Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av matslarsson
"Bästa Volvon" kan man såklart besvara på många sätt; bäst jämfört med samtida bilar, bäst i betydelsen mest hållbar, absolut bäst i betydelsen "oavsett pris" etc, osv. Personligen rankar jag nog Volvo-bilarna i ordningen : 1) Amazon 2) 240 3) 140 4) 740 5) 940 6) 850

Ja, ni ser, nästan i kronologisk ordning :) Men jämför en Amazon med många andra bilar från samma tid (europeiska), och bortsett från dyra prestigebilar så är samtida bilar RENA SKRÄPET jämfört med Amazon. Samma sak med 140 och 240 visavi sina samtida. Visst är en Mercedes 450 bättre än en 240 på många sätt, men menar ändå att av "vanliga bilar" så är det få 70-talsbilar som fortfarande är så "moderna" som Volvo 240. Jösses, oplar och fordar och franskbilar, japsar...även många BMW osv, de är ju rena plåtkonservburkarna jämfört med stabila Volvo stål-40.

Tror ändå att en 940 är den billigaste Volvon att äga idag, om man inte kör väldigt långt så bensinen blir en stor faktor. Kan man inte laga saker själv så kan vilken verkstadskille som helst hjälpa till, det mesta går att fixa med svets och/eller slägga. På nästa plats kommer nog 850 (med minsta motorn) alternativt välvårdade 740. En Volvo 240 är såklart billig också, men de börjar allt bli lite skraltiga nu, tyvärr, de flesta av dem :( Man riskerar att de äldre billigare Volvosarna kan få bo på bilverkstaden ganska mycket. Inte mer än för andra bilmärken såklart, men tillräckligt mycket för att det låga inköpspriset snabbt får kusiner i utgiftsboken.
Användarvisningsbild
av rbt
Enligt en kompis till mig som jobbat på Bil & traktor i närmare 30 år så är dom bästa Volvobilarna S70 eller V 70 tillverkade mellan 98 och 00 (gamla karossen)

Men smaken e ju som baken :wink:

Själv har jag en -00 V70 140 hkr aut.
Det är inte nån racer men det räcker gott och väl som familjebil, billig i drift också.

Lycka till.
Senast redigerad av 1 rbt, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av nattjobbarn
skulle inte köpa en gamal japs.Förvisso bra motorer men själva bilen rostar bort innan motorn rasar. Är ju lite tråkigt.Lådorna i japs bilar känns sladriga och allmänt lelösa men funkar inget annat.nej en fin 945-855 alt någon äldre 525 touring eller liknande.
Användarvisningsbild
av nattjobbarn
rbt skrev: så är dom bästa Volvobilarna S70 eller V 70 tillverkade mellan 98 och 00 (gamla karossen)
har ochså hört att det är dom bästa bilarna.Dock ska man hellst ha 97-98 efter det kom dom berömda gasspjälen och bilarna fick ett datanätverk
av haxpet
Perra N skrev:
Ramon skrev:
ermik skrev:V70 ´00 finns det två varianter av.
V70N kom ju 2001 vad jag vet och heter just N i slutet pga. den nya karossen etc.
Nej den kom 00 på hösten, och eftersom inte vägverket kan bestämma sig om det ska vara tillverkningsdatum, eller reg. datum, så rullar det en hel del 00or också.
Men för Volvo så är det nog fortfarnde -01 som gäller. Att inte vägverket kan bestämma sej vilken årsmodell det ska vara har ju inget med vad Volvo säger. Min bil är köpt redan 2004, men är ju av MY2005.
Användarvisningsbild
av rbt
Gasspjället e inget problem, det byts ut kostnadsfritt om fel uppstår.
Samma gäller nån manick som sitter i centrum av kylfläkten.

Hörde om en kille som bytt gasspjäll själv och senare fick reda på att man kunde få det som garantirep. Han knallade in på Volvo och visade upp kvitton för det han köpt och fick tillbaka alla sina utlägg....Bra va ? :P
av Perra N
Ingen garanti på en 98 som gått 25000 mil!
Användarvisningsbild
av 911RS
Perra N skrev:Ska du ha en enkel och lättmekad bil som ändå går relativt snålt, är en 945 Ltt med ekonomi-chipset! Kör under litern med bra komfort och får med dig hela familjen med packning utan problem. Att rekommendera problem-saab är inte min grej, har för många kunder som klagar på sina snaablar för att kunna göra det.
Det är alltid kul när man tar upp lättmekandet i bilaffären, själv vill jag inte meka så jag håller med de tidigare, köp en Toyota då slipper du meka istället.

Själv har jag helt slutat me de Japanska bilarna inte för att de inte är bra, bättre finns inte utan för att jag vill ha något roligare men tyvärr sämre (Audi, VW och Volvo) när det gäller driftskvalitet.
av Perra N
Min 945 har gått över 33000 mil utan större ingrepp än servicar och slitagedelar. Med tung last, tung höger osv. Ge ett exempel på en Japs-bil som gör det samma?!
av NCR
Perra N skrev:Min 945 har gått över 33000 mil utan större ingrepp än servicar och slitagedelar. Med tung last, tung höger osv. Ge ett exempel på en Japs-bil som gör det samma?!
Typ alla japanare med 15-20 år på nacken man ser folk kuska runt i? Min granne har en Corolla med 45.000 mil på mätaren som han inte gör mer än att tanka, bilen ser ut som skit men det gör ju å andra sidan de flesta äldre bilar idag.
Skumt fel b230ft

Brukar det inte kunna bli läck i eller fr&ari[…]

Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&ar[…]

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]