Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå!

Bilen har stått i 2 dagar i soligt väder och när bilen startades hemma så tändes motorlampan, tog en tur som va planerat och märkte inget problem med turbo tryck osv som varit problem med förut, det är fixat sedan tidigare! (Men trodde att det hade med de att göra igen.. )

Efter Jag åkt ca 2 mil och stannar för dagen, stänger jag av och startar bilen några gånger efter det för att se om de märks någon skillnad på bilens gång..

Bilen går bra i början på tomgången, ca 3-5 sekunder på 600varv (Normalt) och stiger då till 1000 sedan ner till 500 i en jäkla fart så bilen "Rycker till" och höjs sedan till 600 som vanligt, sedan går bilen som vanligt igen.. måste vara någon givare som spökar men tänkte kolla om någon varit med om detta tidigare?

Hör gärna av er =)
Mvh Kim
Senast redigerad av 1 Gjerdingen, redigerad totalt 0 gånger.
Lampan slockande igår och det kom lite ånga ur luftintagen i bilen.. måste varit någon slags kondens i acen.. men då ska väl inte motorlampan tändas? bilen varvade lite längre på 1000 varv denna gång sedan har den gått som vanligt igen vid flera starter.. så lampan slockande och bilen går fint, ska kolla upp felkod idag endå.. för de ska väl inte tändas en motorlampa när acen börjar ta slut eller något sånt?

Bilen går fint nu så inga fel längre.. var väl bara en kondens ? :???:

Hör av er om ni har någon fundering :p
Mvh Kim
Jag gissar att det är felkoden: ECM-0038 EGR Control Incorrect Flow

Här följer lite info:

Condition

The control unit continuously calculates the necessary air consumption, based on input signals as load, engine speed, vehicle speed etc. If the actual air consumption deviates too much from the desired value, the trouble code will be set.

Substitute value
-Only a basic charging pressure is allowed
-There is no EGR regulation

Possible source

Flow too low / Flow too high
-Air leakage in hoses to EGR converter and EGR valve
-Blocked hoses to EGR converter and EGR valve
-Defective EGR converter or EGR valve

Fault symptom[s]
-Bad acceleration, the engine feels powerless
-The EGR system does not work
-Exhaust related symptoms

Har förövrigt samma felkod på min bil samt gjorde en tråd om det, men fick inga svar: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=55683
Imma i strålkastarna

Det är fullt normalt med kondens enligt Volvo[…]

VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]