NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BlackbirdCaD
#422164
Ska troligtvis köpa en "ny" bil snart: Volvo S40 2.4i Aut -04, gått 11.000 mil.
Och jag har 2 st exemplar som jag väljer mellan, på den ena säger de att de har bytt bromsarna, xenon glödlamporna, styrleder, och stötdämpare bak.
Och på den andra säger de ingenting om att de har bytt något, jag ska förstås ringa till det andra stället och fråga vad för saker de har bytt.
Men om de inte har bytt något (bara typ xenon glödlamporna), vore det korkat att köpa den bilen?
För jag tänkte ringa och fråga om nån av bilarna har laminerade sidorutor, om den bilen som de inte har bytt något på har laminerade sidorutor och den andra bilen inte har det så är jag sugen på att köpa den som har laminerade sidorutor, för med laminerade reduceras ju vägbullret, och inbrottsrisken minskas.
Båda bilarna är av samma årsmodell, har lika många mil, har likadan utrustning, och har samma pris.
Ifall den andra bilägaren inte har bytt något: betyder det automatiskt att den bilen har helt utslitna stötdämpare, styrleder, etc?

Jag är lite av en nybörjare i dessa saker så ni får ursäkta om mina frågor är lite dumma :P

EDIT: Eller fanns ens laminerade sidorutor som tillval 2004?
av jackoo
#422200
På den ena säger de....
har du inget kvitto på grejerna? har dom inte det så hade ju inte jag köpt bilen...
Jag personligen vill veta bad jag köper för nått samt exakt vad som är bytt.
av BlackbirdCaD
#422206
jackoo skrev:På den ena säger de....
har du inget kvitto på grejerna? har dom inte det så hade ju inte jag köpt bilen...
Jag personligen vill veta bad jag köper för nått samt exakt vad som är bytt.
Ja kvitton och sånt får man ju se ifall man går och kollar på bilen, även fast de inte hade några kvitton på grejerna så tycker jag inte att det är en orsak att inte köpa bilen, för det finns ju många som inte har bytt någonting alls..
Hursomhelst.. den ena bilen var såld redan, nu är bara den bilen kvar som de har bytt en massa grejer på.
Användarvisningsbild
av CabBO
#422259
11000 mil kan ha körts på olika sätt. Fråga om det är mycket stadskörning, korta sträckor mm eller om det är långfärdskörning. 11000 mil med mycket stadskörning eller korta start och stopp körningar sliter otroligt mycket mer på bilen än om den körs på långvägskörning. Kolla även besiktningspapperen.
Sen beror det ju på priset om det är överkomligt i förhållande till ålder, mil, sliten in- och utvändigt. Är det slitna hjul, bilskatt och senaste service. Här har du prutningsbara punkter om det inte är gjort eller om det behöver åtgärdas.
av BlackbirdCaD
#422261
Det där med prutning är jag inte bra på, kan man t.ex. pruta från 109.000 till 105.000 utan någon egentlig anledning? Man kanske kan mumla något om att det finns flera likadana bilar till samma eller lägre pris :P
Kan man göra samma sak när man köper från en återförsäljare?
av VXC70
#422288
styrleder och dämpare är inga större kostnader, jämfört med vad det är om autmatlådan är plågad. ska aldrig köpa en bil med automat som plågats på tex Autobahn och har fuskats med servicarna.

Bäst är att kolla service historiken för är bilen lämnad på service så gör man kontroller på allt du verkar va orolig över.

Styrleder är nog inte så ofta dom blir glappa på dessa.

Provkör och stäng av stereo och lyssna efter ljud det är en bra sak att göra och kör över ojämnheter i väg och sånt för då bristerna märks.'''''''''''''''''''

Är då värre med dämparna på AWD bilar och andra bilar med Nivomat för dom är rätt så dyr så där äre prutläge men skulle de va på en vanlig bil med vanliga dämpare som går att hitta på mekonomen osv så äre inga större kostnader tusen spänn dämpare typ iaf bak.
Användarvisningsbild
av CabBO
#422307
Du kan alltid räkna med att säljaren har en prutmån på sin bil när han skall sälja den. Ta t ex en bil på Blocket. Där är det till 99.5 % säkerhet att säljaren räknar med prutning. Man skall alltid pruta på plats. På en bilfirma kan begära tillbehör, nya däck mm om du skall köpa bilen. Det är fortfarande köparens marknad.

Kolla framförallt service historiken. Är den inte servad ordentligt enligt service schema så pruta rejält om du fortfarand vill ha den. Risken är att det kommer en del maskinproblem, slitagedelar som behöver bytas mm. Kolla också besiktningspapperen så dom är i ordning. Lägg ett pris som du tycker är ok och håll dig vid det. Det kommer alltid nya bilar. Du vill ju ha laminerade rutor. Kolla efter det på andra bilar också. Fastna inte för mycket på en bil.
av BlackbirdCaD
#422309
Okej.
Det som är irriterande är att de skriver aldrig i annonsen vilken stereo bilen har (high performance, premium sound etc) och om bilen har laminerade rutor, så man får ringa och fråga hela tiden..
Doby skrev:Laminerade sidorutor dök väl inte upp förrän till faceliften?
Aha, kanske nån kan bekräfta?
Ifall det är sant så vore det ju på sätt och vis goda nyheter ^^ Eftersom det skulle ta bort lite av min huvudvärk :P
av BlackbirdCaD
#422317
Om jag har hittat en bra bil, men det enda dåliga med bilen är att den inte har farthållare, borde jag köpa bilen ändå eller borde jag låta bli? (jag skulle verkligen vilja ha farthållare).
Frågar eftersom jag har extrem beslutsångest, fast jag vet dock inte ännu om bilen har farthållare eller ej.
Bilen ifråga är mer eller mindre ett kap prismässigt..


S40 2004- har väl antisladd och antispinn som standard? Dum fråga kanske men jag vill vara helt säker.

Håller på att fixa till en V70 d5 2010[…]

244 - Bälte bak

Frågor: Fanns inget på skrotarna? Du m[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]