Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Lyssna på de bolag som tar upp denna olja i världen och det finns rejält med olja minst 150 år till.Allt detta om bristande resurser och sinande tillgångar är som vanligt ett fult spel för att komma över mer av de arbetandes pengar,
Klart som korvspad att oljebolagen säger att det finns hur mycket olja som helst. Vad tror du skulle hända med dem om de sa att oljan började sina? Tror du att aktieägarna skulle gilla det? De har det största av egenintresse i att hålla oljeberoendet igång. :wink:

Jag ser fler anledningar till att bryta oljeberoender än att fortsätta med det även om vi bortser från miljöfrågan. Det skulle ärligt talat vara rätt skönt att slippa behöva ha med suspekta arabstater vars värderingar knappt ens nått till medeltidsnivå, att göra. Men visst, jag kan inte som genom ett trollslag börja tanka min XC70 2,5T med biobränsle bara för att vänstern höjer skatten på bensin/diesel och inte ger mig något hållbart alternativ.
Användarvisningsbild
av camaro69
Michaelvecel skrev:Inte bara rödgröna som vill höja, och tänker höja soppapriset. Alliansen kommer såklart höja om dom vinner.
Det kommer från initierad källa förstås? Eller är det dina egna fria fantasier? :roll:
Användarvisningsbild
av Funk
camaro69 skrev:
Michaelvecel skrev:Inte bara rödgröna som vill höja, och tänker höja soppapriset. Alliansen kommer såklart höja om dom vinner.
Det kommer från initierad källa förstås? Eller är det dina egna fria fantasier? :roll:
Är det inte redan ett par planerade kända skattehöjningar på bränsle planerade ? Och Centern har redan rollen som miljöhysteriker i sittande regering, med önskningar om höjning av bränsleskatter med bortåt en krona per liter, visserligen bara enligt rykten men ändå...
Sanningen är nog den att det inte spelar så stor roll vem som regerar (för skatt på trafik och miljö) så länge man vill vara med och vara miljösamvetet i världen, och det verkar alla politiker vara...

/Thomas
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Funk har rätt att det inte är någon större skillnad vilket block som har makten (även om vänstern är villiga att höja mest) MEN, paradoxen är att Alliansen med Moderaterna i spetsen inte alls är speciellt positivt inställda till att sänka skatterna ordentligt..... vare sig det gäller drivmedel eller annat.
En höjning av skatten på drivmedel drabbar inte politiker då de till skillnad från vanliga svenssons dels har betydligt högre löner samt rätt till betalda resor.

Apropå skatter på alternativ bränslen... biogas/naturgas är såvitt jag förstått det hela undantaget straffbeskattning.... men, trots detta höjs priset på gas parallellt med höjningen av bensin & diesel. Det handlar mao inte ett dugg om miljö hänsyn utan att staten/politikerna vill ha DINA pengar. Om vi imorgon dag skulle kunna köra våra bilar på vatten utan några som helst skadliga utsläpp skulle vi i alla fall snart se politikerna hitta på nya ursäkter att straffbeskatta oss & i vanlig ordning stjäla våra pengar.... vilket inte är speciellt svårt i lilla Sverige då det enda som behövs är att vädja till svenskens trygghetsnarkomani (vanliga tjatet om skola/vård/om,sorg) så viker sig svensken snällt.
av llesrof
Sanningen är nog den att det inte spelar så stor roll vem som regerar (för skatt på trafik och miljö) så länge man vill vara med och vara miljösamvetet i världen, och det verkar alla politiker vara...
Det stämmer nog till viss del, men som jag ser det så gäller det att försöka välja det som är minst dåligt för min plånbok.
Michaelvecel skrev:
Inte bara rödgröna som vill höja, och tänker höja soppapriset. Alliansen kommer såklart höja om dom vinner.

Det kommer från initierad källa förstås? Eller är det dina egna fria fantasier?
Man behöver bara gå knappt 4 år tillbaka i tiden för att se att detta faktiskt skedde. Alliansen gick ju till val med löfte om att inte höja skatten på drivmedel. Kristdemokraterna ville väl till och med sänka denna skatt om jag inte minns fel. Sedan höjde de drivmedelsskatten.
biogas/naturgas är såvitt jag förstått det hela undantaget straffbeskattning
Nu är jag inte så påläst men är du helt hundra på att naturgas är undantaget? Det är till skillnad från biogas ett fossilt bränsle.
trots detta höjs priset på gas parallellt med höjningen av bensin & diesel
Är det priset eller skatten som höjs menar du? Priset är väl inte så mycket att tjafsa om, det är ju världsmarknaden som styr det. Dessutom är priset på bränslet inte speciellt högt efter att man dragit bort moms och alla annan skatt.
vilket inte är speciellt svårt i lilla Sverige då det enda som behövs är att vädja till svenskens trygghetsnarkomani (vanliga tjatet om skola/vård/om,sorg) så viker sig svensken snällt.
Det är enklare än så, man bara höjer skatten utan att motivera det. De vet att folk måste betala och se glada ut i alla fall. Trygghetsnarkomani eller inte, jag tycker att skola, vård och omsorg är viktiga saker som måste få kosta. Jag vill inte ha det som i många andra länder.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
llesrof skrev:
biogas/naturgas är såvitt jag förstått det hela undantaget straffbeskattning
Nu är jag inte så påläst men är du helt hundra på att naturgas är undantaget? Det är till skillnad från biogas ett fossilt bränsle.
trots detta höjs priset på gas parallellt med höjningen av bensin & diesel
Är det priset eller skatten som höjs menar du? Priset är väl inte så mycket att tjafsa om, det är ju världsmarknaden som styr det. Dessutom är priset på bränslet inte speciellt högt efter att man dragit bort moms och alla annan skatt.
vilket inte är speciellt svårt i lilla Sverige då det enda som behövs är att vädja till svenskens trygghetsnarkomani (vanliga tjatet om skola/vård/om,sorg) så viker sig svensken snällt.
Det är enklare än så, man bara höjer skatten utan att motivera det. De vet att folk måste betala och se glada ut i alla fall. Trygghetsnarkomani eller inte, jag tycker att skola, vård och omsorg är viktiga saker som måste få kosta. Jag vill inte ha det som i många andra länder.
Hhm...det kan nog vara så att det är skillnad på bio & naturgas vad det gäller skatt...

Priset som bensin/gas boalagen sätter är inte den dyra posten utan den/de skatter som åtföljs..... skatten blir ju proportionerlig mot priset...dvs staten/politikerna blir överlyckliga ju högre pris som sätts då skatteintäkterna blir större....så, det är skattetrycket/nivån som stör mig.

Skola, vård & omsorg måste få kosta säger du.... tja, jag skulle hellre se att jag fick behålla större delen av min lön så jag själv får välja vad jag vill lägga pengarna på.

Men, back on topic.... som jag ser det så är allt miljö dravel från politikernas sida endast en ursäkt att ta våra pengar genom att höja skatterna (skit samma om de kallar det för "avgifter"...skatt som skatt...eller rättare sagt stöld som stöld :wink: ), ett effektivt sätt att kontrollera folket/individen... ta våra pengar & ge tillbaks lite i form av bidrag.
Senast redigerad av 1 V70BiFuel03, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
Alliansen höjde bensinpriset 30 öre under 4 år. (Resten är bara inflationsjusteringar). Miljöpartiet har uttalat sig gång efter gång att bensinpriset ska ligga kring 20-25kr litern.

Pick your poison.
av *pettson*
Tänk att man nu kan läsa sej till lösningen på livet inför valet? Jag hoppas nu att ALLA röstar blått.. eller rött och ingen annan färg ..
På så sätt ska vi enkelt slippa höjningar..
Eller så är det så att oavsett färg är det en hög babianer..
En del säger nåt, andra håller tyst tills efter valet, hursomhelst lurar samtliga oss utan att skämmas..
Allt är som vanligt..
Skulle vara kul o se hur vallöftena skulle se ut om det kom en lag på att man var tvungen att HÅLLA sina löften under mandatperioden?..
Användarvisningsbild
av erikn
Vilka ger vallöften? Vilka beslutar om lagar... Det lagförslaget skulle aldrig ta sig genom alla instanser.
av *pettson*
erikn skrev:Vilka ger vallöften? Vilka beslutar om lagar... Det lagförslaget skulle aldrig ta sig genom alla instanser.
Nog har jag förstått att det är en utopi. Annars hade det varit genomfört redan idag.
Det är som när man började undersöka hur mycket staten kostar samhället. Alltså hur mycket pengar läggs totalt på alla utgifter som regeringen har för att driva sej själv runt.
Information som blev hemligstämplad hastigt och lustigt. Det hade man inte rätt att snoka i som skattebetalare.
Det är öppenhet det..
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]