- tis 09 maj 2006, 15:37
#42076
"Bästa Volvon" kan man såklart besvara på många sätt; bäst jämfört med samtida bilar, bäst i betydelsen mest hållbar, absolut bäst i betydelsen "oavsett pris" etc, osv. Personligen rankar jag nog Volvo-bilarna i ordningen : 1) Amazon 2) 240 3) 140 4) 740 5) 940 6) 850
Ja, ni ser, nästan i kronologisk ordning :) Men jämför en Amazon med många andra bilar från samma tid (europeiska), och bortsett från dyra prestigebilar så är samtida bilar RENA SKRÄPET jämfört med Amazon. Samma sak med 140 och 240 visavi sina samtida. Visst är en Mercedes 450 bättre än en 240 på många sätt, men menar ändå att av "vanliga bilar" så är det få 70-talsbilar som fortfarande är så "moderna" som Volvo 240. Jösses, oplar och fordar och franskbilar, japsar...även många BMW osv, de är ju rena plåtkonservburkarna jämfört med stabila Volvo stål-40.
Tror ändå att en 940 är den billigaste Volvon att äga idag, om man inte kör väldigt långt så bensinen blir en stor faktor. Kan man inte laga saker själv så kan vilken verkstadskille som helst hjälpa till, det mesta går att fixa med svets och/eller slägga. På nästa plats kommer nog 850 (med minsta motorn) alternativt välvårdade 740. En Volvo 240 är såklart billig också, men de börjar allt bli lite skraltiga nu, tyvärr, de flesta av dem :( Man riskerar att de äldre billigare Volvosarna kan få bo på bilverkstaden ganska mycket. Inte mer än för andra bilmärken såklart, men tillräckligt mycket för att det låga inköpspriset snabbt får kusiner i utgiftsboken.
Ja, ni ser, nästan i kronologisk ordning :) Men jämför en Amazon med många andra bilar från samma tid (europeiska), och bortsett från dyra prestigebilar så är samtida bilar RENA SKRÄPET jämfört med Amazon. Samma sak med 140 och 240 visavi sina samtida. Visst är en Mercedes 450 bättre än en 240 på många sätt, men menar ändå att av "vanliga bilar" så är det få 70-talsbilar som fortfarande är så "moderna" som Volvo 240. Jösses, oplar och fordar och franskbilar, japsar...även många BMW osv, de är ju rena plåtkonservburkarna jämfört med stabila Volvo stål-40.
Tror ändå att en 940 är den billigaste Volvon att äga idag, om man inte kör väldigt långt så bensinen blir en stor faktor. Kan man inte laga saker själv så kan vilken verkstadskille som helst hjälpa till, det mesta går att fixa med svets och/eller slägga. På nästa plats kommer nog 850 (med minsta motorn) alternativt välvårdade 740. En Volvo 240 är såklart billig också, men de börjar allt bli lite skraltiga nu, tyvärr, de flesta av dem :( Man riskerar att de äldre billigare Volvosarna kan få bo på bilverkstaden ganska mycket. Inte mer än för andra bilmärken såklart, men tillräckligt mycket för att det låga inköpspriset snabbt får kusiner i utgiftsboken.