NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johan086
Jag har bestämt mig för en C30. Jag vill absolut inte lägga mera än 150 000 kr, helst mellan 130 000 och 140 000 kr Jag har kört Drive och gillade verkligen den, men pengarna räcker inte till. Har också kollat på 2,0D men för dom pengarna får jag en bil som närmar sig den hemska 12 000 mils servicen - inte lockande. För samma pengar får jag istället en 1,8F med ca 4000 mil på mätaren.

Ni som har 1,8F i c30/s40/v50 - är ni nöjda med hur motorn presterar i bilen? Jag kör ca 2000 mil/år så jag åker ju på mellanservicen. Förlorar bilen mycket i värde om man byter olja + filter själv? Hur gör ni? Lämnar ni in bilen varje gång?

Vad tror ni händer med etanolen på 3 års sikt? Då tänker jag prisutveckling jämfört diesel/bensin. Vad ni personligt tycker om etanol behöver vi inte diskutera här - det görs ju på andra stället :)

Vilka årsmodeller av C30 skall man kolla efter för att få den skattefri i 5 år?

Mvh
Johan
V50 trivs jag med.. Både min gamla 08:ans 1.8F och min nuvarande D2. Skön bil lagom stor... Etanolen är dock inte särskilt spännande tycker jag..körde mer och mera på bensin för att tanka mera sällan plus att priset inte skiljde särskilt mycket.. servar gör jag jämt på bilia... kostade ca 2000 på Flexin så visst är det en extra kostnad.
Detbästa är att du provkör en C30 1.8F och bildar dig en egen uppfattning?

Vad gäller bränsle måste det, om det finns någon rimlighet, alltid vara bäst att välja förnyelsebart bränsle, alltså etanol. Priserna kommer att gå upp på bensin och diesel. Dels pga att vi går in i en högkunjunktur och dels på skattehöjningar. Och peak oil. Dieseln höjs 20 öre i skatt nästa år och 20 öre 2013. EU har satt krav på 10% förnyelsebar energi inom trasportsektorn 2020. Just nu går vi i motsatt riktning och fler väljer en dieselbil.

Det är bara beklagligt att Volvo har ett så uselt utbud av ottomotorer. En massa sugmotorer och sedan anses sig vara premium...
johan086 skrev:Ni som har 1,8F i c30/s40/v50 - är ni nöjda med hur motorn presterar i bilen? Jag kör ca 2000 mil/år så jag åker ju på mellanservicen. Förlorar bilen mycket i värde om man byter olja + filter själv? Hur gör ni? Lämnar ni in bilen varje gång?
Mellanservicen kostar bara 1100kr på Volvo så det är inte mycket att spara på.

Min uppfattnig är att 1.8F motorn är en komfortabel motor, tyst och mjuk i gången. Komforten är det som jag är mest nöjd med med min C30. Den är betydligt mer komfortabel än vad jag hade förväntat mig. Minst nöjd är jag med bränsleförbrukningen, som för mig ligger på 0.85-0.9 blandad körning(bensin). Jag hade förväntat mig lite lägre.

.
MattiasD skrev:Dieseln höjs 20 öre i skatt nästa år och 20 öre 2013.
Ok, är det klart vad som händer med skatten för etanol de närmsta åren?

Sedan har mitt minne svikit mig Vilken årsmodell måste man köpa för att få en årsmodell som fick 5 års skattelättnad då den såldes?

Thomas: Vilken typ av körning (motorväg, stad etc) kör du för att få den förbrukningen? Den känns ju onekligen långt ifrån 0,75 l/mil som det står att den skall dra vid blandad körning på bensin.
johan086 skrev:Sedan har mitt minne svikit mig Vilken årsmodell måste man köpa för att få en årsmodell som fick 5 års skattelättnad då den såldes?
Skattefriheten i fem år gäller endast för den första ägaren.
pdmlmember skrev:
johan086 skrev:Sedan har mitt minne svikit mig Vilken årsmodell måste man köpa för att få en årsmodell som fick 5 års skattelättnad då den såldes?
Skattefriheten i fem år gäller endast för den första ägaren.
Not true.

"Den femåriga skattebefrielsen gäller för personbilen och är inte knuten till ägaren. En personbil som har skattebefrielsen fortsätter därmed att vara befriad från fordonsskatt även om det sker ett ägarbyte."

http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/For ... befrielse/

Där fick jag också svar på min fråga om årsmodell.

"Skattebefrielsen infördes 1 januari 2010 och gäller personbilar som tas i bruk för första gången i Sverige efter den 1 juli 2009. "

Se vad man kan hitta om man orkar Googla lite... :) My bad.
Apropå bränsleförbrukning. Jag har aldrig kört min V 50 på bensin, men de senaste 245,6 milen har den dragit 228,5 liter E 85. Det gör 0,93 lit/mil. Detta uppmätt med vägmätaren (inte färddatorn).
KKR skrev:Apropå bränsleförbrukning. Jag har aldrig kört min V 50 på bensin, men de senaste 245,6 milen har den dragit 228,5 liter E 85. Det gör 0,93 lit/mil. Detta uppmätt med vägmätaren (inte färddatorn).
alltså åker man för ca 8.60-8,80/ mil med etanol och med en diesel ca 6-6:50/ mil.
KKR skrev:Apropå bränsleförbrukning. Jag har aldrig kört min V 50 på bensin, men de senaste 245,6 milen har den dragit 228,5 liter E 85. Det gör 0,93 lit/mil. Detta uppmätt med vägmätaren (inte färddatorn).
Det är ju kanon siffror... Kör du bara omkring på landsväg i 70km/h???!

.

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]