NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

KKR skrev: Är det så dyrt på en diesel? På min flexifuel kostar det 995:- på en auktoriserad Volvoverkstad (Skobes).
Låter som ett rabatterat pris, kanske pga att oljebyten är så täta på etanolbilar.

Räkna på vad en kvalitetsojla kostar + arbetstid.
av Nike81
Brukar skicka med egen olja! De tar utlöst betalt för denna, du köper den billigare på macken!!

Köper då olika firmor har kampanjer, just till min 2.0D är det 0w30 som volvo rekomenderar. Sparade en bra slant på detta!

Fråga pris med och utan olja (dvs du tar med egen)

Kan anses vara småsnålt, men volvo köper in stora volymer på fat , till bra pris.
Inte ska de ta mer betalt för den, än den som vi konsumenter kan köpa på macken.
av LJN
Volvos Castrol 0-30W A5/B5 kostar runt 200.- litern, och om jag inte minns fel så är oljevolymen 6,5 liter på D5:an. Så 2000.- räcker nog inte för ett oljebyte inkl. oljefilter.
av VXC70
WAGs longlife är då bara skit de å för ägarna skiter då i att byta oljan och till slut så sätts oljepumpen igen av sot och tappar allt oljetryck och motorhaveri är ett faktum.

Byt olja så spar du pengar och motor ;)
Användarvisningsbild
av CabBO
Har servat mina bilar på ett par olika bilfirmor tidigare och gör det på volvo idag. Dom bilfirmor jag servat hos har alla sagt att oljan ingår i service priset, såsom även spolarvätska gör mm. Det är grundpris och då ingår dessa produkter. Frågade en firma vid ett tillfälle om jag kunde köpa oljan, men han menade att oljan var det som dom egentligen tjänade pengar på när man servade bilar. Dom köper in stora fat "billigt" och vi får betala literpris.
Jag tror det blir svårt att få någon firma gå med på att man lämnar olja själv.
av perhall
jackoo skrev:Olja eller så kallad "basservice" ska utföras minst en gång om året annars kan man kasta service boken i närmaste sjö... Även att dom nyare bilarna har 30 000 km intervall så ska den ändå göras 1ggr per år.
basservicen kostar la ca 1000 kr så den tycker jag man kan ha råd med om man har en bil som i detta fallet är värd 200 k eller mer?
Tyvärr så tror jag att många som byter in bilar inte riktigt har koll på detta. Står det, som i Volvos fall, 20 000 km, 40 000 km etc. och bilen har gått mer än ett år mellan tillfällena så är det nog i många fall så att man inte tänker på det. Har ett par kompisar som kör lite men ändå servar efter km - de har aldrig fått anmärkning på det vid inbyte ens på Volvo, typfallet nu en med en MY03 V70 som gått ca 6000 och servats tre gånger.

Egen olja: Jag känner inte till att de skulle vägra att man tar med egen olja, men de gillar det inte och man riskerar ju onekligen att uppfattas som snål. Vilket man givetvis kan skita i, det finns nog en och annan mek som gör likadant i något annat sammanhang...

PH
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tror att Volvoverkstäderna kanske har löst det där med oljan. När jag lämnade in min bil på mellanoljebytet skrev de endast "Motorolja och filterpaket, enl protokoll 2E" och priset 995:- på fakturan. Olja och andra saker var inte specificerat med pris. Det var alltså ett paketpris.
Mitt oljebyte kostade 493:- för 5.8 l Castrol 5w30 + 5x5.8=29kr i destruktionsavgift.
Gjorde det hos Volvobil i Torslanda
Användarvisningsbild
av SvenB
Silver477 skrev:Mitt oljebyte kostade 493:- för 5.8 l Castrol 5w30 + 5x5.8=29kr i destruktionsavgift.
Gjorde det hos Volvobil i Torslanda
Jag menade inte att 995:- var billigt, utan att man kringgår att kunden vet vad de tar betalt för oljan. Men att köpa högkvalitativ olja för 80:-/lit är billigt.Och att dessutom få den bytt är en hit.
Användarvisningsbild
av CarMan
Avgas garantin är 5 år/8000 mil & gäller bara om bilen är rätt servad. (rätt servis är inte vad som "käns bra" uan efter vad tilverkaran anger.
I detta fall har tillverkaran sagt att man ska göra service varje 12 månader. (man kan göra en service mer färra kontroller om man kört under halva mil intervallen, men dena mindre service får inte göras 2 ggr i rad)

Sen lär inte motorn skära om du fuskar lite men det kanske inte är värt det?
Volvo V50 "Mr White"

Nya läder damasken med R-Design knoppen monte[…]

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]