Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ok fel formulerat av mig min polare sedan vi var 7 år och som jobbat som tekniker på volvo i 10 år rekomenderade mig ett byte på 8.000mils intervall och Patrik på autotech motor rekomenderade att byta ännu tätare ber om ursäkt om det uppfattades på annat sett är väl inget att bli så upphetsad av.
Tartryffel skrev:
Kojje skrev:
CarMan skrev:oljan i lådan på den bilan ska bytas om bilen själv talar om att oljan ska bytas. Det är ända inetrevalen som finns.

Sen ska man själv avgöra när oljan bör bytas, då slitaget varierar kraftigt beroende på hur bilen brukas (så det finns alltså ingen bytes intervall)

Lådan rymer ca 7 lier olja, o den har inget olje trog, därför byter man olja geom ett "spola" lådan, inget konstigt med det, så gör man på alla lådor utan oljetrog oavsett bilmärke.
Lycka till med den lådan som du byter olja på när den säger till volvos rekomendationer är 8.000 mil enligt min polare som är servicetekninker på bilia ,Autotech motor säger 5.000mil normal körning och 3.000 mil om du drar mycket släp eller taxi,denna siffra har dom fått av ett av sveriges största företag för renovering av Växellådor för volvo.
Vi har bytt 2 st automatlådor på vår S80 2.5T på volvo trots täta oljebyten på 43.000mil första gången kom meddelandet "service växellåda erfordras" då vet vi inte när oljan var bytt senast men lådan var redan kass, varför snåla med ett oljebyte på 1500kr när en ny låda går på mellan 35-40.000kr att få bytt hos volvo.
Klassiskt argumentationsfel. "Jag känner en som säger att..."

Jag känner många, faktiskt alla utom en, som kör P2-bilar utan problem, med automatlåda där oljan aldrig har bytts.
Kasta sten i glashus?
Kojje skrev:
Kojje skrev:
CarMan skrev:oljan i lådan på den bilan ska bytas om bilen själv talar om att oljan ska bytas. Det är ända inetrevalen som finns.

Sen ska man själv avgöra när oljan bör bytas, då slitaget varierar kraftigt beroende på hur bilen brukas (så det finns alltså ingen bytes intervall)

Lådan rymer ca 7 lier olja, o den har inget olje trog, därför byter man olja geom ett "spola" lådan, inget konstigt med det, så gör man på alla lådor utan oljetrog oavsett bilmärke.
Lycka till med den lådan som du byter olja på när den säger till volvos rekomendationer är 8.000 mil enligt min polare som är servicetekninker på bilia ,Autotech motor säger 5.000mil normal körning och 3.000 mil om du drar mycket släp eller taxi,denna siffra har dom fått av ett av sveriges största företag för renovering av Växellådor för volvo.
Vi har bytt 2 st automatlådor på vår S80 2.5T på volvo trots täta oljebyten på 43.000mil första gången kom meddelandet "service växellåda erfordras" då vet vi inte när oljan var bytt senast men lådan var redan kass, varför snåla med ett oljebyte på 1500kr när en ny låda går på mellan 35-40.000kr att få bytt hos volvo.
Klassiskt argumentationsfel. "Jag känner en som säger att..."

Jag känner många, faktiskt alla utom en, som kör P2-bilar utan problem, med automatlåda där oljan aldrig har bytts.
Kasta sten i glashus?[/quote]
Det är svårt med ironi på internet. Men för tydlighets skull: det var alltså en passning tillbaka till dig för att visa hur lite ett sådant uttalande betyder.
Clayman skrev:Det handlar definitivt inte om att "de har lurat skiten ur mig"... Det beror nog mer på okunskap än ovilja att sälja fungerande bilar..

jag däremot har inga problem för det värsta som kan hända är att jag får mina pengar tillbaka och får börja leta efter en bil till på blocket och åka runt o kika och så vilket tar totalt en månads tid om man slår ut det på de små timmarna man är ledig...

I bästa fall bestämmer firman att vi ska montera en utbyteslåda för att vad ska de annars med bilen stående utan fungerande låda? Då förlorar de ju massor på affären och inte bara ett lådbyte, tror ju inte det går så långt att de skrotar en närmast pedantiskt skött bil annars.. ?

Volvo sade till mig idag att felkoderna betyder att styrsystemet behöver bytas och det är = byta lådan... ärligt talat så hummade de bara lådbyte hela tiden så jag är osäker på om de vet spec mkt dom heller..

Har oljan fått en annan färg och så så är NOG lådan slut.. var ungefär vad dom kunde säga..
Har köpt tillräckligt många bilar i mina dar och hört alltför många sorgliga och ledsamma historier om lurade kunder av bilförsäljare för att tro att de handlar i okunskap när de månglar ut defekta produkter och sedans låtsas vara överraskade att bilen var behäftad med diverse fel.Bara för att bilen är blank och fin så betyder detta inte att de sålt bilen som var felaktig med ren okunskap.Det är ju världens äldsta bilhandlar knep att ju finare bilen är att titta på ju bättre måste den ju vara i kundens ögon.Det är därför många långmilare i servat och bra skick säljer betydligt bättre än många betydligt nyare bilar som aldrig blivit servade överhuvudtaget till de kunder som tänker med hjärnan och plånboken och inte på bling bling effekten .Finns ju en anledning till varför många importerade fd Tysklands exemplar med fuskmil på mätaren och ett blankt inre och yttre lurat alltför många kunder när denna som det såg ut på ytan perfekta bil visade sig vara rena vraket.Inte alltid men alltför många gånger.Men så länge det finns kunder kvar därute som tror gott om alla bilförsäljare så lär det också i fortsättningen krängas slutkörda vrak till förtvivlade kunder.
ok. detta vart inte en tråd menat för att alla skall kasta skit på varandra för sina kommentarer men visst.
Vissa argument verkar ha lite sanning i sig.

Frågan var ju vad som skulle hända när jag lämnade in bilen och inte fick tillbaka den samma dag, som jag misstänkte, något gick fel och volvo fick ta över.. '

en annan fråga var ju om någon kände igen denna bilen och kunde tala om ifall den vart slutkörd...

skall bli intressant att se huruvida bilfirman ifråga kommer leta reda på en beg. låda eller kanske vilket jag inte tror men ändå hoppas på en helt ny låda.. för de kan väl knappast komma med ett skamsligt förslag om att köpa tillbaka bilen? den är ju lite för fin för att skrota eller bara ha stående tills en bra beg låda dyker upp...

av lite nyfikenhet bara. hur mycket hade ni kunnat tänkas betala för en FULLT FUNGERANDE s60 2.4T med r-paket (kjolar,front,bak) Halvskinn, 18"fälgar och automatlåda? 17000mil på mätaren och årtal 2001?? riktigt fin i lacken och knappt en skråma inuti.. på en bilfirma? bara så jag vet för jag tyckte denna vart billig =)
har inte kunnat hitta honom på sånna sidor man hittar folk på =) men jag ska nog göra nytt försök.. han blir nog bara lättad om han får veta att den rasat nu när han redan bytt in den dock... känns ju som att han bytt in den av en anledning..

jag kan inte få tag i hans nummer så det kan man nog glömma...
men tror inte det vart sådär mycket problem med den då jag har varje servicekvitto och det är bara bromsar m.m och stora service och oljebyten o sånt som är gjort, blanka papper på bilprovning till sista nu, då var det en spindelled och någon lampa.
tidigare ägare har ägt sedan nov 2007..
Senast redigerad av 1 Clayman, redigerad totalt 0 gånger.
adress och personnummer har jag men kan inte få tag i telefon för det. men skit samma, han har inte med detta att göra ändå längre, förutom att det varit kul att höra med honom klart..

ska man ha is i magen och vänta tills bilfirman ringer eller skall jag ringa dem tro och fråga hur det går?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]

Nu är jag inne på min andra lån[…]