Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Akvaristen
Körde ca 30 mil i 20-25 C idag. Normalhård körning utan extra last. När jag stängt av bilen här jag ett "bubblande" eller lätt kokande ljud. Min första tanke går till AC:n men när jag öppnar huven ser jag att det bubblar i påfyllnadskärlet för kylarvätska. Inget pyser eller läcker ut. Den standard-ograderadeTemperaturmätaren i bilen visade ej på något onormalt utan stod " i mitten".

Min fråga är: Kokade bilen? Ska jag byta termostaten eller något styrdon till den elektriska fl'äkten? Visar tempmätaren fel?
av borcon
Hej

Jag råkade ut för samma sak som dig det bubblade i kylvätskebehållaren. Jag såg inget på tempmätaren, den visade inget märkvärdigt, var ej i närheten av rött. Bilen kokade och topplockspackningen fick bytas.

Min bil kokade igen förra veckan då var det slangen från toppen in i kupen till värmepaketet som det gick hål i, jävla skit. (jag drog släp och har automatlåda).

Vad som för förvånar mig mest är att jag inte har hört fläkten gå på min bil på mycket länge, jag satt precis och läste i Haynes gör det själv handbok att det skall sitta en termostatkontakt i en slangadapter eller i kylarens sidotank. Jag tänker även byta den. Ett tips byt alla slangar till kylsystemet så slipper du dom problemen på 10år ytterliggare för det kommer så småningom. Och då kan det bli riktigt dyrt dessutom, glöm ej att byta packningar till vattenpumpen eller byt pumpen samtidigt om den ej har bytats på några år. Provtryck sedan kylsystemet och se så det håller tätt. Hoppas du har nytta av några av mina råd. Glöm ej nya slanklämmor.

MVH

Borcon
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Min fråga är: Kokade bilen? Ska jag byta termostaten eller något styrdon till den elektriska fl'äkten? Visar tempmätaren fel?
''

Jag föreslår som följer.

Din kylfläkt verkar ej fungera. Det finns en temperaturberoende switch som vanligtvis är skruvad i någon av gavlarna på kylaren, den kan mycket väl vara felaktig. För att kolla fläkten, direktkoppla 12V på fläkten.

Tempmätaren visar antagligen fel, byt instrumentets tempgivare.

Byt termostat och kontrollera kylvattenpump för eventuella missljud och glapp i axeln. Lätta på remmen för att kolla glapp i axeln

Kolla kylvattenslangarnas tillstånd.

Kolla oljan om den är grå, tyder på kylvattenläcka i toppackningen
Skum på ytan i expansionskärl, som ovan
Gör för säkerhets skull ett kompprov.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Kollat så du har vettig vätskenivå i systemet ? Min 240 har läckt en del vatten och när det blev tillräckligt lite så kokade den men vattennivån nådde väl antagligen inte till givaren.
av Akvaristen
Resultat efter basal felsökning: det sitter tre givare längst ner till vänster på kylaren. Endast den lilafärgade givaren längst till vänster är okej.

De andra två givarna är helt sönderärgade/sönderrostade. Det måste vara därför bilen blir för varm.

Vad är detta för givare?

Ska jag köpa nya på volvo, mekonomen eller biltema eller leta på skroten? (m.a.o -är det dyra eller specialgrejer?

Detta är alltså den syn som möter mig när jag tagit bort kylargallret:

http://www.pixbox.se/alb_show_id1190935_page0.html

Visst är det kondesorn som sitter ytterst och det är på denna dessa tre givare sitter?
Senast redigerad av 1 Akvaristen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Den vi söker skall ha kablar som går till fläkten, de andra vet jag inte vad det är för några. Prova på Skruvat eller Biltema, jag tror dom är billigast.

Mvh GK

Om det är samma när du ändrar fl&au[…]

Äntligen va det dags. IMG_1397.jpeg

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]