Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dorthe
Hej på er!

Har beslutat mig för att köpa en V40 2.0T.

Har hittat en 98a til 24.900 hos en återförsäljare, komplett ifylld servicebok. Gått 20800.
MEN. Det är en importbil....privatimport. Hur rädd ska man vara? Kan man kolla om det är mekat med mätareställning osv? Införd i Sverige 2007.

http://www.blocket.se/landskrona/Volvo_ ... a=23_4&w=0

Hjäälp snälla volvokunniga. Ingen stor bilkunnig sj.... skulle villa åka titta på den i morn redan, eftersom jag just har sålt min bil i dag, o är lost utan bil...

Dorthe
Användarvisningsbild
av SvenB
Dorthe skrev:Hej på er!

Har beslutat mig för att köpa en V40 2.0T.

Har hittat en 98a til 24.900 hos en återförsäljare, komplett ifylld servicebok. Gått 20800.
MEN. Det är en importbil....privatimport. Hur rädd ska man vara? Kan man kolla om det är mekat med mätareställning osv? Införd i Sverige 2007.

http://www.blocket.se/landskrona/Volvo_ ... a=23_4&w=0

Hjäälp snälla volvokunniga. Ingen stor bilkunnig sj.... skulle villa åka titta på den i morn redan, eftersom jag just har sålt min bil i dag, o är lost utan bil...

Dorthe
Se till att bilfirman fixar AC:n, med garanti givetvis
Användarvisningsbild
av #27
Jag skulle inte ha köpt den.

Från annonsen:

AC( behövs fyllas på) : Då har du ett läckage som ska lagas kan bli dyrt...

Spoiler bak : Jag kan då inte se någon, eller menar dom stötfångaren?
Användarvisningsbild
av Fisch
Svårt att säga utan att kolla på den. Men AC ska de givietvis laga, precis som några andra här påpekar.

Kolla hur inredningen ser ut i bilen. Ser den ut att ha 20000 mil på nacken? Är tex förarstolen väldigt sliten, ratten (speciellt där man har vänsterhanden) och tyget vid gaspedalen likaså så är mätaren kanske manipulerad. När är serviceboken senast stämplad och vid vilket tid?

Tycker priset är för högt.
av Dorthe
Hej Fisch!
Tack!
Ja får väl åka dit o titta på den iaf. Svårt det här med innredningen, grannen har en S40 från 00 som har gått 13.000. 1 ägare innan dom köpte den. Föraresätet är sönderslitet - halvskin! Den har tydligen gått massor av smårundar med massor av inn- o ut-stigning.... men bra att få lite tips på det med:-)
Ja skulle ville ha ner den i pris. Men det får man ju ta när man kollar på den.
Det här med serviceboken förstår jag inte helt - jo när den är stämplat och var kollar man ju med, men vad menar du med det med vilken tid?? O sen vet man ju alldrig om den är original med. Själv blev jag av med min vid ett innbrott i bilen engång.
Hör gärna fler tips om vad jag ska kolla på den!!
av Tartryffel
Dorthe skrev:Hej Fisch!
Tack!
Ja får väl åka dit o titta på den iaf. Svårt det här med innredningen, grannen har en S40 från 00 som har gått 13.000. 1 ägare innan dom köpte den. Föraresätet är sönderslitet - halvskin! Den har tydligen gått massor av smårundar med massor av inn- o ut-stigning.... men bra att få lite tips på det med:-)
Ja skulle ville ha ner den i pris. Men det får man ju ta när man kollar på den.
Det här med serviceboken förstår jag inte helt - jo när den är stämplat och var kollar man ju med, men vad menar du med det med vilken tid?? O sen vet man ju alldrig om den är original med. Själv blev jag av med min vid ett innbrott i bilen engång.
Hör gärna fler tips om vad jag ska kolla på den!!
Med "vilken tid" menar han bara när, inte vilken tid på dygnet.

Det händer rätt ofta att AC-systemen läcker men så lite att en påfyllning räcker i många år. Frågan är dock om en seriös AC-fixare får fylla på utan att provtrycka systemet och se till att det är tätt.
Sen angående priset. Du kan lugnt räkna med att en sån här bil vill inte handlaren ha in egentligen. Han har betalat dåligt för den, säkert inte mer än 15000 om det är en inbytesbil, så du har garanterat prutmån. Mer än 20.000 för den bilen med fungerande AC hade jag absolut inte gett. Så jäkla unik är den inte, du hittar massor av liknande objekt på Blocket, prutbara och kanske med mer tillförlitlig historik.

Har du kollat efter rost på skärmkanter och trösklar?
av Dorthe
Inte sett den i verkligheten än. Tycker det är dåligt om 2.0T till bra pris nu för tiden. Måste ha dragkrok med. Men men, får ju se:-) Annars kanske man ska skita i turbon. Har för mig nån har sagt den går mer snålt med turbon dock. Nån åsikter om det?

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]

Har V90CC och klossarna bak slits mera, efter 1400[…]

Hej igen! Om man tittar på raden "DIES[…]

Byta spolarmunstycke bak

kanske denna sida: https://www.ak24.se/sv/kod/oe-v[…]