Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av firefightern
Nu är det äntligen slut på eländet,jag åkte till min volvo frälste mekar kompis ,och han spände öronen i bilen och vips han hörde på direkten vad det var,nämligen den övre spännrullen till ac och generator remmarna som var lite krasslig.Det blev utbytt och bilen är som ny igen..gôtt vol:-) fan va lätt ni måste ha det med era volvos ni som är utbildade på dessa skapelser...avis njae lite...
av Uninium
Hur mkt kostade den? Har nått vinande ljud på tomgång+lite varv upp..hör att det kommer från nått hjul runt generator trakten.
Och om nån vet hur svårt är det att byta nån av rullarna som remmen går på?
av Burken
560kr för spännrulle
427 kr för löprulle
325kr hjälpagg rem
av erikeriksson
Hej, det är mycket enkelt att byta, lite trångt bara. Vissa gamla 850 har en kortare rem som låg annorlunda över hjulen är de senare, tror att de bara har den längre remmen att köpa så kolla hur remmen ska ligga över rullarna.
av Uninium
Burken skrev:560kr för spännrulle
427 kr för löprulle
325kr hjälpagg rem
svettigt värre,då gäller det att man tar rätt så man inte byter ut allt.
Spännrullen kan jag nog utesluta då jag inte kunde höra att ljudet kommer därifrån,förmodar att spännrullen är den som automatiskt spänner remmen :???:
Användarvisningsbild
av 232Divers
hej.. har samma problem med min motor att den viner när man startar.. men nu vet jag vad det kan vara.. härligt att det är flersom har problems med sina bilar :D .....
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ta en lång skruvmejsel eller liknande. Sätt spetsen mot centrumskruven på rullen eller vad som helst du vill lyssna på. Andra änden mot örat, så man stänger "locket" över hörselgången. "fattigmans-stetoskop!"
av Uninium
Sparkz skrev:Ta en lång skruvmejsel eller liknande. Sätt spetsen mot centrumskruven på rullen eller vad som helst du vill lyssna på. Andra änden mot örat, så man stänger "locket" över hörselgången. "fattigmans-stetoskop!"
Har funderat på nått liknande fär att lokalisera ljudet,det ser ju sjukt trångt ut att byta nån rulle där också..
av Uninium
Vart köper man ny rulle om man hittar felet,måste väll vara nån mer än volvo/skroten som kränger dom eller?
388kr nån som har nån ritning/bild på vilken det är av dom som remmen glider på

Edit:hittade denna löprulle på micro och mekonomen eftersom det säljs så borde det vara nått som brukar gå på 850:

Bild
Användarvisningsbild
av ketto
de är den som brukar vina! Sitter strax under generatorn!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]