Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mikael G
Den bästa måttstocken är ju att kolla vad motsvarande bilar kostar på blocket, jag gjorde det och tycker inte att priset 139000 är så illa pinkat. Visst den har ju rullat en bit men är den fin och välskött förövrigt så behöver det inte vara så negativt.

Och sen ägarna, det kan ju innefatta bilhandlare med. Låt säga att bilen har ägts av två brukare som båda bytt in bilen hos handlare när dom sålt bilen, det ger ju 4st ägare i statistiken.

Att det är ett säljuppdrag tyder på att förra ägare har nån form av kontakt med nån av personalen, inte vanligt annars att dom tar åt sig såna uppdrag. Troligtvis så är listpriset vid inbyte bra mycket lägre och som för att vara snälla försöker dom sälja bilen åt kunden istället för att köpa in den. Det tolkar jag som att det finns ännu mer prutmån på bilen.

Begär att få bilen M-testad i.o.m. att den säljs utan sedvanliga garrantier som handlarna annars erbjuder och om testet visar att bilen är i det skick som du hoppats på så bjuder du 129000, take it or leave it.
av Marcus_T
Nu har jag hittat ett intressant objekt.

S60 2,4T , 10000mil, 139tusen kr
http://www.bytbil.com/carinfo.cgi?cid=1974092#

Jag bor dock i Gbg, så det är en bit till Danderyd.

Vad kan jag kräva av bilfirman , typ service, garantier o sånt.
Tänkte ringa dem imorgon (måndag) och höra mig för om bilen.

Uppskattar alla åsikter och synpukter då jag är oerfaren på bilköps-området !
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Ett bra tips är att leta efter en S60 med minst modellår 2003. Från och med 2003 blev många av de problem som V70 och S60 hade åtgärdade.

Som den här tex. http://www.blocket.se/vi/7730730.htm?ca=1_8_s

/Henrik
av volvoR+s60
ja du markus,, med denna bil så är det mest troligt att du får 3 månaders garanti och sen alla slitna delar som stör trafiksäkerheten ska du få utbytta, som slitna däck o så.
Men titta vidare fins syggare :P
av Marcus_T
volvoR+s60 skrev:ja du markus,, med denna bil så är det mest troligt att du får 3 månaders garanti och sen alla slitna delar som stör trafiksäkerheten ska du få utbytta, som slitna däck o så.
tack för tipsen, jag letar vidare och hoppas att hitta drömbilen snart :)
Har hittat några med tyvärr har de legat över maxbudgeten på 150K
Användarvisningsbild
av greeeken
Marcus_T skrev:
volvoR+s60 skrev:ja du markus,, med denna bil så är det mest troligt att du får 3 månaders garanti och sen alla slitna delar som stör trafiksäkerheten ska du få utbytta, som slitna däck o så.
tack för tipsen, jag letar vidare och hoppas att hitta drömbilen snart :)
Har hittat några med tyvärr har de legat över maxbudgeten på 150K
Eller så kollar du efter andra bilmärken kanske
Användarvisningsbild
av 2013xc70
Mikael G skrev:Den bästa måttstocken är ju att kolla vad motsvarande bilar kostar på blocket, jag gjorde det och tycker inte att priset 139000 är så illa pinkat. Visst den har ju rullat en bit men är den fin och välskött förövrigt så behöver det inte vara så negativt.

Och sen ägarna, det kan ju innefatta bilhandlare med. Låt säga att bilen har ägts av två brukare som båda bytt in bilen hos handlare när dom sålt bilen, det ger ju 4st ägare i statistiken.

Att det är ett säljuppdrag tyder på att förra ägare har nån form av kontakt med nån av personalen, inte vanligt annars att dom tar åt sig såna uppdrag. Troligtvis så är listpriset vid inbyte bra mycket lägre och som för att vara snälla försöker dom sälja bilen åt kunden istället för att köpa in den. Det tolkar jag som att det finns ännu mer prutmån på bilen.

Begär att få bilen M-testad i.o.m. att den säljs utan sedvanliga garrantier som handlarna annars erbjuder och om testet visar att bilen är i det skick som du hoppats på så bjuder du 129000, take it or leave it.
blir innbytte biler registrert på forhandler i Sverige? I Norge blir ikke innbytte biler registrert , men kan prøvekjøres med prøveskilter.
av NCR
Många bra tips här i tråden, men jag tänkte bara infoga att känns det inte rätt, köp inte! Det kryllar av beggade Volvobilar, speciellt här i Göteborg så det är ingen risk att du inte kommer att hitta den rätta bilen till slut.
Användarvisningsbild
av Jensen
Visst kan man försöka få firman att byta kamrermmen, men jag är tveksam till att man gör det då det ändå är mer än 1000mil tills det.
Varför skulle firman bekosta ett M-test till kunden???

G-Kraft:
1: 4ägare kan ju även innebära att det är två bilfirmor som stått som ägare på bilen, vad skulle vara negativt med det?
2: Varför är 10000 i prut direkt något negativt, du får förklara dig lite bättre och inte bara slänga ur dig nåt hur som helst.
3: Hoppar över denna punkt.
4: Handlaren vill få bort alla sina bilar så fort som möjligt.

Går man in och kollar på Blocket så kan jag inte få det till att bilen skulle vara för dyr.
Ibland undrar jag om vissa bara chansar och skriver vadsom helst.
av volvoR+s60
torkild skrev:
Mikael G skrev:Den bästa måttstocken är ju att kolla vad motsvarande bilar kostar på blocket, jag gjorde det och tycker inte att priset 139000 är så illa pinkat. Visst den har ju rullat en bit men är den fin och välskött förövrigt så behöver det inte vara så negativt.

blir innbytte biler registrert på forhandler i Sverige? I Norge blir ikke innbytte biler registrert , men kan prøvekjøres med prøveskilter.
Inbytes bilar registreras på handlaren när de kommer till affären. Men den skattas inte.
Så när man provar bilar så har man "prov skyltar" som är gröna.
Här i Sverige :D

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]