Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo 850 97
Jag har en 850-96 som jag fyllt med kylmedel och då passade dom på att provtrycka systemet det var ok.Men jag tycker att kompressorn går mycket och elfläkten till kylaren går nästan hela tiden.är det normalt kanske.Kanske skall kompressor och elfläkt gå så mycket innan allt är nerkylt.kyler perfekt annars
Användarvisningsbild
av taxi
Så länge du kör under en viss hastighet (30 till 50 kanske?) så går motorfläkten i princip hela tiden med AC på. Det gör min i alla fall.
Och startar jag bilen när det är varmt ute så kan kompressorn gå i nästan en minut innan den "tar en paus"
Hoppas det hjälpte, lycka till!
Användarvisningsbild
av StefanT5
Ska inte kylfläkt gå direkt när kompressorn går?
Eller är den temperatur styrd?
Andra bilmärken så brukar fläkten gå direkt kompressorn slår till.
Användarvisningsbild
av taxi
Jag vet inte. Min brukar gå på inom en minut i alla fall vid stillastående med ac på. Ska motorfläkten gå utan ac lär jag nog varva ordentligt ett tag?
av xxargs
det finns lite olika tekniker på hur (AC)fläkten styrs. dels beroende på om fläkten är gemensam eller om man har separata AC-kondensorfläkt och kylarfläkt.

Det vanliga brukar vara att AC-kondesorfläkten dras igång på lågvarv samma sekund som AC-kompressorn startar och när kondensortrycket går över 15 Bar så varvas fläkten på högvarv och släpper till lågvarv igen när den går under 12-13 Bar.

en del system har bara en-lägesfläkt och ofta med tungt fläkthjul vilket gör att den varvar upp och stannar av i långsam takt vilket gör att den startar inte förrän kondensortrycket är över 15 Bar, (en stund efter kompressorn slagits på efter uppstart av bilen) och stänger av strömmen till fläkten igen under 12 Bar - och varvtalet på fläkten långsamt gungar upp och ned hela tiden. Denna lösning brukar vara ganska vanlig för AC-kompressorer med variabel kompression.
av Kubiac
Jag har en 855 -94
Felkoden Elkylfläkt lågf art felaktig

Nu upptäckte jag i går att AC kompressorn verkar gå konstant och slår aldrig ifrån. nån som vet vad det beror på?
Användarvisningsbild
av V850glt
Kabeln som du drar ut, Är det möjligtvis tryckgivaren??? Den sitter längst upp närmast rutan..

Jag vet tex att om man kortsluter/byglar tryckgivaren så får du just det fenomenet..
Den mäter trycket i systemet och man brukar kortsluta just där när man ska felsöka om AC:n har för lite gas i systemet.

Jo jag fick det tipset och har skickat en frå[…]

Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]