Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
Varför jag ställer frågan beror på att jag tänker lacka grenröret, inte för flashighet utan bara för att det ska se någorlunda prydligt ut.

Mvh GK
Senast redigerad av 1 gnestakalle, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Avgastemp räknas på insidan i avgasporten..

Yttertempen på avgassidan lär skilja enormt mellan olika bilar även om vi mäter på samma varvtal.
Dels om man har gjutjärnsgrenrör eller inte.
Olika antal cylindrar.
Naturligtvis kommer cylindervolymen att spela roll.
Grovlek på grenröret
insprutningsbil eller inte
katalysatorbil eller inte

Detta förutsätter att bilen står stilla, annars måste man räkna till kylfaktorer från vind och yttermiljö.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Bilen i fråga är en 244 -88b, motor 230F med standard avgasgrenrör således vad jag förstår gjutjärn.
av *pettson*
gnestakalle skrev:Bilen i fråga är en 244 -88b, motor 230F med standard avgasgrenrör således vad jag förstår gjutjärn.
På en sån borde du ha en yt temperatur på grenröret som håller sej strax under 400 grader vid körning.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
*pettson* skrev:På en sån borde du ha en yt temperatur på grenröret som håller sej strax under 400 grader vid körning.
Hjärtligt tack Pettson, då duger 600-gradersfärgen som är lätt att få tag på. :-)-)

Mvh GK
av *pettson*
I övrigt hade volvo och saab en spec på sina avgastemper. Temperaturerna nedan gäller orörda turbobilar.
Volvo ca 930 grader avgastemp på sina standardbilar, och SAAB har 980 grader.
På senare tid gått över till att under kortare perioder tillåta upp till 1030 grader.
Anledningen till den höga avgastempen är för att kunna hålla lambda 1 högre upp i registret. Samt för att få effektivare turbo.
(effektivare avgassida) Sen är naturligtvis höga mottryck ett aber som skapar tysta bilar men höga temperaturer.
Om man stressar sin maskin så brukar grenrörstempen ligga på gastempen minus 50-100 grader celsius, kan vara lägre om man har ett material som isolerar bättre, eller har bättre avkylning på grenröret av nåt skäl.

Men eftersom där inte finns så mycket avgaser på lägre varv (tillförd värmeeffekt understiger avkylningseffekten av metallen/ miljön) så sticker inte yttertempen iväg direkt när man startar bilen.
av *pettson*
gnestakalle skrev:
*pettson* skrev:På en sån borde du ha en yt temperatur på grenröret som håller sej strax under 400 grader vid körning.
Hjärtligt tack Pettson, då duger 600-gradersfärgen som är lätt att få tag på. :-)-)

Mvh GK
För min privata del hade jag köpt spissvärta som man använder på kaminer. Det håller sej svart långt upp i temp, och det är ypperligt på gjutjärn.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
*pettson* skrev:I övrigt hade volvo och saab en spec på sina avgastemper. Temperaturerna nedan gäller orörda turbobilar.
Volvo ca 930 grader avgastemp på sina standardbilar, och SAAB har 980 grader.
På senare tid gått över till att under kortare perioder tillåta upp till 1030 grader.
Anledningen till den höga avgastempen är för att kunna hålla lambda 1 högre upp i registret. Samt för att få effektivare turbo.
(effektivare avgassida) Sen är naturligtvis höga mottryck ett aber som skapar tysta bilar men höga temperaturer.
Om man stressar sin maskin så brukar grenrörstempen ligga på gastempen minus 50-100 grader celsius, kan vara lägre om man har ett material som isolerar bättre, eller har bättre avkylning på grenröret av nåt skäl.

Men eftersom där inte finns så mycket avgaser på lägre varv (tillförd värmeeffekt understiger avkylningseffekten av metallen/ miljön) så sticker inte yttertempen iväg direkt när man startar bilen.
Tack för infon, en undring bara. Hypotetiskt, om originalsystemet byts ut mot ett med väldigt lite mottryck kan det då orsaka problem med lambda 1?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Marlboroman
gnestakalle skrev:Tack för infon, en undring bara. Hypotetiskt, om originalsystemet byts ut mot ett med väldigt lite mottryck kan det då orsaka problem med lambda 1?
Lambdavärdet bör inte påverkas, men vridmomentskurvan påverkas istället.

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]