå ännu magrare (mer syre i luften). Men nu testar vi detta. Skall köpa nya Halo tändstift också, jag gillar dom. Återkommer med bränsle förbrukning.
Felet var nog att jag bytade bränslefiltert och att bensinen nu flödade betydligt lättare vilket medförde att motorn fick mer soppa. Bensin filtret har nog aldrig varit bytat.
Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]

Lödskarvhylsa funkar perfekt att skarva tunna[…]

Själva har jag inte observerat sprickor p&ari[…]

Får ingen kontakt med oljenivågivaren […]