Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Wolverine
Hejsan!

Frågan har dykt upp i mängder av forum, och jag har sökt med ljus och lykta efter konkreta svar, men allt jag hittills har testat har varit resultatlösa, så nu vänder jag mitt sista hopp till er därute som verkligen vet och kan dessa Volvomotorer utan och innan, alla förståsigpåare och liknande behöver jag helst inga fler av :cry: för nu börjar jag bli mer än lovligt less.

Bilen är en 740 årsmodell 90. En vanlig GL med B230F-motorn.

Saker jag har bytt till spritt nya grejer är:

Fördelarlock
Rotor
Tändkablar
Tändstift
Luftfilter
Bensinpump (den under bilen)
Bensinfilter
Bränslepumpsrelä
Säkringarna
Impulsgivare till vevaxeln

Symptomen är som följer, när man är ute och kör, och bilen har kommit upp i temp, så kommer ett ryckande i gången. Är precis som att bilen är sjuk och hostar till under färden, sen helt plötsligt går den bra igen. Det hela kommer och går väldigt oregelbundet, men spontana intrycket är att den bara beter sig såhär när den är riktigt varm och man har hållt normal motorvägsfart en stund, men har ryckandet väl satt igång så återkommer det därefter. Sen kan det vara olika grader av hackningar, ibland hackar den så förbaskat så att hela bilen verkligen rycker stenhårt, precis som att den stendör men omedelbart hoppar igång igen, andra gånger så blir det svaga ryckningar ungefär som vid en bogsering av en annan bil när bogserlinan späns till.

Har testat att rucka på de allra flesta kontakter jag kommer åt, ibland tycker man att det hjälper ett tag, men så kommer ryckningarna tillbaks. har kollat alla slangar och satt tillbaks etc etc.

Min teori är att om felet hade varit pga lmm så hade bilen gått som en röv mest hela tiden? Men det kommer bara ibland.

Det enda jag kan tänka mig som felar nu som jag inte har testat är lambdan och tempgivaren, men dom borde väl heller inte ge dessa symptom?

Eftersom jag anväder bilen dagligen till och från jobbet så vill jag verkligen ha felet åtgärdat innan den dagen kommer då jag blir stående där längs motorvägen.

Bilen beter sig bara ryckigt vid jämngas eller vid gaspådrag, aldrig när man har släppt gasen och. När bilen går som absolut sämst och rycker hela tiden så fladdrar även tomgången. Men när man är i en "ryck-fri" period så går bilen som en klocka, drar hur jämt och fint som helst, svarar kanon på gasen och går helt enkelt perfekt.

Jättetacksam för alla snabba svar :)

Mvh

//Tobbe
av rd350
Luftmassemätare ligger nära till hands, kolla även kabelmattan till motorn så den inte ligger och skaver hål mot gods, exempelvis kabeln till spjällkontakten. Tempgivaren är ju enkel att byta så prova med den med. Har du kört felkoderna?

Lödskarvhylsa funkar perfekt att skarva tunna[…]

Själva har jag inte observerat sprickor p&ari[…]

Får ingen kontakt med oljenivågivaren […]

Om det är samma när du ändrar fl&au[…]